9802301

توسعهCHPها یک ضرورت در صنعت برق

توسعهCHPها یک ضرورت در صنعت برق

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان ترکیبی نیرو، حرارت و برودت اعلام کرد: در مصوبه اخیر آمده که توسعه نیروگاه CHP مجاز است. درصورتی‌که درگذشته دولت مکلف به توسعه آن بود؛ اما با توجه به مصوبه اخیر، دولت می‌تواند سلیقه‌ای عمل کند.

محمد بیات، مدیرعامل شرکت ساینا‌گستر پردیسان(مالک نیروگاه سیکل‌ترکیبی نیشابور) با انتقاد از مصوبه اخیری که در بند ت ماده ۴۸ قانون ششم توسعه درباره نیروگاه‌هایCHP (نیروگاه‌های مقیاس کوچک) تصویب ‌شده، گفت: تصمیم اشتباه دیگری که در این مصوبه به آن تاکید شده، خرید دستگاه‌های نو توسط سرمایه‌گذاران است که در شرایط تحریم تصمیم اشتباهی خواهد بود. وی افزود: تهیه دستگاه نو در شرایط تحریم درصورتی‌که می‌توان دستگاه دست‌دوم باکیفیت اروپایی تهیه کرد، توجیه اقتصادی ندارد. درنتیجه نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این زمینه رخ دهد. بیات به پتانسیل‌های شرکت سایناگستر پردیسان اشاره کرد و گفت: این شرکت با دارا بودن سه نیروگاه که یک نیروگاه آن سیکل ترکیبی نیشابور به ظرفیت هزار مگاوات و دو نیروگاه بادی است، درحال‌حاضر یکی از بزرگ‌ترین مزرعه‌های بادی و بزرگ‌ترین نیروگاه شمال‌شرق کشور محسوب می‌شود.  وی در ادامه گفت: با وجود پتانسیل بالای نیروگاه‌های بادی اما اولویت وزارت نیرو نیروگاه‌های حرارتی است. همان‌طور که می‌دانید دنیا به سمت نیروگاه‌هایCHP درحرکت است؛ اما به‌دلیل رفتارهای سلیقه‌ای، وزارت نیروتمایلی به سمت چنین نیروگاه‌هایی ندارد. درصورتی‌که با استفاده از نیروگاهCHP می‌توان ۱۵درصد تلفات برق را کاهش و در محل مصرف، برق را تولید کرد.

بیات افزود: نیروگاه‌هایCHP از یک‌سو هزینه بسیار کمی دارد و از سوی دیگر نقش پدافند غیرعامل را هم داشته و به‌راحتی قابل‌شناسایی نیستند؛ بااین‌حال نیروگاهCHP در کشور درحال از بین رفتن است و باوجود آنکه در انجمن تولیدکنندگان ترکیبی نیرو، حرارت و برودت تلاش می‌شود چنین اتفاقی نیفتد، اما متاسفانه همچنان در کشور این صنعت مغفول مانده است. وی تغییر تعرفه نیروگاه‌های خودتامین از تعرفه گاز صنعتی به تعرفه نیروگاهی را حرکت مثبتی دانست و افزود: خوشبختانه در این مصوبه تلاش دوساله ما برای آنکه تعرفه گاز نیروگاه‌های خودتامین از صنعتی به نیروگاهی تغییر کند به‌ثمر نشست. درگذشته گاز صنعتی با تعرفه ۱۲۰۰ ریال به ازای هر مترمکعب محاسبه می‌شد؛ اما امروز گاز نیروگاهی به ازای هر مترمکعب، ۵۰ ریال محاسبه می‌شود که اتفاق بسیار خوبی است.  به اعتقاد وی با قیمت‌های فعلی امکان تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی محیا نبوده، در نتیجه لازم است تا قیمت از ۷۰ تومان به ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلوبایت ساعت برسد. وی افزود:‌ به‌نظر می‌رسد امسال تمام پس‌اندازها چه از نظر مالی و چه از نظر قطعات یدکی رو به اتمام باشد و بودجه‌ای دیگر باقی نماند. در نتیجه باید فکری برای این صنعت، سایر صنایع و مردم کشور کرد چون هرلحظه ممکن است نیروگاه‌ها از مدار تولید خارج شوند. وی با توجه به این موضوع مبلغ مطالبات خود را بابت تولید برق نیروگاه سیکل‌ترکیبی نیشابور از دولت بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام و میزان جریمه بابت دیرکرد را نیز ۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: وزارت نیرو اگر به وظایف خود عمل کند نیمی از مشکلات برطرف خواهد شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد









مطالب اخیر