140106141

۱۵۰۰ مگاوات واحد‌های نیروگاهی جدید در حال راه‌اندازی است

۱۵۰۰ مگاوات واحد‌های نیروگاهی جدید در حال راه‌اندازی است

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه از شهریور سال گذشته تاکنون ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی بیش از چهار هزار مگاوات افزایش یافته است، گفت: ظرفیت این واحد‌ها به زودی با سنکرون چندین پروژه جدید حدود ۱۵۰۰ مگاوات دیگر افزایش می‌یابد.

عبدالرسول پیشاهنگ با اعلام این خبر، افزود: دولت سیزدهم سال گذشته در حالی فعالیت خود را آغاز کرده بود که صنعت برق با ناترازی بالایی در زمینه تولید و مصرف روبه‌رو بوده و همین امر منجر به بروز خاموشی‌های متعدد در نقاط مختلف کشور شده بود.

وی ادامه داد: بدین منظور برنامه احداث ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دستور کار وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار گرفت تا طی چهار سال حدود ۱۵ هزار مگاوات از این ظرفیت توسط نیروگاه‌های حرارتی دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه صنایع و ۱۰ هزار مگاوات آن نیز از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان اینکه از شهریور سال گذشته تاکنون ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی بیش از چهار هزار مگاوات افزایش یافته است، گفت: سه هزار مگاوات از این رقم با احداث واحد‌های نیروگاهی جدید و هزار مگاوات آن هم از طریق ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های موجود به دست آمده است.

پیشاهنگ تاکید کرد: همچنین حدود ۱۵۰۰ مگاوات واحد‌های نیروگاهی جدید نیز در حال راه‌اندازی است که به زودی با بهره‌برداری از این طرح‌ها به رقم بی‌سابقه افزایش ۵۵۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی دست پیدا خواهیم کرد.

وی با اشاره به انجام ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال، ادامه داد: آماده‌سازی و بهره‌برداری بهینه از تجهیزات موجود باعث شده که تابستان امسال شاهد کاهش خروج اضطراری واحد‌های نیروگاهی باشیم و ضریب آمادگی نیروگاه‌های خود را به ۹۷ درصد برسانیم.

مدیرعامل برق حرارتی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش اقدامات مرتبط نیروگاه‌ها در این زمینه مربوط به زمان برگشت واحد‌ها به مدار تولید پس از وقوع حادثه است. تابستان امسال در دو مرحله شاهد شکست پره‌های توربین نیروگاه نکا بوده‌ایم که تعمیرات آن به ۲۰ روز زمان نیاز دارد. اما همکاران پرتلاش ما توانسته‌اند ظرف سه تا چهار روز این واحد‌های ۴۰۰ مگاواتی را به مدار تولید بازگردانند تا خللی در تامین برق چند صد هزار نفر از محل تامین برق این واحد ایجاد نشود.

پیشاهنگ منابع انسانی را به عنوان سرمایه اصلی صنعت برق حرارتی معرفی کرد و گفت: پرسنل فعال در این بخش به لحاظ تخصص، مسائل فنی و مهندسی و همچنین فداکاری و ایثارگری جزو نیرو‌های بی‌نظیر در کشور هستند؛ حدود ۱۵ هزار نفر در نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور به صورت شبانه‌روزی در تمام ایام سال مشغول به فعالیت هستند تا خللی در تامین برق مورد نیاز مشترکان به وجود نیاید.

وی با اشاره به مشارکت بی نظیر مشترکان در زمینه مدیریت مصرف انرژی، افزود: مشترکان طی تابستان امسال سه درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند که از این محل نیز پاداش قابل توجهی در اختیار مشترکان صنعت برق قرار گرفته است.

 

منبع: برق نیوز

مطالب اخیر