140108181

سهم ۸۵ درصدی «ایران ترانسفو» از بازار داخلی برق

سهم ۸۵ درصدی «ایران ترانسفو» از بازار داخلی برق

صنعت برق نقش مهمی در توسعه و رشد صنایع دیگر دارد و به همین دلیل استفاده از فناوری‌‌های نوین در این صنعت زیر‌بنایی یک ضرورت انکار‌ناپذیر است. از این رو در کشور پتانسیل قابل توجهی در بخش‌های طراحی، تولید و اجرای صنعت برق وجود دارد که قادر است علاوه بر پوشش نیاز داخلی، صادرات و ارز‌آوری بالایی را به ارمغان بیاورد. با وجود این‌، اقتصاد ناتراز صنعت برق در کنار سیاستگذاری نادرست باعث شده شرکت‌‌های داخلی که عمدتا تحقیق و توسعه را به عنوان یک ضرورت در دستور کار دارند، با چالش‌‌های متعددی رو‌به‌رو شوند که از جمله آنها می‌توان به فقدان پرداخت مطالبات توسط وزارت نیرو، قوانین دست و پاگیر و همچنین نبود مشوق‌های صادراتی اشاره کرد.

 

  • انباشت مطالبات و ضعف بنیه پروژه‌ها

در همین راستا مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو گفت: اگر‌چه با وجود تحریم‌ها و فقدان پرداخت مطالبات توسط شرکت‌های دولتی، این گروه تولید خود را با توان مالی و اعتباری خود و مساعدت قابل تقدیر بانک‌های کشور حفظ کرده است، اما در صورت تداوم این وضعیت نه تنها گروه صنعتی ایران‌ترانسفو بلکه بسیاری از صنایع با چالش‌‌های جدی مواجه خواهند شد، چرا که تداوم انباشت مطالبات پیمانکاران موجب تضعیف آنها و متعاقب آن ضعف بنیه اجرایی پروژه‌ها می‌شود.

 

  • تهاتر تسهیلات بانکی با بدهی‌های دولت

بهزاد ظهیری به ارائه شیوه‌های پیشنهادی برای بهبود شرایط تسویه مطالبات شرکت‌های فعال صنعت برق کشور اشاره کرد و افزود: تهاتر تسهیلات بانکی شرکت‌‌ها با بدهی شرکت‌های دولتی، تهاتر مالیات عملکرد و ارزش افزوده با مطالبات شرکت‌ها از دولت، انتشار اوراق توسط شرکت‌های دولتی برای تسویه بدهی، تخصیص منابع ارزی خارجی دولت در برابر بدهی به شرکت‌‌ها، ایجاد امکان خرید محصولات از شرکت‌‌ها به‌‌صورت گشایش اعتباری بانکیLC- و تهاتر کالایی در مقابل بدهی‌‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای تسویه مطالبات صنعت برق در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه انتظار از دولت راهبری و راهگشایی به جای تصدی‌‌گری است، ادامه داد: دولت به عنوان سیاستگذار باید با اجرای دقیق قوانین از صادرات حمایت کند. در این راستا سازمان توسعه تجارت، گمرک، صندوق ضمانت صادرات و بانک‌های تخصصی نظیر بانک توسعه صادرات، بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی هرکدام می‌توانند با اتخاذ تدابیر اجرایی و قانون‌‌گذاری تسهیل‌‌کننده این مهم باشند.

 

  • ضرورت تقویت بنیه مالی وزارت نیرو

مدیرعامل شرکت ایران ترانسفو با اشاره به مشکلات وزارت نیرو اظهار کرد: وزارت نیرو طی سال‌های اخیر به جهت شرایط خاص جوی، اثرات زیانبار تحریم و کاهش درآمدهای نفتی، نبود امکان پوشش هزینه‌های تمام‌شده انرژی با افزایش قیمت فروش آب و برق به جهت رفاه حال مشترکان بخش خانگی و مصارف صنعتی، خدماتی، کشاورزی با محدودیت شدید منابع مالی مواجه بوده است. در چنین شرایطی برای اینکه انتظار از وزارت نیرو برای حمایت از چرخه تامین، سازندگان تجهیزات و پیمانکاران این صنعت فراهم شود باید ابتدا این وزارتخانه از حیث منابع مالی تجهیز و تامین شود.

