970926

تلفات برق اصفهان به ۶ درصد رسیده است/ ۹۴ درصد خدمات شرکت به صورت غیرحضوری انجام می‌شود

تلفات برق اصفهان به ۶ درصد رسیده است/ ۹۴ درصد خدمات شرکت به صورت غیرحضوری انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به اینکه تلفات برق اصفهان به ۶.۶ درصد است، گفت: تا پایان سال جاری ۹۴ درصد از خدمات شرکت همچون جمله فروش انشعاب، فروش انرژی و خدمات پس از فروش به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

حمیدرضا پیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در خصوص چشم‌انداز‌ صنعت توزیع برق اصفهان برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی گفت: در حوزه برق با کیفیت تلاش ما این است که خاموشی و قطعی برق را به حداقل برسانیم و در برنامه هدف تعریف شده است که خاموشی‌ها را به ازای هر مشترک به ۳۰ دقیقه در سال کاهش دهیم و ۱۰۰ درصد خدمات شرکت به صورت الکترونیک در دسترس مردم قرار گیرد. استاندارد کردن شبکه‌های توزیع، استفاده از کابل‌های خودنگهدار، تعویض کابل‌های روغنی ۲۰ کیلوولت، تعمیرات به موقع و برنامه‌ریزی‌ شده شبکه و افزایش تعداد فیدر‌های خروجی یا شبکه‌های اصلی از پست‌های ۶۳ به‌صورت هم‌زمان دنبال می‌شود.

در بخش اتوماسیون شبکه در ۳ سال گذشته نرم‌افزارهای مورد نیاز تهیه شده و تأسیسات مورد نیاز مرکز دیسپاچینگ تأمین شده و در حال حاضر تجهیزات اتوماسیون در ۳۷۰ نقطه شبکه نصب شده است و برنامه این است که ۳۰۰ نقطه دیگر شبکه را به تجهیزات اتوماسیون مجهز کنیم و همان‌طور که گفته شد در بخش تلفات برق اصفهان ۶.۶ درصد است و با نصب تجهیزات به شبکه این ارقام باز هم کاهش می‌یابد.

در بحث مانیتورینگ اطلاعات شبکه، برنامه‌ای جامع تدوین شده که در یک سال آینده اکثر تجهیزات این سیستم نصب و راه‌اندازی می‌شود و اطلاعات شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف را برای کمک به مدیریت شبکه به صورت کنترل و دریافت از راه دور دیده‌بانی کنیم و هم‌چنین استفاده از نیروگاه‌های بخش توزیع در دستور کار قرار داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان گفت: یکی دیگر از شاخص‌های استانداردهای جهانی زیرساخت‌های خدمت‌رسانی است که در این راستا برنامه هدف تعریف شده و زیرساخت‌های بازنگری شده است از جمله این زیرساخت‌ها، زیرساخت‌های سخت‌افزاری است که ارتباط نقاط خدمت به حوزه ستادی را مشخص می‌کردند و هم‌چنین در حوزه زیرساخت‌های نرم‌افزاری، طرح‌های جامع نرم‌افزاری برای همه واحدهای ستادی تأمین شده که این نرم‌افزارها در رینگ نرم‌افزاری قرار گرفته امکان تبادل اطلاعات در کلیه نرم‌افزارهای جامع فراهم می‌کند. در کنار آن زیرساخت‌ نیروی انسانی و استفاده جامع و کامل از شبکه تعریف شده و زیرساخت‌های نرم‌افزاری با ایجاد فرمت‌های اجرایی در فضای نرم‌افزاری متناسب با نیاز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در حوزه خدمات غیرحضوری نیز به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌ایم و تا پایان سال جاری ۹۴ درصد خدمات از جمله فروش انشعاب، فروش انرژی و خدمات پس از فروش به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و میزان رضایتمندی از ۹۰ درصد در یک سال گذشته به بالای ۹۵ درصد رضایتمندی در سال جاری رسیده‌ است.

