دکتر - اتاق بازرگانی

جعفر جولا، نایب رئیس هیأت ‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران در نشست “سیاست‌های ارزی؛ له یا علیه صادرات؟” بیان کرد: سیاست‌های یکسان ارزی در همه حوزه‌های اقتصادی قابلیت اجرا ندارد.

جعفر جولا، نایب رئیس هیأت ‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران در نشست “سیاست‌های ارزی؛ له یا علیه صادرات؟” بیان کرد:

سیاست‌های یکسان ارزی در همه حوزه‌های اقتصادی قابلیت اجرا ندارد.

 

نشست هم‌­اندیشی صاحب­‌نظران و مسئولان درباره چالش‌­ها و موانع نقش‌­آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد کشور عصر روز دوشنبه ۲۴ مهر ماه سال ۱۴۰۲ در محل اتاق بازرگانی ایران، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برگزار گردید. در این نشست مدیرعامل شرکت سرمایه­‌گذاری صنایع برق و آب صبا (سهامی عام) به نمایندگی از سندیکای صنعت برق ایران، دیدگاه‌­های خود را در خصوص سیاست­‌های مرتبط با رفع تعهد ارزی و چالش­‌های مترتب بر آن بیان نمود که به اهم موارد آن در ادامه اشاره می­شود.

🔹سیاست­‌های مرتبط با رفع تعهد ارزی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و تشدید تحریم­‌ها طی چند ساله گذشته نمی‌تواند سیاست‌­های اشتباهی باشد و تجربه اجرای موفق آن در برخی کشورها نیز وجود دارد. در واقع سیاست­‌های مربوط به رفع تعهد ارزی یکی از ابزارهای کنترلی در اختیار نهاد ناظر بر بخش پولی است تا بتواند از طریق آن تعادل بخشی را به نظام تراز پرداخت­‌ها ایجاد نماید اما به دلیل برخی کاستی‌­ها در زمان اجرای این سیاست­‌ها با مشکلاتی مواجه می­‌شویم؛ چرا که در این زمان بدون در نظر گرفتن تفاوت­‌ها و ویژگی­‌های صنایع و صادرکنندگان نظیر نوع صنعت، میزان ارزآوری و اندازه صادرکننده، یک نسخه واحد را برای همه حوزه‌ها در نظر گرفته و ارائه می‌­کنیم.

🔹به عنوان نمونه صنعت برق به لطف پیشرفت‌­های بزرگی که با همت بخش غیردولتی طی چند سال اخیر بویژه در بخش نیروگاه­‌سازی داشته، پروژه­‌های خوبی را برای احداث نیروگاه در رقابت شانه به شانه با رقبای بین‌­المللی برنده شده است. از آنجایی که احداث یک بلوک از نیروگاه سیکل ترکیبی حداقل به سه سال زمان نیاز دارد و از طرفی مدل مالی این پروژه‌­ها به گونه­ای تنظیم می­شود که اصل و فرع سرمایه­‌گذاری از محل فروش برق بازپرداخت ­گردد، عمل به تعهدات ارزی مطابق قوانین موجود چالش‌­های فراوانی را برای فعالین این حوزه بوجود می­‌آورد؛ چرا که بر اساس قوانین موجود، تمامی فعالین حاضر در این زنجیره شامل مشاور، پیمانکار و سازنده تجهیزات نیروگاهی به محض صدور پروانه گمرکی، مشمول مقرره ۴ ماهه رفع تعهد ارزی هستند و این در حالیست که در بهترین حالت بعد از سه سال به منابع ارزی دسترسی پیدا می­کنند. لذا دیدگاه سیاست­‌گذار به این صنعت نباید مشابه صادرکننده­ای باشد که محصول نهایی صادر می­کند.

🔹نمونه دیگر آن عدم توجه به اندازه صادرکنند­گان در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات است. طبیعی است که در زمان تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد و بازار متشکل یا مرکز مبادله ارز، صادرکننده کوچک تمایلی به عرضه در مرکز مبادله ارزی و با نرخ‌های پایین‌­تر نداشته باشد چرا که به طور ذاتی هر سرمایه­‌گذار به دنبال آن است که تابع مطلوبیت خود را بهینه کند. این سیاست شاید برای صادرکنندگان بزرگ مانند پتروشیمی و فولاد که از مزایای کوچک و بزرگ بسیاری در کشور استفاده می­کنند منطقی و عادلانه باشد و در نهایت نیز باعث تشکیل سرمایه گردد اما برای صادرکننده کوچک خسارات فراوانی به­‌همراه دارد؛ از این رو الزام تمامی صادرکنندگان به عرضه با یک روش و نرخ منطقی نیست.

🔹به منظور اصلاح روش‌­های بازگشت ارز حاصل از صادرات می‌­بایست اقداماتی شامل امکان استفاده از فرصت­‌های آربیتراژی برای صادرکننده مقیاس کوچک، اصلاح آئین­‌نامه واردات در مقابل صادرات و ایجاد یک مکانیزم­ شفاف و سازوکارهای لازم برای واگذاری ارز حاصل از صادرات به متقاضیان صورت پذیرد.

🔹یکی از مؤلفه‌­های اصلی تقاضای کل در اقتصاد، توسعه صادرات است. اگر صادرات تضعیف شود، تقاضای کل تحریک نخواهد شد و تا تقاضای کل تحریک نشود این رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم است، کماکان پابرجا خواهد ماند. سیاست­های ارزی و روش‌های برگشت ارز به دلیل عدم هماهنگی با سازوکارهای هر صنعت و فقدان نگاه جامع و واقع بینانه با چالش­‌هایی مواجه است که در اغلب موارد قابلیت اجرا ندارد و نیازمند آن است که مورد بازبینی و برنامه‌ریزی جامع قرار گیرند. بی‌توجهی به ایجاد اتاق فکر پیش از تصمیم‌گیری و اجرا، خلأ جدی است که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند.

مطالب اخیر