9907063

سنکرون واحد بخار و گازی پروژه سیکل ترکیبی توس و قشم

سنکرون واحد بخار و گازی پروژه سیکل ترکیبی توس و قشم

نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس (فردوسی) و واحدهای اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی قشم، با تلاش‌های مهندسان و کارکنان گروه مپنا و در شرایط محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا سنکرون شدند.

پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس که در ۶۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری جاده مشهد به قوچان واقع شده است، مشتمل بر ۳ واحد توربین بخار به ظرفیت ۱۶۰ * ۳ مگاوات بوده که در این مقطع واحد نخست این پروژه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات وارد مدار شده است.

محدوده اجرای پروژه شامل شش واحد بویلر بازیافت حرارتی (HRSG)، سه واحد توربین و ژنراتور بخار تیپ E به ظرفیت نامی هر واحد  ۱۶۰ مگاوات، سه واحد سیستم خنک کن ACC، پست ۴۰۰ کیلوولت AIS و مشترکات و پست بلافصل نیروگاه است که به شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا (توسعه یک) به عنوان مدیریت پروژه و به صورت EPC واگذار و در آن از سامانه کنترل بومی ساخت شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) با نام تجاری MAPCS استفاده شده است.

پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه توس، توسط کنسرسیومی از شرکت‌های گروه مپنا در حال احداث است.

این نیروگاه از جمله نیروگاه‌های خصوصی تحت مالکیت گروه مپنا در شرکت تولید برق توس مپنا بوده و پروژه توسعه بخش بخار این نیروگاه به روش قرارداد بیع متقابل با شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در دست اجرا است.

 

پروژه سیکل ترکیبی قشم نیز در استان هرمزگان، کیلومتر ۱۳ جاده بندر لافت – قشم، مستقر است. این پروژه با محدوده فعالیت‎های مهندسی، تأمین تجهیزات، عملیات ساختمانی، نصب، تست و راه‌اندازی دو واحد توربو ژنراتور گازی (MAP2A) هر یک به ظرفیت ۱۷۰ مگاوات و یک واحد توربین بخار به ظرفیت اسمی ۱۶۰ مگاوات در شرایط ISO به صورت EPC توسط همکاران شرکت احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳) به عنوان نماینده گروه مپنا در این پروژه برای شرکت تولید انرژی گستر قشم به‎ عنوان کارفرما در دست اجرا است.

 

منبع: اخبار گروه مپنا

 

مطالب اخیر