بنابراین انتظار می‌‌رود مجلس شورای اسلامی، هیات دولت، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی از حوزه قانون‌گذاری (به ویژه قانون بودجه) برای تامین و تخصیص بودجه و منابع ریالی و ارزی وزارت نیرو را حمایت کنند که به تبع آن وزارت نیرو نیز بتواند پاسخگو و تامین‌کننده شرکت‌‌های تولید‌‌کننده تجهیزات و پیمانکاران صنعت آب و برق باشد. وی ادامه داد: وزارت نیرو امسال توانست با بسیج امکانات دولت، شبکه تامین و پیمانکاران و همکاری خوب مردم بحران پیک مصرف برق را با کمترین آسیب سپری کند، اما چنانچه این موفقیت حمایت نشود، تکرار آن سخت و شاید غیرممکن باشد. بنابراین تمامی ارکان حاکمیت و دولت باید از وزارت نیرو و شرکت‌‌های بخش دولتی و خصوصی صنعت برق حمایت کنند.

 

  • سهم ۸۵ درصدی از بازار داخلی

ظهیری همچنین با اشاره به تاریخچه و زمینه فعالیت شرکت ایران ترانسفو گفت: این شرکت در ۳۰ تیرماه ۱۳۴۵ با سرمایه‌گذاری شرکت زیمنس آلمان و برق منطقه‌ای تهران برای تولید ترانسفورماتورهای توزیع تاسیس شد و از همان ابتدا به دلیل ماهیت محصول، ساختار مناسبی در شرکت طراحی و اجرا شده است. در ادامه و با گذشت زمان، کسب دانش بیشتر و انتقال تکنولوژی، شرکت اقدام به توسعه محصول خود کرد، به‌طوری که پس از گذشت ۵۶ سال از بدو تاسیس، گروه صنعتی ایران‌ترانسفو امروز با ۱۹ شرکت تابعه که در راستای زنجیره تامین قطعات و تجهیزات و تولید و فروش ترانسفورماتور ایجاد شده‌اند، در سبد تولید خود انواع ترانسفورماتورهای توزیع روغنی، خشک، فوق توزیع، قدرت، کوره، رآکتور، پست‌‌های برق، روغن ترانسفورماتور و تجهیزات الکتریکال و مکانیکال را دارد. از این رو حدود ۸۵ درصد بازار کشور در حوزه ترانسفورماتور و رآکتور مورد نیاز صنعت برق در اختیار گروه صنعتی ایران ترانسفو است.

وی با اشاره به موفقیت‌‌های شرکت ایران ترانسفو در عرصه صادرات اظهار کرد: در چند سال اخیر میزان صادرات شرکت افزایش یافته، چرا که کیفیت محصولات شرکت قابلیت رقابت با سازندگان مطرح این صنعت در دنیا مانند زیمنس و ABB را دارند و مسلما اگر در شرایط تحریم قرار نداشتیم صادرات محصولات شرکت به تمام قاره‌ها حتی کشورهای اروپایی دور از انتظار نبود؛ کما اینکه شرکت ایران‌ترانسفو سابقه صدور محصولات خود به ۲۰ کشور جهان را دارد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو افزود: تولید ابرترانسفورماتورهای ۳۱۵، ۳۸۵، ۴۰۰ و ۴۱۰ مگاولت آمپر و رآکتور دتیوند سری ۳۴ کیلو وار، انواع ترانسفورماتورهای کوره، خودکفایی در ۱۵ قلم تجهیزات به ویژه روغن ترانسفورماتور که تا چند سال پیش از خارج کشور تامین می‌شد، بخشی از تولیدات حائز اهمیت شرکت به شمار می‌رود.

 

  • شاخص‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای

این کارشناس صنعت برق در ادامه خاطرنشان کرد: شاخص‌‌ترین برنامه‌های توسعه‌‌ای شرکت در خودکفایی مواد اولیه است که مهم‌ترین آنها دستیابی به تولید ورق هسته با سرمایه‌‌گذاری صنایع فولاد کشور و همچنین تولید کلید تنظیم ولتاژ توسط شرکت با مشارکت شرکت ساتکاب بوده که توافق‌نامه تولید این دو محصول نیز امضا شده است. ورود به حوزه‌های صنعتی با رویکرد صنایع دانش‌بنیان و رویکرد توسعه سبد محصول از دیگر برنامه‌های شرکت هستند که در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگی همچون مپنا هستیم.

وی در پایان گفت: بخشی از محصولات گروه صنعتی ایران ترانسفو در زمره محصولات دانش‌‌بنیان قرار دارد و در این راستا اقدامات مطلوبی انجام پذیرفته که از ۹ شرکتی که بابت اخذ مجوز دانش‌بنیان شدن آنها اقدام شده، سه شرکت مجوز آنها تاکنون صادر شده و بقیه در حال بررسی و طی مراحل قانونی از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. از این‌رو امید است بتوان از ظرفیت‌‌ها و منابعی که برای حمایت از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان تخصیص یافته در جهت رشد و توسعه محصول و اشتغال‌زایی به نحو مطلوب استفاده کرد که معاونت مذکور تاکنون نیز همکاری مطلوبی داشته است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

 

 

مطالب اخیر