14020715

تولید بیش از ۸۷۹ مگاوات برق؛ دستاورد گروه مپنا در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

تولید بیش از ۸۷۹ مگاوات برق؛ دستاورد گروه مپنا در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

با تلاش گروه مپنا، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، در داخل و خارج از کشور، ۸۷۹ مگاوات برق وارد مدار شده و بر اساس برنامه، ۲‌هزار و ۲۹۷ مگاوات دیگر تا پایان سال تولید خواهد شد. گروه مپنا در مجموع با تولید ظرفیت ۴۵‌هزار و ۲۳۷ مگاوات در داخل کشور، سهم قابل‌توجهی از نیاز شبکه برق کشور را تامین کرده است. مپنا علاوه بر افزودن به توان شبکه برق کشور در سال ۱۴۰۲ موفق به توسعه عملیات و پروژه‌‌‌های حوزه انرژی‌‌‌‎های تجدیدپذیر، توجه بیشتر به کاهش مصرف سوخت فسیلی و کاهش مصرف آب در نیروگاه‌‌‌ها با به‌‌‌کارگیری تکنولوژی‌‌‌های نوین شده است.

راه‌‌‌اندازی و بهره‌‌‌برداری رسمی از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژر و راه‌‌‌اندازی و بهره‌‌‌برداری از نیروگاه موبایل دو تریلی برای اولین بار در نیروگاه پرند از جمله اقدامات اخیر گروه مپناست. همچنین واحد دوم گاز نیروگاه سمنان، واحد سوم بخار نیروگاه سبلان، چهار واحد نیروگاه بادی خواف، دو واحد گاز نیروگاه لاذقیه و واحد دوم بخار رمیله طی نیم‌سال اول ۱۴۰۲ به بهره‌‌‌برداری رسیده است. از سویی چهار واحد بادی نیروگاه درح نیز تا پایان سال فعال خواهند شد.

  • دستاوردهای مپنا در راه‌‌‌اندازی واحدهای نیروگاهی

گروه مپنا تاکنون بیش از ۱۴۷ پروژه مشتمل بر ۵۱۷ واحد نیروگاهی به ظرفیت کل ۶۶‌هزار و ۴۵۳ مگاوات قرارداد در داخل و خارج کشور منعقد کرده است. از این میزان ۳۸۷ واحد به ظرفیت ۴۹‌هزار و ۵۴۶ مگاوات به بهره‌‌‌برداری رسیده و ۵۹ واحد به ظرفیت ۱۰‌هزار و ۴۵۸ مگاوات در حال احداث است. همچنین ۶۳ واحد به ظرفیت ۴‌هزار و ۹۰۶ مگاوات ابلاغ شده و در انتظار تحقق شرایط مناسب برای شروع پروژه است. مپنا در کشورهای دیگر نیز حضور فعالی داشته و از ابتدا تاکنون نزدیک به ۴هزار و ۳۰۹ مگاوات برق خارج از کشور راه‌‌‌اندازی کرده و هزار و ۳۵۹ مگاوات نیز در دست اجرا دارد. نیروگاه لاذقیه یک واحد بخار به ظرفیت ۱۷۰ مگاوات و نیروگاه رمیله شامل یک واحد گازی و چهار واحد بخار به ظرفیت ۸۲۳ مگاوات و… باقی‌مانده است.

  • دستاوردهای مپنا در حوزه‌‌‌های انرژی پاک و آب

ورود مپنا به تولید برق پاک و نیروگاه‌‌‌های پراکنده بر اساس یکی از مسوولیت‌‌‌های اجتماعی تعریف‌شده این گروه صنعتی بوده است. به این ترتیب ضمن کاهش آسیب به محیط‌زیست، موجبات دسترسی پایدار به انرژی ‌برق با حداقل خسارت را فراهم کرده است. شرکت مپنا تاکنون اجرای چند پروژه در حوزه کسب‌وکار آب اعم از واحدهای نمک‌‌‌زدایی غشایی و حرارتی، بازچرخانی آب، تصفیه پساب و فاضلاب شهری و جزیره‌‌‌های تصفیه و فرآوری آب نیروگاه‌‌‌ها را جمعا با ظرفیت تولید ۱۵۸‌هزار و ۹۷۰ مترمکعب در شبانه‌روز برعهده داشته که شامل ۱۸‌هزار مترمکعب آب در پروژه تولید همزمان آب و برق قشم، ۳۵‌هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز در پروژه آب‌شیرین‌کن لیان بوشهر، ۱۸‌هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب در شبانه‌‌‌روز در پروژه تصفیه پساب ذوب‌آهن اصفهان، ۸‌هزار مترمکعب آب در شبانه‌‌‌روز در پروژه سیکل ترکیبی قشم و تولید همزمان آب، ۴۸‌هزار مترمکعب آب در شبانه‌‌‌روز در پروژه آب‌شیرین‌کن مکران و۷۲۰ مترمکعب آب در شبانه‌‌‌روز در پروژه تصفیه‌‌‌خانه تکمیلی با استفاده از تصفیه پساب در نیروگاه سیکل ترکیبی پرند است.

