0007193

۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید برای تابستان سال آینده وارد مدار می‌شود

۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید برای تابستان سال آینده وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در نشست با مدیران عامل مالک و بهره‌بردار نیروگاه‌های خصوصی گفت: برای دوره اوج بار سال آینده تعداد ۲۲ واحد جدید نیروگاهی به بهره‌برداری خواهد رسید.

محسن طرزطلب گفت: در صورت تأمین منابع مالی و رفع مشکلات موجود سه‌هزار و ۵۵۴ مگاوات نیروگاه جدید حرارتی برای پیک مصرف برق تابستان سال آینده وارد مدار خواهد شد. وی افزود: میزان منابع باقی‌مانده مورد نیاز تا راه‌اندازی این واحدها حدود پنج‌هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان منابع ریالی و ۶۰۹میلیون یورو منابع ارزی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۶۹هزار مگاوات رسیده است، گفت: تاکنون ۵۸۳ واحد تولید برق حرارتی در ۱۲۹ نیروگاه کشور احداث شده است که ۶۷ درصد از مجموع ظرفیت تولید برق حرارتی در اختیار بخش خصوصی و ۳۳ درصد آن در اختیار بخش دولتی است.

مدیرعامل برق حرارتی اضافه کرد: هم‌اکنون ظرفیت منصوبه تمامی نیروگاه‌های کشور اعم از حرارتی، برقابی، اتمی، تولید پراکنده، تجدیدپذیر و دیزلی هم به ۸۵ هزار و ۵۵۹ مگاوات رسیده که حدود ۸۱ درصد از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.

طرزطلب ادامه داد: واحدهای سیکل ترکیبی با ظرفیت ۳۱هزار و ۱۷۹ مگاوات (۳۶.۴ درصد)، واحدهای گازی با ظرفیت ۲۱هزار و ۹۹۲ مگاوات (۲۵.۷ درصد) و واحدهای بخاری با ظرفیت ۱۵هزار و ۸۲۹ مگاوات (۱۸.۵ درصد)، نیروگاه‌های حرارتی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با اعلام اینکه “بخش عمده تأمین برق پیک تابستان امسال به‌عهده نیروگاه‌های حرارتی دولتی و خصوصی کشور بوده است”، گفت: میزان تولید برق واحدهای یادشده طی نیمه نخست امسال با افزایش ۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۱۸۳ میلیارد کیلووات ساعت گذشته است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی تأکید کرد: در همین راستا طی ۶ماهه دوم امسال نیز با همکاری نیروگاه‌های حرارتی بخش خصوصی در تلاشیم برقی پایدار طی فصول سرد سال در اختیار مشترکان صنعت برق قرار بگیرد.

طرزطلب در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اجرای بموقع برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی و جلوگیری از هرگونه تأخیر در اجرا و اتمام آن‌ها، گفت: به‌منظور افزایش ‌آمادگی این واحدها برای زمان اوج مصرف تابستان سال آینده اجرای ۱۰۴هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی در قالب ۷۱۱ پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: به‌منظور حصول اطمینان از کارکرد مناسب واحد‌های حرارتی در دوره اوج بار، همه‌ساله پس از پایان مصرف برق تابستان انجام تعمیرات اساسی و دوره‌ای واحدهای بخاری و گازی، بازدید مسیر داغ و اتاق احتراق واحد‌های مختلف حرارتی در نیروگاه‌های خصوصی و دولتی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل برق حرارتی بر لزوم تأمین بموقع سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها تأکید کرد و افزود: در فصل زمستان همزمان با افزایش شدید مصارف بخش خانگی میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ بدین منظور با تلاش وزارتخانه‌های نیرو و نفت در تلاشیم پیش از شروع فصل سرما با تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌‌ها بتوانیم نگرانی‌های ناشی از عدم وجود ذخایر کافی سوخت جایگزین برای تولید برق را به حداقل برسانیم.

طرزطلب اعلام کرد: همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته درصددیم تعمیرات بلوک‌های سیکل‌ترکیبی راندمان بالا که با مصرف سوخت کمتر، برق بیشتری را تولید می‌کنند و یا واحدهایی را که امکان استفاده از سوخت مازوت دارند تا پیش از آذرماه به اتمام برسانیم تا این واحدها در زمستان امسال با سرعت وارد مدار شوند و به کمک چرخه تولید برق کشور بیایند.

دراین نشست مالکان و بهره برداران نیروگاههای خصوصی نیز به بیان تنگناهای کاری و عوامل بروز بی انگیزگی در سرمایه گذاری جدید برای احداث و یا خرید نیروگاه توسط بخش خصوصی پرداختند و بحران موجود کمبود برق را ناشی از بی توجهی به این مشکلات و نبود اهتمام برای رفع آنها طی سالهای اخیر دانستند.

گفتنی است بخش خصوصی تولیدکنندگان برق با مشکلات و چالش های متعددی از جمله محدویت شدید منابع مالی و انباشت مطالبات خود (حدود ۳۰ هزارمیلیارد تومان) از وزارت نیرو، نبود سازوکار منطقی در تعیین قیمت خرید انرژی برق از نیروگاههای خصوصی توسط وزارت نیرو، رقابت نابرابر بین نیروگاههای دولتی و خصوصی برای فروش برق در بورس انرژی و بازار برق و…مواجه هستند که حل و فصل آنها می تواند زمینه ساز مشارکت این بخش در افزایش ظرفیت تولید برق کشور باشد.‌

 

منبع: سندیکای شرکت­های تولیدکننده برق

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                        

مطالب اخیر