9802173

تشریح استراتژی ها و عملکرد گروه مپنا در حوزه تخصصی توربین گاز

تشریح استراتژی­ها و عملکرد گروه مپنا در حوزه تخصصی توربین گاز

 مدیرعامل گروه مپنا، توربین گازی را یکی از افتخارآمیزترین محصولات بشر دانست و گفت: این نوع توربین‌ها در همه جا از جمله در دریاها و آسمان‌ها تا تولید برق و صنایع نفت گاز و …استفاده شده است.

دکتر عباس علی‌آبادی، در نشست تخصصی گروه مپنا با موضوع “توربین گاز”، خاطرنشان کرد: در ایران از ۲۵ سال پیش مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران هدف‌گذاری شد، اما امروز خوشبختانه در گروه مپنا به عنوان توسعه‌دهنده و بنگاه حل مسئله به موضوعات مرتبط از جنبه‌های مختلف تأمین مالی تا اجرای پروژه و تأمین خدمات پس از فروش می‌پردازیم.

وی استراتژی نخست گروه مپنا را تأمین نیازهای انرژی کشور دانست و افزود: هدف نخست ما آن است که هزینه‌های کشور در این حوزه کاهش یابد و امنیت انرژی و امنیت برق تامین باشد. تاکنون نیز علیرغم عدم پرداخت بسیاری از مطالبات‌مان، در این عرصه موفق و فداکارانه عمل کرده‌ایم.

دکتر علی‌آبادی تأمین نیازهای برق کشورهای دیگر به ویژه همسایگان و کشورهای منطقه را هدف دیگر گروه مپنا دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون در بسیاری از کشورها از جمله عراق، سوریه، عمان، پاکستان و … پروژه‌هایی را انجام داده‌ایم و یا در دست اقدام داریم و برنامه ما دستیابی به حداکثر راندمان و کاهش هزینه‌ها با بهترین ماشین‌های تولیدی گروه مپنا است.

وی دیگر استراتژی گروه مپنا علاوه بر هدف‌گذاری کاهش هزینه‌ها و تولید کلاس‌های مختلف توربین از سایزهای کوچک تا بزرگ را ارائه سرویس و خدمات ماشین‌های موجود عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون تمام ماشین‌های فروخته شده به ایران توسط مپنا قابلیت سرویس و خدمات دارند و ماشینی نیست که به خاطر عدم موجودی قطعه‌ای خاص از کار افتاده باشد و مپنا قطعات ماشین‌های کنونی را خود تأمین می‌کند.

مدیرعامل گروه مپنا اظهار کرد: توان این گروه به گونه‌ای است که توان توربین‌‎های گازی نیروگاهی را ارتقاء داده و به عنوان مثال در ماشین‌های سریE–TYPE، توان را به ۱۸۳ مگاوات رسانده‌ایم و در مسیر ارتقاء، به دنبال ارائه توربین‌ MGT–۷۵ هستیم که این ماشین با حدود ۲۲۰ مگاوات توان تولیدی و دستیابی به راندمان ۶۰ درصد در سیکل ترکیبی را میسر می­سازد. همچنین چهار آپگرید در سه سال گذشته بر روی ماشین‌های موجود خود انجام داده‌ایم، به گونه‌ای که توربین فروخته شده به کشور عراق را هنوز افتتاح نکرده آپگرید کرده‌ایم که البته مافوق تعهدات ما بوده و عمر ماشین را نیز افزایش داده‌ایم و همه این‌ها اعتقادات راسخ مپنا است.

در این نشست، دکتر علیرضا یزدی‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا نیز به اثرات شرایط بین‌المللی اخیر بر توان تولیدات گروه مپنا اشاره کرد: ما یکی از تولیدکنندگان بزرگ دنیا هستیم، به گونه‌ای که پس از شرکت‌های جنرال الکتریک آمریکا و زیمنس آلمان، در رتبه سوم یا چهارم با MHPS ژاپن قرار داریم و این جایگاه حکایت توانمندی ما است. واقعیت آن است که هم‌اکنون نیازهای خارجی ما در حدی است که گلوگاه محسوب نمی‌شود و مجموعه کالاهای خارجی مورد نیاز گروه مپنا از مجموعه اقلامی هستند که به سهولت قابل دستیابی هستند، بنابراین می‌توان اطمینان داد که گروه مپنا پشتیبان صنعت برق کشور است و مشکلی پیش نخواهد آمد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت پره‌توربین مپنا نیز در این نشست تخصصی با اشاره به فناوری توربین گاز گفت: جایی که فناوری محور توسعه قرار می گیرد، بخش داغ توربین گازی و پره‌های توربین نقش مهمی ایفا می‌کند که همه اینها در شرکت پره‌توربین مپنا تولید می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون شرکت پرتو پس از ۱۸ سال فعالیت، روش‌های مهندسی معکوس و مهندسی مجدد را بر عهده دارد و خوشبختانه دانش کامل پره را در اختیار داریم و از تنوع کامل پره‌های توربین برخوردار هستیم.

در این نشست تخصصی، دکتر اولیاء با اشاره به ساخت اولین توربین گازی در کشور در سال ۱۳۸۱، اظهار داشت: تاکنون نزدیک ۳۵۰ توربین معادل بیش از نیمی از شبکه تولید برق ایران با ۱۲ میلیون ساعت کارکرد تجمعی در مپنا تولید شده است.

وی توربین گاز، توربین بخار، توربین باد و توربین‌های آبی را از رایج‌ترین انواع توربین برای تولید توان عنوان کرد.

قائم‌مقام شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا در زمینه تولید پراکنده اظهار داشت: هم‌اکنون دو توربین ۴۰ مگاوات و ۲۵ مگاواتی گروه مپنا در حوزه تولید پراکنده به کار می‌روند. توربین پراکنده ۲۵ مگاوات در نیروگاه‌های موبایل و در پروژه‌های تولید همزمان آب و برق به کار می‌رود که نمونه آن پروژه تولید همزمان آب و برق قشم مپنا است.

مدیر توسعه محصول شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا نیز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در شرکت توربین‌سازی مپنا، فاز توسعه توربین پیشرفته MGT–۷۵را پیش می‌بریم. ما برای توسعه محصولات، روندهای پیشرفته‌ای را پیش گرفته‌ایم.

مهندس نظام‌آبادی در عین حال گفت: البته باید جایگاه توربین را در دنیا بدانیم و هرگونه توسعه در این حوزه منوط به شناخت جایگاه توربین‌ها است. ما باید بدانیم ترکیب توربین گاز در کنار طراحی‌های دیگر بسیار مهم است.

وی با اشاره به توانایی شرکت توگا برای ساخت نیروگاه‌های موبایل گفت: ما در مجموعه شرکت توربین مپنا توان ساخت توربین و نیروگاه‌های موبایل از طریق حمل با تریلی را برخوردار هستیم و حرف‌های مهمی در این حوزه در دنیا داریم، البته باید از مراکز علمی و دانشگاهی به نحو احسن در این حوزه استفاده کنیم.

 

منبع: اخبار گروه مپنا

مطالب اخیر