9803286

برگزاری اجلاس ایران و قفقاز شمالی/ امضای توافقنامه‌های کلیدی بین دو کشور/برق‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون

برگزاری اجلاس ایران و قفقاز شمالی/ امضای توافق­نامه‌­های کلیدی بین دو کشور/برق‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون

رضا اردکانیان در همایش ایران و قفقاز شمالی گفت: توسعه روابط دو جانبه ایران و روسیه در تمامی ابعاد آن از موضوعات کلیدی و وجه مشترک جهت‌گیری‌های سیاست خارجه دو کشور قرار دارد.

وی افزود: در این میان منطقه قفقاز شمالی دارای جایگاه مهمی برای توسعه روابط ایران و روسیه است و دروازه ورودی کالاهای ایران به روسیه و بالعکس محسوب می‌شود.

وزیر نیرو گفت: قرار گرفتن منطقه قفقاز شمالی در مسیر کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال به جنوب زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌ها فراهم کرده و ایران نیز تلاش گسترده‌ای را برای اتصال شبکه‌های ریلی داخلی با این شبکه شروع کرده که افتتاح اخیر خط ریلی قزوین به رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر نمونه بارز این تلاش‌ها است.

اردکانیان با بیان اینکه پروژه ساخت راه آهن قزوین به رشت از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی‌های مهندسی، در نوع خود یک ابرپروژه به حساب می‌آمد گفت: همین موضوع باعث طولانی شدن روند تکمیل و ساخت این پروژه شده بود که امیدواریم با ساخت خط ریلی رشت به آستارا، حلقه نهایی کریدور شمال به جنوب تکمیل شده و شاهد تبادل گسترده کالا بین کشورهای منطقه از طریق این کریدور باشیم.

وزیر نیرو گفت: بر اساس توافقات حاصل شده میان دو طرف مقرر شده است تا عملیات اجرایی برق‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون ظرف دو ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه اخیرا لایحه الحاق ایران به اتحادیه اورسیا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، عنوان کرد: براساس قانون اساسی کشور ما، مصوبات مجلس می بایست به تایید شورای نگهبان قانون اساسی نیز برسد که این مهم در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان ماه ژوئن میلادی انجام خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: مناسب است در مهلت دو ماهه‌ پیش‌رو جلسه‌ای را با حضور وزرای مسئول این اتحادیه اقتصادی برگزار کنیم تا موضوعات مشترک مورد بررسی قرار بگیرد و بخش‌های خصوصی کشورهای عضو در جریان فرایند این موافقتنامه قرار بگیرند.

وی افزود: در حوزه همکاری‌های بانکی دو کشور آمادگی دارند شبکه‌های میر و شتاب را به یکدیگر متصل نمایند و گام‌های جدی‌تری را برای استفاده از ارزهای ملی روبل و ریال بردارند.

وزیر نیرو اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان و نیز از طریق جمهوری‌های ارمنستان و گرجستان را طرح مهمی برای این کشورها و همچنین ایران دانست و گفت: این اتصال شبکه‌ها می‌بایست با جدیت بیشتری دنبال شود و خوشبختانه همکاری‌های خوبی در حوزه انرژی حرارتی آغاز شده که می‌بایست سرعت این قبیل همکاری‌ها شتاب بیشتری به خود بگیرد. همچنین تفاهمنامه‌ای جهت بهینه‌سازی نیروگاه رامین اهواز منعقد شده و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف مربوط به انرژی الکتریسیته امضا گردیده است..

اردکانیان اذعان داشت: بحث همکاری وزارت نیروی ایران با وزارت انرژی روسیه در ارتباط با پروژه احداث ۴ واحد نیروگاه حرارتی در استان هرمزگان به ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات مطرح است. انتظار ما این است که هر ۲ طرف ظرف ۳ ماه آینده عملیاتی شدن این پروژه مهم را شاهد باشیم.

در این میان انعقاد قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که متعاقب آن بیش از ۸۰۰ قلم کالا مشمول کاهش تعرفه‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند جهش مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و روانسازی تجارت منطقه‌ای ایجاد کند.

در انتها اردکانیان افزود:

در ادامه اجلاس اسناد همکاری میان مسئولان دو کشور به منظور گسترش هرچه بیشتر روابط و همکاری‌های اقتصادی به امضا رسید که اسناد مرتبط با حوزه برق و انرژی به قرار زیر است:

  • سند پایانی پانزدهمین اجلاس دائمی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که به امضای رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه رسید.
  • سند پایان یادداشت تفاهم شرکت مادر تخصصی سات‌کاب و شرکت united engine corporation که به امضای مدیر عامل شرکت مادر تخصصی سات کاب از طرف ایران و معاون برنامه‌های انرژی و صنعتی شرکت united engine corporation روسیه رسید.

 

 

منابع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)/ خبرگزاری تسنیم

 

 

 

مطالب اخیر