991015

قرارداد دو پروژه برقی نهایی شد/بخشی از مطالبات مالی برق و گاز استرداد شد

قرارداد دو پروژه برقی نهایی شد/بخشی از مطالبات مالی برق و گاز استرداد شد

وزیر نیرو با موفق خواندن رایزنی‌هایش با مقامات عراقی در بغداد گفت: دو پروژه مهم در زمینه «کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع برق» و همچنین «بازسازی تجهیزات آسیب دیده برق» عراق نهایی شد.

وزیر نیرو گفت: به اتفاق مدیران ارشد وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، نفت و امور خارجه برای رایزنی با مقامات عراقی و همچنین زمینه‌سازی برای اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران به بغداد آمده است.

رضا اردکانیان به دیدار‌ها و رایزنی‌های خود با وزیران برق، تجارت و مقامات بانک مرکزی و بانک تجارت عراق و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور اشاره کرد و افزود: گفتگو‌های نزدیک و فشرده‌ای صورت گرفت و در پی آن تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی یکی از مهمترین این تصمیمات را برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق با مشارکت فعال سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی دو کشور در تهران طی هفته‌های پیش رو عنوان کرد.

اردکانیان گفت: ریاست کمیسیون از طرف جمهوری اسلامی ایران بر عهده وزارت نیرو و از طرف جمهوری عراق بر عهده وزارت تجارت این کشور نهاده شده است.

*واگذاری دو پروژه مهم برق به ایران

 وزیر نیروی کشورمان با اشاره به دستاورد گفت وگوهایش با مقامات عراقی در زمینه برق گفت: در خصوص پروژه‌های بازسازی صنعت برق عراق توافقات خوبی صورت گرفت و دو پروژه مهم در زمینه «کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع برق» و همچنین «بازسازی تجهیزات آسیب دیده برق» عراق نهایی شد.

*بخشی از مطالبات مالی برق و گاز استرداد شد

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در مورد صادرات برق و گاز به عراق و حساب‌های فی‌مابین گفت: با وجود محدویت‌هایی که در این خصوص وجود دارد؛ خوشبختانه وزارت برق عراق و مقامات این کشور موفق شدند بخش قابل توجهی از مطالبات شرکت «توانیر» و بخشی از مطالبات «شرکت ملی گاز» را پرداخت کنند.

اردکانیان با اشاره به ترتیبات جدید مالی ایجاد شده بعد از پایان رایزنی‌هایش با مقامات عراقی افزود: با این ترتیبات جدید امیدواریم با سرعت بیشتری از منابع مالی موجود خود در عراق برای خرید کالا‌های اساسی و سایر اقلامی که مورد نیاز هست در آینده نزدیک استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: توافق خوبی در این زمینه صورت گرفته و این توافق الان در حال آماده شدن برای امضا است تا سرعت بیشتری به برداشت از منابع مالی موجود برای خرید کالا‌ها و خدمات لازم داده شود.

منبع: برق نیوز

 

مطالب اخیر