همچنین ۱۷‌هزار مترمکعب آب در شبانه‌‌‌روز در پروژه تصفیه پساب مکران، ۸‌هزار مترمکعب آب در شبانه‌‌‌روز در پروژه شیرین‌سازی آب با مصرف شرب چارک استان هرمزگان، ۳‌هزار و ۷۵۰ مترمکعب آب در شبانه‌‌‌روز در پروژه شیرین‌سازی آب با مصرف شرب دیر استان بوشهر به ظرفیت مجموع نزدیک به ۲هزار مترمکعب و تصفیه‌خانه تولید آب دمین در شبانه‌‌‌روز برای بیش از ۱۰۰ دستگاه نیروگاه و هر کدام با ظرفیت متوسط ۲۰ مترمکعب در شبانه‌‌‌روز از دیگر پروژه‌‌‌های حوزه آب در گروه مپناست.

از این میزان، سه پروژه تولید همزمان آب و برق قشم، آب‌شیرین‌کن لیان بوشهر و تصفیه‌خانه تکمیلی نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مپنا مجموعا با ظرفیت ۵۳‌هزار و ۷۲۰ مترمکعب در روز به بهره‌‌‌برداری رسیده است. همچنین وجود خط تولیدی با ظرفیت نامی سالانه حدود ۴۰ مگاوات با قابلیت ارتقا به چند برابر در حوزه پنل‌‌‌های خورشیدی و در دست اجرا داشتن ۱۷ مگاوات خورشیدی در نیروگاه یزد، دو مگاوات ظرفیت نصب شده در کهک، پروژه نیروگاه خورشیدی اردکان به ظرفیت ۱۰ مگاوات و انعقاد قراردادی برای راه‌‌‌اندازی نیروگاه خورشیدی با توان تولید ۴۳۰مگاوات و پروژه در حال احداث ۶۰۰ مگاوات خورشیدی آفتاب شرق و احداث و بهره‌‌‌برداری از ۶۶ واحد نیروگاه بادی به ظرفیت ۱۶۵ مگاوات و ظرفیت ۵۰ مگاواتِ بادی در حال احداث نیز از دیگر پروژه‌‌‌های حوزه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر گروه مپناست.

  • ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی در پایتخت

از مهم‌‌‌‎ترین دستاوردهای گروه مپنا در ۶ماه نخست امسال، راه‌‌‌اندازی ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در سطح شهر تهران در همکاری مشترک با شهرداری پایتخت و وزارت صمت است. مپنا پیش از این سه ایستگاه شارژ خودرو برقی را در تهران نصب کرده بود. در این مجموعه ۲۴ شارژر از نوع سریع و ۵۰ شارژر، معمولی است. همچنین توان شارژ این شارژرها و سوکت‌‌‌های شارژ آنها متفاوت است. اجرای این پروژه تنها ۲۴ روز به طول انجامید؛ از نهم مرداد ماه ۱۴۰۲ و امضای قرارداد تا پنجم شهریور که عملیات نصب به پایان رسید.

  • اولین نیروگاه موبایل دو تریلر مپنا در سایت پرند

طی تابستان ۱۴۰۲ تجهیزات اولین واحد نیروگاه موبایل دو تریلی مپنا (نیروگاه متحرک) به عنوان اولین پلنت نیروگاهی و موبایل گروه مپنا که تمامی تجهیزات آن به صورت کامل و همزمان در گروه مپنا ساخته شده، به نیروگاه پرند اعزام و آماده راه‌‌‌اندازی و بهره‌‌‌برداری شد.  نیروگاه موبایل دو تریلر مپنا MGT-۳۰mobile با قابلیت تولید توان ۲۵ مگاوات و حمل‌ونقل، نصب و راه‌‌‌اندازی سریع، دارای کاربردهای متنوعی در تولید توان پراکنده، پایداری شبکه و همچنین تامین برق در شرایط بحرانی و اضطراری مانند حوادث و بلایای طبیعی و تامین برق مراکز صنعتی مانند صنایع نفت و گاز و فولاد است. این نیروگاه که از توربین) ۲ (MGT-۳۰ استفاده می‎کند و می‌توان آن را در زمان تقریبی یک هفته (پس از آماده‌سازی سایت)، نصب و راه‌‌‌‌‌‌اندازی کرد، تنها بر روی دو تریلر نصب شده و به راحتی امکان حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی را دارد.

 

منبع: دنیای‌اقتصاد

مطالب اخیر