9903311

۳۲۰مگاوات امسال به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اضافه می‌شود

۳۲۰مگاوات امسال به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اضافه می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌‌های تجدید‌پذیر و بهره‌‌وری انرژی برق (ساتبا) از افزایش ۳۲۰ تا ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در سال جاری تا اوایل سال ۱۴۰۰ خبر داد.

«محمد ساتکین» مجموعه نصب شده نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور را ۸۲۴ مگاوات اعلام کرد و گفت: اکنون توانسته‌ایم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت‌ها در قالب تشویق برای سرمایه‌گذاری‌های خرد، همه را درگیر و فرهنگ‌سازی کنیم. اما این که چقدر می‌توانیم این نیروگاه‌ها را با سرعت احداث کنیم در سال ۹۹ با توجه به شرایط، تحریم‌ها و جهش قیمت ارز و مسائل و مشکلات و مسائل سرمایه‌گذاران، حدود ۳۲۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد و از مرز هزار مگاواتی می‌گذریم.

وی ادامه داد: ۸۸۰ مگاوات پروژه شروع شده برای احداث داریم؛ قراردادهای این پروژه‌ها امضا شده و سرمایه‌گذاران شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ساتکین گفت: بین ۳۲۰ تا ۴۰۰ مگاوات از ظرفیت تعریف شده جدید را تا پایان سال ۹۹ یا اوایل سال ۱۴۰۰ و مابقی که حدود ۴۰۰ مگاوات است را در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ نصب خواهیم کرد.

وی با اشاره به برنامه جایگزینی یک میلیون کولر گازی گفت: تنها با تعویض ۲۰۰ هزار کولر گازی، معادل ۴۸۰ مگاوات می‌توان نیروگاه مجازی احداث کرد به این معنا که به همین اندازه ۴۸۰ مگاوات نیروگاه احداث می‌شود.

ساتکین از برنامه جایگزینی ۲۰۰ هزار کولر گازی در سال ۹۹ خبر داد و افزود:‌ فقط نباید به تجدیدپذیر فکر کنیم که بهره‌وری را هم باید مدنظر قرار دهیم.

 

**ظرفیت انرژی‌های بادی در کشور

وی همچنین درباره ظرفیت‌های انرژی بادی در کشور گفت: ما سه کانال بسیار ویژه در شرق ایران داریم که یک بخشی از آن در قسمت شمال زابل با نام «میل نادر» است که منطقه‌ای ارزشمند از نظر بادی به شمار می‌رود و پیش بینی می‌کنیم بیش از ۲ تا سه هزار مگاوات قابلیت احداث نیروگاه بادی در آن وجود داشته باشد و در حال توسعه هستیم.

معاون وزیر نیرو گفت: برای ساماندهی هزار مگاوات در این منطقه کار انتقال خط ۴۰۰ کیلوولت به آن انجام شده است. این منطقه تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است و باد فوق‌العاده‌ای دارد.

ساتکین افزود:‌ کانال دوم (کانال خواف) هم یکی از بی نظیرترین بادهای جهان را دارد و در این منطقه هم بیش از هزار مگاوات قابلیت توسعه وجود دارد. فقط مقداری به خاطر زمین و معادن آهن، مشکلاتی در گرفتن زمین آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: کانال دیگر (درح) که در آن عملیات اجرایی یک پروژه ۵۰ مگاواتی بادی هم حدوداً اوایل خردادماه آغاز شد که شروع یک پروژه بزرگ با ظرفیت چند هزار مگاواتی است.

 

**احتمال انجام پروژه‌های مشترک با افغانستان و انتقال دانش به کشورهای همسایه

معاون وزیر نیرو با اشاره به تهیه اطلس‌های بادی در کشور حتی با برداشت از داده‌های مرزی با همکاری شرکت‌های برجسته آلمانی همچنین از احتمال شکل‌گیری پروژه‌های مشترک میان ایران و افغانستان در آینده در حوزه‌های مشترک برای انتقال دانش در خصوص احداث نیروگاه‌های بادی و تهیه اطلس‌های بادی به کشورهای همسایه خبر داد.

ساتکین ادامه داد: دانش مورد نیاز این پروژه هم‌اینک در کشور وجود دارد و ایران یکی از معدود کشورهایی در جهان است که  توانسته با دقت بسیار بالایی این اطلس را تهیه کند.

وی درباره راهکار ساتبا برای جلب اقبال مردمی در استفاده از پنل‌های خورشیدی اظهار داشت: در این زمینه، کمیته امداد امام خمینی، بسیج جهاد سازندگی با عنوان بسیج روشنایی و بنیاد مستضعفان ورود کرده‌اند که سعی می‌کنند بخشی را بلاعوض و بخش دیگر را از طریق تسهیلات کم بهره یا بی‌بهره تامین کنند.

به گفته ساتکین، در این چارچوب تاکنون ۲۲۰۰ پکیج معادل ۱۱ مگاوات نصب شده است.

معاون وزیر نیرو درباره پروژه زیست توده‌ها هم گفت: طرحی در این ارتباط به تازگی برای حل مشکل زباله‌های کشور به وزیر نیرو ارائه کرده‌ام که گیلان و مازندران را در برمی‌گیرد. این پروژه بسیار بزرگ ملی اکنون به صورت طرح اولیه است که پس از مطالعه وزیر در این باره اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین افزود: به دنبال راهکارهایی برای نجات دریاچه هامون هستیم. زیست توده هم از موارد مد نظرماست. تلاش می‌کنیم که توجه سرمایه‌گذاران را به تولید برق از زیست توده جلب کنیم.

 

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

 

 

مطالب اخیر