پیرپیران در خصوص بحث فرهنگ‌سازی در نحوه مصرف بهینه انرژی الکتریکی اینگونه توضیح داد که اگر نگاهی به برنامه کشورهای مختلف در خصوص نحوه تولید و مصرف برق در دنیا بیندازیم، درمی‌یابیم که اکثر کشورها در خصوص بحث تولید و مصرف انرژی الکتریکی به‌جای افزایش تولید به دنبال شیوه مصرف صحیح هستند و اگر نمودار سال ۲۰۳۰ کشورهای اروپایی را بررسی کنیم، می‌بینیم که برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس شکل گرفته که بیش از ۶۰ درصد نیاز مصرف را از محل روش‌های بهینه مصرف تأمین کنند که در کشور ما در طول سال‌های گذشته اقدامات زیادی در خصوص فرهنگ مصرف انجام شده که تا کنون زیاد موفق نبوده است، البته با هدفمندی یارانه‌ها و ورود لامپ‌های کم‌مصرف در چرخه مصرف در سال ۸۹ یک کاهش جدی به دلیل نگرانی مردم از هزینه‌های مصرف در خصوص مصرف انرژی الکتریکی در جامعه اتفاق افتاد اما هنوز فرهنگ مصرف بهینه در جامعه نهادینه نشده است که پایین بودن هزینه مصرفی انرژی الکتریکی و عدم شناخت مردم از نحوه تولید، توزیع و انتقال برق و مصرف بهینه آن می‌تواند یکی از دلایل عدم توجه به نحوه مصرف این انرژی حیاتی باشد.

وی افزود: تاکنون برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی الکتریکی اقداماتی از طریق اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها را دنبال شده و من فکر می‌کنم زمانی به نتیجه قطعی می‌رسیم که بنگاه‌های اقتصادی کوچکی که نفعشان در راهنمایی مردم در مصرف بهینه باشد در این زمینه ایجاد شود.

حمیدرضا پیرپیران افزود: سونامی صنعت برق دنیا در سال‌های اخیر در بخش توزیع اتفاق افتاده است و به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه در تولید و انتقال سرمایه‌گذاری شود اگر در بخش توزیع برنامه‌ریزی کلان صورت نگیرد، فقط هزینه صرف شده که در همین راستا برنامه‌ریزی‌ها باید در بخش توزیع به‌ویژه استفاده از فناوری‌های نوین صورت گیرد. تلاش دنیا در راستای استانداردهای جهانی این است که تولید برق باکیفیت با کمترین خاموشی را به مصرف‌کننده عرضه کند که این مهم از طریق بازسازی شبکه، استفاده از اتوماسیون شبکه، هوشمندسازی و مانیتورینگ یا مدیریت دیدبانی شبکه، به‌روزرسانی تجهیزات و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به دست می‌آید.

وی گفت: برخی از کشورهای پیشرفته در بخش توزیع مدعی هستند که تنها ۱۲ دقیقه در سال دچار خاموشی یا قطعی برق می‌شوند به‌طوری‌که در کشور ما بهترین وضعیت را مشهد با ۱۰۰ دقیقه خاموشی در سال دارد و ما در اصفهان با این اعداد فاصله داریم و در تلاش برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی هستیم.

پیرپیران در ادامه گفت: فاکتور دیگر برق باکیفیت، پایین بودن تلفات برق است که استاندارد جهانی آن ۷.۸ درصد بوده و کره جنوبی با ۴.۲ درصد تلفات در بهترین رتبه قرار دارد و اصفهان در این زمینه با ۶.۶ درصد در بحث کاهش تلفات رتبه دوم را در کشور دارد و نیز شاخص دیگر برق باکیفیت، تحویل ولتاژ استاندارد برق به مصرف‌کننده است که با استانداردسازی منابع تغذیه و کاهش طول شبکه فشار ضعیف این مهم میسر می‌شود که بالای ۹۶ درصد از ولتاژ مصرفی مشترکین در اصفهان استاندارد است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)

مطالب اخیر