9711071

طراحی و ساخت سازه لیفتینگ در گروه مپنا

طراحی و ساخت سازه لیفتینگ در گروه مپنا

شرکت نصب ‌نیرو از جمله شرکت‌های تابعه گروه مپنا موفق به طراحی، ساخت و راه‌اندازی مکانیزم Heavy Lift شد.

همزمان با روند مهندسی و ساخت توربین‌های کلاس F در مپنا، شرکت نصب‌نیرو به عنوان بازوی اجرایی این گروه، برنامه‌ریزی لازم جهت جابجایی و استقرار این تیپ توربین و ژنراتور را آغاز کرد و با توجه به محدودیت‌های عملیاتی و هزینه‌های استفاده از بالابرهای سنگین، مکانیزم دارای قابلیت جابجایی توربین و ژنراتورهای بخار کلاس E و F  انتخاب و پس از بررسی نقشه‌ها و مدارک فنی سازندگان مطرح خارجی، این مهم به طراحی و ساخت داخلی این سازه موکول شد.

بررسی و فعالیت‌های طراحی و ساخت سازه از شهریور ماه سال ۹۶ آغاز و از آذر ماه همان سال با تولید نخستین سری از نقشه‌های اجرایی، ساخت اسکلت  Heavy Lift(جابجایی سنگین) در کارخانه شرکت نصب ‌نیرو واقع در شهرک صنعتی خیرآباد اراک آغاز و با تکیه بر دانش نوین و استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن، این سازه با کنترل ابعادی قطعات در حد میلیمتر ساخته شد. همچنین هم‌زمان، به منظور تهیه  Strand Jackهای لازم، چهار جک انرپک HSL-2000 با ظرفیت هر یک ۲۰۰ تن تأمین شد. برخلاف سیستم‌های مشابه، این جک‌ها به صورت اتوماتیک کنترل می‌شوند که ریسک عملیات جابجایی را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

در شهریور ماه سال ۹۷، سازه Heavy Lift (جابجایی سنگین) در نیروگاه BOO عسلویه با کمترین خطای ساخت و طراحی مونتاژ شد و با وجود به روز بودن و پیچیدگی سیستم کنترل جک‌ها، طی ۱۰ روز فعالیت و با تکیه بر دانش مهندسان داخلی، جک‌های انرپک آزمایش و با موفقیت راه‌اندازی شد.

در این راستا، شرکت نصب‌نیرو برای موفقیت در مراحل طراحی، تأمین، ساخت، مونتاژ و راه‌اندازی مکانیزم جابجایی سنگین، موفق به اخذ گواهینامه از شرکت SGS شد.

متعاقبا توربین و ژنراتور بخار واحد دوم نیروگاه BOO عسلویه با مکانیزم ساخت مپنا، ۹۷٫۰۹٫۱۴ و ۹۷٫۰۹٫۱۹ با موفقیت در موقعیت خود قرار گرفت.

شایان ذکر است، توربین و ژنراتور از جهت ارزش و حساسیت به هنگام انتقال و استقرار روی فونداسیون، نگهداری و تنظیم و راه‌اندازی، به عنوان با ارزش‌ترین تجهیز در نیروگاه‌ها شناخته می‌شود و حمل و استقرار آن روی فونداسیون از مهم‌‍ترین سرفصل‌های پروژه‌های نیروگاهی است.

منبع: اخبار گروه مپنا

مطالب اخیر