9709261

بهره‌برداری از واحد اول بخش گاز نیروگاه کلاس F هنگام تا پیک ۹۸

بهره‌برداری از واحد اول بخش گاز نیروگاه کلاس F هنگام تا پیک ۹۸

وزیر نیرو از نیروگاه سیکل ترکیبی در حال احداث هنگام به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات با توربین‌های کلاس F که شرکت مپنا پیمانکار اجرایی آن است، بازدید کرد.

در راستای توسعه تولید نیروی برق در منطقه جنوب کشور، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی احداث نیروگاه هنگام را با  ۲ واحد گازی زیمنس ۳۰۷ مگاواتی و یک واحد بخار ۲۹۲ مگاواتی جمعاً به ظرفیت نامی ۹۰۶ مگاوات با سرمایه گذاری دولتی را در دستور کار خود قرار داده است. سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت پشتیبان آن گازوئیل است.

در حال حاضر میزان پیشرفت پروژه ۵۰ درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود بخش گاز آن نهایتاً تا پیک سال ۹۸ سنکرون شود.

هزینه احداث این نیروگاه در بخش ارزی ۴۹۰ میلیون یورو و در بخش ریالی معادل ۶۰ میلیارد تومان است؛ ۸۵ درصد از این مبلغ از محل فاینانس تأمین شده و مابقی آورده شرکت تولید نیروی برق حرارتی است.

افزایش پایداری شبکه و جبران کمبود برق در منطقه جنوب کشور، افزایش چمشگیر راندمان در دو حالت گازی و سیکل ترکیبی، انتقال تکنولوژی ساخت توربین های راندمان بالا (کلاس F) به داخل کشور و کاهش آلاینده های زیست محیطی از مهمترین اهداف این پروژه است.

شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به عنوان کارفرما و شرکت مپنا به عنوان پیمانکار اجرایی این نیروگاه هستند و تلاش می‌شود تا نیروگاه هنگام تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری کامل برسد.

شایان ذکر است، نیروگاه ۹۰۶ مگاواتی کلاس F هنگام در استان هرمزگان، شهر بندرعباس، کلیومتر ۱۲ جاده بندرعباس به اسکله شهید رجایی واقع شده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

مطالب اخیر