9705271

صرفه جویی ۴۰۰ میلیون دلاری در نیروگاه فردوسی

صرفه جویی ۴۰۰ میلیون دلاری در نیروگاه فردوسی

مجموعا در ۴ سال گذشته ۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص نیروگاه بوده است و وقتی نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل شود راندمان به۵۰ درصد قابل افزایش است.

قاسمی مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد در حاشیه بازدید از نیروگاه گفت: گروه مپنا از سال ۷۱، ۱۰۰ پروژه را به ارزش ۳۰ میلیارد یورو به عنوان ابرپروژه ثبت کرد و ۴۱ شرکت زیرمجموعه دارد که علاوه بر آن ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات ارائه می دهد. به طوری که اکنون ۵۰ درصد ظرفیت منصوبه برق در سطح کشور مربوط به مپنا است.

وی با بیان اینکه بخش گاز نیروگاه در حال بهره برداری است، گفت: در سیکل ترکیبی اجرای ۳ واحد بخار را داریم که مکمل واحدهای گازی بوده و چرخه سیکل را کامل می‌کنند. با اجرای سیکل ترکیبی ۵۰ درصد به ظرفیت تولیدی فاز یک نیروگاه اضافه خواهیم کرد و راندمان از ۳۳ به ۵۰ درصد می رسد، یعنی ۱٫۱ میلییارد متر مکعب گاز معادل ۱٫۱ میلیارد لیتر گازوئیل است که ارزش ۴۰۰ میلیون دلار دارد کاهش مصرف خواهیم داشت.

قاسمی کاهش درجه حرارت خروجی گاز اگزوز از  ۵۲۰ درجه به ۱۲۰ درجه در جهت کاهش آلایندگی محیط زیست را از دیگر اقدامات اجرا شده در این پروژه نیروگاهی ذکر کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ نفر مستقیم اشتغالزیی مستقیم در پروژه داریم و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاه نیز ساخت داخل است.

مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد گفت: در کل برای واحد ۱۶۶ مگاواتی به ازای هر ساعت تولید برق ۴۰ هزار متر مکعب گاز یا ۴۰ هزار لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که در سال حدود ۲٫۱ میلیارد متر مکعب گاز و یا ۲٫۱ میلیارد لیتر گازوئیل می‌شود.

وی هزینه پروژه را ۴۲۰ میلیون یورو عنوان کرد و ادامه داد: بخش گازی نیروگاه فردوسی با ظرفیت تولید ۹۹۶ مگاوات به ازای هر ساعت حدود ۲۴۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می کند.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه ۴۷ درصد پیشرفت دارد، اظهار داشت: انتظار این بود که ۸۶ درصد پیشرفت رسیده باشیم اما به خاطر مسائل نقدینگی عقب افتاده ایم.

وی یادآور شد: در صورت تزریق نقدینگی ۱۰ میلیارد تومان از ماه جاری امکان سنکرون واحد اول در خرداد ۹۸ را داریم.

حسین آبادی مدیر تعمیرات پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد نیز با بیان اینکه واحد ۹۵۴ مگاوات گازی نیروگاه از سال ۸۷ در حال بهره برداری است، اظهار داشت: مهمترین پست برق ۴۰۰ کیلوولت شمال شرق کشور پست فردوسی مشهد است.

وی افزود: انرژی خالص تولیدی نیروگاه در سال ۹۳، ۲٫۴ میلیارد کیلووات ساعت، در سال ۹۴، ۲٫۲ میلیارد کیلووات ساعت، سال ۹۵، ۲٫۱ میلیارد کیلووات ساعت و در سال ۹۶، ۳٫۱ میلیارد کیلووات ساعت بوده است. مجموعا در ۴ سال گذشته ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی خالص نیروگاه بوده است و وقتی نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل شود راندمان به۵۰  درصد قابل افزایش است.

حسین آبادی با بیان اینکه آمادگی تولید نیروگاه در سال گذشته ۹۷٫۸۷ درصد بوده است، گفت: راندمان نیروگاه های گازی ۳۴٫۷ درصد است که متناسب با کرکرد این رقم کاهش پیدا می‌کند. گارانتی قراردادی ما ۳۳٫۹۷ درصد با سوخت گاز و با سوخت گازوئیل ۳۳٫۵۸ درصد است که متناسب مگاوات مصرف سوخت حدود یک میلیون لیتر گازوئیل و یا معادل یک میلیون متر مکعب گاز طی یک شبانه روز است.

وی با بیان اینکه ظرفیت نامی نیروگاه کلاس E برای هر واحد ۱۵۹ مگاوات است، تصریح کرد: راندمان نیروگاه های زمینس در جهان ۳۴٫۷ درصد است اما مپنا با UPGRADE کردن از ظرفیت ۱۵۹ به ۱۸۵ مگاوات رسانده یعنی علاوه بر افزایش ظرفیت واحدهای گازی، راندمان از ۳۴ درصد طراحی اولیه به ۳۶٫۴ درصد رسیده است.در عین حال سطح آلایندگی و دی اکسید کربن هم ۵ درصد کاهش افته است.

 

منبع: خبرگزاری کار ایران- ایلنا

مطالب اخیر