9708213

تسهیل حضور بخش خصوصی در پروژه‌های آبی و برق‌آبی کشورهای همسایه

تسهیل حضور بخش خصوصی در پروژه‌های آبی و برق‌آبی کشورهای همسایه

سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از آغاز مذاکراتی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای عمان، گرجستان، ارمنستان و کوبا به عنوان تسهیل کننده فعالیت بخش خصوصی، خبر داد.

بهروز مرادی افزود: براین اساس هم اکنون در حال مذاکره برای اجرای یک نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در عمان هستیم. وی با اشاره به اینکه از بودجه هشت هزار میلیاردی مصوب این شرکت در سال جاری تاکنون حدود چهار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است، عنوان کرد: همچنین در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان نیز اوراق مشارکت، صکوک و اسناد خزانه اسلامی نیز برای اجرای طرح‌های شرکت اختصاص یافته است که بخشی از آن هم عملیاتی شده است.

مرادی با اشاره به بدهی دو هزار میلیارد تومانی این شرکت به نظام بانکی کشور، ادامه داد: با محاسبه دیرکرد بدهی یاد شده رقم پرداختی به بانک‌ها به حدود ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد که درصددیم تهاتر و تسویه این بدهی با استفاده از ظرفیت‌های تبصره پنج هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها چه تاثیراتی را بر روند اجرای پروژه‌های این شرکت خواهد گذاشت، گفت: پیش از این نیز مجموعه با چنین شرایطی مواجه شده است و از آن‌ها به خوبی عبور کرده است. طبیعتا در دور جدید تحریم‌ها نیز از طریق خطوط LC اروپایی که باز خواهد شد از تحریم‌ها عبور خواهیم کرد و مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نمی‌شود.

مرادی همچنین به آخرین روند احداث سد بختیاری به عنوان بلندترین سازه آبی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش روند بارندگی‌های ۱۵ سال اخیر کشور ارتفاع این سد در طراحی سازه از حدود ۳۳۵ متر به ۲۷۵ متر کاهش یافته است و همین امر باعث شده بود تا قدری از برنامه عقب بیفتیم ولی با این وجود موضوع فاینانس طرح به اتمام رسیده است و آماده اجراست.

سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه تونل انحراف و راه‌های این طرح نیز اجرا شده است، عنوان کرد: پیش از این با کشورهای کره و ژاپن برای فاینانس سد بختیاری انجام شده بود ولی به دلیل وجود شرایط خاص تحریم نتوانسته‌ایم از فاینانس این کشورها استفاده کنیم و هم اکنون چین طرح سد بختیاری را فاینانس کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مطالعه بر روی یک سفره آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان بررسی شده و سه سفره دیگر نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: آب‌های ژرف مانند چاه نفت اکتشافی است و مطالعه در این خصوص ادامه دارد و همچنین آزمایش‌ میزان تشعشع رادیواکتیویته از آب استخراج شده نیز باید این زمینه انجام شود.

مرادی با تاکید بر اینکه تا پایان سال آینده تمامی ۱۲ طرح در حال اجرای شرکت به پایان خواهید رسید، گفت: هم‌اکنون در حال مذاکره با پیمانکاران و تأمین‌کنندگان مالی جهت اجرای فاز دوم نیروگاه گتوند هستیم. شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران آن است که در افق جدید پیش روی خود طرح‌های بزرگ آب‌رسانی را نیز علاوه بر طرح‌های سد و نیروگاه‌های برق‌آبی، طراحی و اجرا نماید.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

مطالب اخیر