9710162

تلاش وزارت نیرو برای تنوع‌بخشی به منابع مالی طرح‌های آب و برق

تلاش وزارت نیرو برای تنوع‌بخشی به منابع مالی طرح‌های آب و برق

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو از ابتدای دولت یازدهم در تلاش برای تنوع‌بخشی به منابع مالی طرح‌های آب و برق است.

محسن بختیار اظهار کرد: تمامی اوراق تسویه خزانه که تاکنون در چارچوب بند “و” تبصره ۵ صادر شده حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۹ هزار میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به وزارت نیرو بوده و اگر بانک‌هایی همچون تجارت، ملی و ملت همکاری بیشتری داشته باشند، خواهیم توانست تا پایان سال باقیمانده بدهی را نیز تسویه کنیم.

بختیار با اشاره به سیاست وزارت نیرو در احداث نیروگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افزود: هم‌اکنون مالکیت بیش از ۶۰ درصد از نیروگاه‌های کشور در اختیار بخش غیردولتی است و به همین دلیل امکان استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای طرح‌های وزارت نیرو به‌ویژه در بخش نیروگاه‌ها و آب‌شیرین‌کن‌ها فراهم است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اضافه کرد: وزارت نیرو تاکنون حدود ۷۵۰۰ مگاوات از طریق صندوق توسعه ملی گشایش LC کرده که این طرح‌ها یا به اتمام رسیده و در حال بهره‌برداری است و یا در حال اجراست.

وی افزود: تاکنون توانسته‌ایم حدود ۵ میلیارد دلار تسهیلات از این طریق دریافت کنیم، حدود ۱۵ هزار مگاوات به مبلغ بیش از ۷ میلیارد دلار در دست بررسی داریم که به صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل معرفی شده و امیدواریم هر چه سریعتر به مرحله گشایش LC برسد.

بختیار ادامه داد: حدود ۵ هزار مگاوات از این میزان مربوط به برنامه‌ای است که برای پیک سال ۹۸ پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم در زمان مقرر به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی تداوم استفاده از منابع صندوق توسعه ملی طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۹۴ را خواستار شد و افزود: این مصوبه بازپرداخت تعهدات آب و برق به نرخ رسمی را از محل منابع صندوق فراهم می‌کرد و باعث ایجاد توجیه‌پذیری مالی طرح‌ها و تسریع در تامین مالی طرح‌های نیروگاهی و آب‌شیرین‌کن‌ها می‌شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو همچنین افزایش بازپرداخت تعهدات به صندوق توسعه ملی در طرح‌های نیروگاهی از ۸ سال به ۱۲ سال و کاهش نرخ بازده داخلی صندوق را خواستار شد و عنوان کرد: در صورت فراهم شدن امکان این دو درخواست، علاوه بر بالارفتن توجیه مالی طرح‌ها در صندوق، هزینه‌های صنعت برق در طول برنامه ششم توسعه دست‌کم ۷ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

بختیار با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد از تسهیلات دریافت‌شده از بانک توسعه اسلامی در کشور به طرح‌های وزارت نیرو اختصاص یافته است، اظهار کرد: ۳۲ طرح خاتمه یافته یا در حال اجرا توسط وزارت نیرو از محل بانک‌های توسعه بین‌المللی به ارزش ۲٫۱ میلیارد یورو از این طریق تامین مالی شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: در برنامه استفاده از منابع بانک‌های توسعه بین‌المللی هم ۲۲ طرح با استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه زیرساخت آسیا به مبلغ حدود ۴ میلیارد یورو در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع فاینانس خارجی به مبلغ ۲۰ میلیارد یورو انجام شده است، گفت: هم اکنون هفت طرح به مبلغ ۱٫۲ میلیارد یورو از محل منابع فاینانس چین گشایش LC شده که عملیات اجرایی بخشی از آنها به اتمام رسیده است.

بختیار اظهار کرد: وزارت نیرو در پیوست قانون برای سه فصل آب، آب و فاضلاب و انرژی بیش از ۷۰۰ طرح دارد که برای اتمام این طرح‌ها به دست‌کم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است و با اعتبار فعلی درنظر گرفته شده، اجرای طرح‌ها ۵۰ سال به‌طول خواهد انجامید.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، فروش بخشی از آب و برق به قیمت آزاد توسط بخش خصوصی و پیش‌بینی منابع مابه‌التفاوت نرخ‌های تکلیفی موجود با نرخ‌های تمام شده در قانون بودجه را به‌منظور عملیاتی شدن تبصره ۱۹ قانون بودجه بویژه در طرح‌های آب و برق موثر دانست و از اجرای ۴۴ طرح جدید در لایحه بودجه سال آینده به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان برای واگذاری از طریق تبصره ۱۹ خبر داد.

(منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون

مطالب اخیر