14010321

نگاهی به سنکرون واحدهای نیروگاهی مپنا از ابتدای سال گذشته تا اواسط خردادماه

نگاهی به سنکرون واحدهای نیروگاهی مپنا از ابتدای سال گذشته تا اواسط خردادماه

سنکرون واحدهای نیروگاهی مپنا پس از پیک تابستان سال گذشته تا کنون موجب افزوده شدن ۱۵۱۷ مگاوات به ظرفیت برق کشور شد.

این میزان توان تولیدی برق در آستانه ورود به پیک مصرف انرژی تابستانه سال جاری، نیرویی مضاعف به صنعت نیروگاهی کشور خواهد بخشید.

گروه مپنا طی سال ۱۴۰۰ موفق به احداث ۱۱۵۴ مگاوات واحدهای نیروگاهی حرارتی و تجدیدپذیر شد که با ورود این واحدهای جدید به شبکه برق کشور، ظرفیت داخلی تولیدی برق برای پاسخ به نیاز مصارف برق کشور  افزایش یافته است.

این واحدها در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰ و پیش از پیک تابستان سال گذشته شامل واحد سوم بخار سیکل ترکیبی شیروان و واحدهای اول و دوم بادی میل نادر بوده‌‌اند. پس از عبور از پیک تابستان، واحدهای گازی دوم نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام در بندرعباس و واحد سوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی ایران ال ان جی در شهریور ماه سال گذشته با شبکه سراسری سنکرون شدند.

همچنین واحدهای سنکرون شده نیروگاهی در پاییز سال گذشته با ظرفیت ۵/۳۵۵ مگاوات شامل واحد سوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم و واحدهای سوم تا هفتم نیروگاه بادی میل نادر بودند. در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۰ نیز واحد دوم بخار سیکل ترکیبی ارومیه، واحد هشتم بادی میل نادر، واحد گازی پرتابل میانرود و واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به لیست واحدهای نیروگاهی سنکرون شده، اضافه شد.

در دو ماهه اخیر نیز واحد چهارم گازی ایران ال ان جی و واحد اول و دوم گازی سیکل ترکیبی زنجان ۲ (آریان) به مرحله بهره‌برداری رسید که به ترتیب ۱۶۲ و ۳۶۶ مگاوات ظرفیت تولیدی دارد.

مجموعه واحدهای سنکرون شده از ابتدای سال پیش تا کنون به ۱۸ واحد شامل پنج واحد گازی، چهار واحد بخار، هشت واحد بادی و یک واحد مقیاس کوچک می‌رسد.

بر اساس برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های انجام شده، تا اواسط تابستان بیش از دو هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به شبکه برق کشور افزوده خواهد شد و برای تأمین برق مورد نیاز کشور عملیاتی می‌شود.

شایان ذکر است، رشد ظرفیت نیروگاهی گروه مپنا به عنوان یک بازوی پرتوان صنعتی در ایران و خاورمیانه تا کنون موجب تولید نیرویی بیش از ۴۵ هزار مگاوات (شامل پروژه‌های داخلی و خارجی) شده و توسعه مستمر این ظرفیت‌ها هر ساله ادامه دارد و به ویژه در دوره‌های پیک مصرف به کمک برق‌رسانی عمومی در سایر نقاط ایران شده است.

 

منبع: روابط عمومی گروه مپنا

 

مطالب اخیر