9708306

دستاوردهای احداث مجتمع آب شیرین کن در کشور/ فعالیت مپنا در تمام زمینه¬های تولید آب

دستاوردهای احداث مجتمع آب شیرین کن در کشور/ فعالیت مپنا در تمام زمینه­های تولید آب

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های تولید آب شیرین در کشور اظهار کرد: برای کشوری همچون ایران ایجاد آب‌شیرین‌کن‌ها فرصت مناسبی برای توسعه است.

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در ادامه با اشاره به اهمیت نیروی برق در توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها گفت: یکی از بزرگ‌ترین و منطقی‌ترین پروژه‌های کشور در منطقه تولید آب است که می‌تواند دستاورد‌های فراوان دیگری داشته باشد چرا‌که آب محرک اصلی برای حیات و اقتصاد یک کشور در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی است.

وی با اشاره به اهمیت زیر‌بنایی تولید آب شیرین در کشور گفت: تولید آب شیرین توسعه را به همراه دارد. اگر بتوانیم با آب‌شیرین‌کن‌ها، برای مقصد شرب در کشور آب شیرین تولید کنیم می‌توانیم با استفاده از پساب آن بخش کشاورزی را نیز فعال کنیم و با فعال شدن این بخش با بهره‌گیری از فناوری و ایجاد کشاورزی مدرن اشتغال در کشور را توسعه دهیم، محصول تولید و دنیایی از پیشرفت ایجاد کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های تولید آب شیرین در کشور اظهار کرد: برای کشوری همچون ایران با توجه به کم‌‌آبی‌هایی که دارد، ایجاد آب‌شیرین‌کن‌ها فرصت مناسبی برای توسعه است. تولید آب، چشم‌انداز روشنی پیش روی کشور بازمی‌کند. ما به عنوان «مپنا» می‌توانیم ‌در تمام زمینه‌های تولید آب فعال باشیم. تا‌کنون توانسته‌ایم تمام فناوری‌های تولید برق در کشور را بومی کنیم. با توجه به آنکه فناوری نیروگاه‌سازی و تولید برق را هم داریم می‌توانیم با استفاده از شرایط پیش‌آمده فضای اقتصادی جدیدی برای کشور بازکنیم و در تمام شرایط تحریمی و غیر‌تحریمی مشکلات کشور را حل کنیم. می‌توانیم وعده دهیم به عنوان تامین‌کننده منبع برق کشور در همکاری با بخش‌های مختلف صنعت توانایی عرضه انواع آب‌شیرین‌کن را داریم. مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اهمیت نیروی برق در توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها گفت: یکی از بزرگ‌ترین و منطقی‌ترین طرح‌های کشور تولید آب است. ما می‌توانیم برق مازاد تولید‌شده را به مصرف تولید آب شیرین برسانیم و این امتیاز بالایی است که ما با سرمایه‌گذاری کمتر می‌توانیم آب‌شیرین‌کنیم‌ زیرا سرمایه‌گذاری تولید برق به عنوان یکی از زیرساخت‌های آب‌شیرین‌کنی پیش‌تر انجام شده است و مازاد تولید می‌تواند به مصرف کارخانه‌های تولید آب شیرین برسد. علی‌آبادی افزود: فناوری‌هایی که در کشور وجود دارد امکان تولید ۱۰۰ درصدی آب شیرین بر اساس روش‌های نوین را می‌دهد فناوری تولید برق و نیرو جزو فناوری‌های پیشرفته در جهان به شمار می‌رود. مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در خصوص این که آیا وزارت نیرو توان تامین برق مورد نیاز کارخانه‌های تولید آب‌شیرین‌کنی خوزستان را دارد، گفت: موضوعی که می‌تواند نوید‌بخش تولیدات در کشور شود این است که درحال‌حاضر در حدود ۸۰ هزار مگاوات قدرت نصب شده نیروگاه‌های کشور است که در اوج تابستان که بدترین شرایط تولید برق است ما حدود ۵۷ هزار مگاوات برق تولید می‌کنیم و در زمان غیراوج می‌توانیم برق بیشتری تولید کنیم ما می‌توانیم بیش از ۶۰ هزار مگاوات برق داشته باشیم. ظرفیت‌های تولید برق در کشور افزایش یافته و نیروگاه‌های جدیدی به چرخه تولید برق اضافه شده است و هیچ مشکلی در تامین برق مورد نیاز کارخانه‌های آب‌شیرین‌کنی خوزستان و سایر آب‌شیرین‌کن‌ها وجود ندارد.

علی‌آبادی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف برق در تابستان گفت: با توجه به آنکه آب را در تمام ساعات شبانه‌روز می‌توانیم شیرین کنیم می‌توان با برنامه‌ریزی موضوع برق‌رسانی در ساعات اوج مصرف برق را مدیریت کرد. البته باید در نظر داشت که از بیش از ۲۰۰۰ ساعت فقط کمتر از ۲۰۰ ساعت در سال اوج مصرف برق است که با برنامه‌ریزی توزیع برق می‌توان آن را مدیریت کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اسراف در برق به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور گفت: باید سعی کنیم میزان مصرف برق را بر اساس الگوهای مصرف برق مشخص کنیم. وی افزود: با توجه به آنکه هر دو بخش آب و برق زیرمجموعه وزارت نیرو هستند، هماهنگی‌های لازم بین برق و آب برای مدیریت این موضوع وجود دارد. هر دو معاونت برق و آب در هماهنگی با هم برنامه مدیریت موضوع تامین برق آب‌شیرین‌کن‌ها و موضوعات مربوط به آن را دارند.

منبع: روزنامه صمت(صنعت/معدن/تجارت

مطالب اخیر