9708051

مقایسه قیمت تمام شده برق در ایران با سایر کشورها درست نیست

مقایسه قیمت تمام شده برق در ایران با سایر کشورها درست نیست

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر(اتاق بازرگانی ایران) با بیان اینکه مقایسه قیمت تمام شده تولید برق در ایران با سایر کشورها مقایسه درستی نیست، گفت: برق حرارتی و برق تجدیدپذیر در ایران گران‌تر از دیگر کشورها تمام می‌شود.

محمد امین زنگنه در نشست قیمت برق و یارانه‌ها با اشاره به اینکه برق حرارتی و برق تجدیدپذیر در ایران گران‌تر از دیگر کشورها تمام می‌شود، گفت: مقایسه قیمت تمام شده تولید برق ایران با سایر کشورها بدون در نظر گرفتن عوارض گمرکی نرخ سود و زمان تسهیلات بانکی و هزینه‌های تأمین منابع مالی و امکان بیمه‌های اعتباری با سایر کشورها مقایسه درستی نیست.

وی ادامه داد: در تایلند برق به قیمت ۳ سنت از نیروگاه‌ها خریداری و به قیمت ۷ الی ۱۳ سنت به فروش می‌رسد پس در توضیح گران‌تر بودن تولید برق به ایران در مقایسه با این کشور باید گفت در بدو ورود تجهیزات به کشور، به تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰ درصد عوارض گمرکی تعلق می‌گیرد.

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: برای نیروگاه‌های حرارتی نیز تعرفه ۱۵ درصدی تعلق می‌گیرد در صورتی که تایلند تعرفه‌ای برای ورود این تجهیزات در نظر نگرفته است. پس بنابراین تولید برق در ایران در ابتدا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه اولیه بالاتری بسته به نوع تکنولوژی تمام خواهد شد. پس موجب می‌شود که نتوان انتظار داشت قیمت برق در ایران ۳ سنت خریداری شود.

زنگنه گفت: بانک‌ها تسهیلات با سود ۱۵ درصدی به سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهند، بانک‌های ایران به طرح‌هایی که کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد سودآوری داشته باشد تسهیلات نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ IRR محاسبه شده به منظور تأسیس نیروگاه‌ها باید حداقل ۲۰ درصد باشد تا از سوی بانک قابل پذیرش باشد در صورتی که در تایلند اولاً این مقدار سود بانکی عرف نیست و ثانیاً ریسک سرمایه‌گذاری در آن بالا نیست.

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: نرخ ارزی که به ما داده می‌شود برای تأمین تجهیزات حدود ۱۰ هزار تومان است و ۱۵ تا ۲۰ درصد هم تعرفه گمرکی تجهیزات خواهد بود و هزینه تأمین منابع مالی بانکی نیز زیر ۲۰ درصد مورد قبول نیست.

زنگنه با اشاره به اینکه بیمه هم طرح‌های این چنینی را بیمه اعتباری نمی‌کند، گفت: این موارد نشان می‌دهد که صنعت برق کشور نیز می‌تواند همانند تایلند با ۳ سنت به تولید برق بپردازد اما به شرطی که ارز دولتی به آن تعلق بگیرد و تعرفه‌های گمرکی برداشته شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب اخیر