990324

بهره‌برداری از واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا

بهره‌برداری از واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا

واحد اول بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا، به دستور رییس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم، رئیس جمهور از میزان بیش از ۷۰ درصدی ساخت تجهیزات به کار رفته در این نیروگاه در داخل کشور، میزان افزایش راندمان از ۳۴ درصد به ۵۳ درصد و میزان کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی ابراز خرسندی کرد.

وزیر نیرو خطاب به رئیس جمهور گفت: در سال‌های اخیر، به طور متوسط سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه‌گذاری شده است.

رضا اردکانیان اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته در بخش دولتی و خصوصی، برای اولین بار، تلفات شبکه برق کشور در سال گذشته تک رقمی شد و به ۹٫۷۶ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن، هفت دهم درصد تلفات کاهش یافت که معادل صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز و معادل کاهش مصرف یک میلیون تن دی اکسید کربن و صرفه‌جویی ۲۴۰ میلیون یورو برای احداث نیروگاه جدید است.

همچنین در این مراسم، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز که به همراه استاندار بوشهر و جمعی از مدیران گروه مپنا در اتاق فرمان نیروگاه حضور داشت، در سخنانی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا، شامل شش واحد گازی به ظرفیت ۱۰۱۳ مگاوات در کیلومتر ۲۵ جاده عسلویه – پارسیان و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار احداث شده است.

محسن طرزطلب افزود: عملیات اجرایی بخش گازی در سال ۹۴ آغاز و همه شش واحد آن تا سال ۹۷ وارد مدار تولید شدند، ضمن آنکه ظرفیت اسمی نیروگاه از ۱۵۷ مگاوات به ۱۶۹ مگاوات افزایش یافته است. مدل اجرای کار در بخش گاز به روش BOO با سرمایه‌گذاری مستقیم گروه مپنا بوده و نوع قرارداد نیز به صورت تبدیل انرژی بین وزارت نیرو، شرکت تولید نیروی برق حرارتی و گروه مپنا به امضا رسیده است و علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم مپنا، بخش پیمانکاری نیروگاه نیز بر عهده پیمانکاران گروه مپنا بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت و وزارت نیرو از سال ۱۳۹۲ جهت افزایش توان تولید برق کشور و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش تولید گازهای آلاینده، تصریح کرد: عملیات اجرای بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا نیز در قالب قرارداد بیع متقابل بین شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به عنوان نماینده دولت و گروه مپنا به عنوان سرمایه‌‎گذار امضا شده است، به این ترتیب، سرمایه گروه مپنا پس از تکمیل هر واحد و پس از اندازه‌گیری سوخت صرفه‌جویی شده طی مدت دو سال باز می‌گردد. در همین راستا احداث نیروگاه برای سه واحد بخار به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و جمعا ۴۸۰ مگاوات در سال ۱۳۹۵ آغاز و در پایان سال ۹۸ به پایان رسید و واحد اول بخار این نیروگاه در اواسط خرداد ۹۹ به بهره‌برداری ‌رسید. ظرفیت نیروگاه عسلویه مپنا شامل شش واحد گاز و یک واحد بخار جمعا ۱۱۷۳ مگاوات بوده و با تکمیل دو واحد دیگر بخار، ظرفیت اسمی این پروژه به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

طرزطلب، حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در واحد اول بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا را ۲۲۴۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: با بهره‌برداری از هر واحد بخار، ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در سال صرفه‌جویی شده و راندمان از ۳۴ درصد به ۵۳ درصد افزایش می‌یابد.

  • طرح تبدیل نیروگاه گازی BOO عسلویه به سیکل ترکیبی

شایان ذکر است، با توجه به تقاضای روزافزون به انرژی برق، طرح توسعه بخش بخار نیروگاه عسلویه، از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد. محدوده اجرای پروژه، شامل سه واحد توربین و ژنراتور بخار تیپ E به ظرفیت نامی ۱۶۰ مگاوات به همراه شش واحد بویلر بازیاب، سیستم خنک‌کن ACC، مشترکات و پست بلافصل نیروگاه بوده و توسط کنسرسیومی از شرکت‌های گروه مپنا در حال احداث است. 

این نیروگاه از جمله نیروگاه‌های خصوصی تحت مالکیت گروه مپنا در شرکت تولید برق عسلویه مپنا است و پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه عسلویه به روش قرارداد بیع متقابل با شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در دست اجرا است.

تبدیل نیروگاه‌های گازی کشور به سیکل ترکیبی از جمله طرح‌های ملی و حیاتی کشور است که با هدف افزایش تولید برق کشور و همزمان کاهش مصرف سرمایه سوخت فسیلی کشور و نیز کاهش تولید گازهای آلاینده محیط زیست طی سال‌های گذشته همواره از سوی گروه مپنا پیشنهاد و پیگیری شده است.

گروه مپنا به عنوان بازوی فعال صنعت برق کشور، با به‌کارگیری تمام توان مهندسی، اجرایی و تولیدی خود، عملیات اجرایی احداث ۹ واحد بخار به ظرفیت هزار و ۵۰۰ مگاوات را در سه نیروگاه تحت مالکیت خود پرند، عسلویه و فردوسی در دستور کار قرار داد. هزینه احداث هریک از این پروژه‌ها بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان (مجموعا ۲۱۰۰۰ میلیارد تومان) است که بدون استفاده از تسهیلات بانکی و عمدتاً از محل منابع داخلی گروه مپنا در حال اجرا هستند و تاکنون سه واحد بخار نیروگاه پرند و نیز اولین واحد بخار نیروگاه عسلویه با شبکه برق سراسری کشور سنکرون شده ‌است. همچنین بر اساس برنامه‌های تدوین شده مقرر است نخستین واحد نیروگاه فردوسی نیز تا مقطع اوج مصرف سال جاری وارد مدار شود.

افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت نیروگاه‌های گازی کشور بدون نیاز به مصرف سوخت اضافی، افزایش راندمان نیروگاه از ۳۴ درصد به بیش از  ۵۳ درصد، جلوگیری از هدر رفت ۸۵۵ میلیون لیتر سوخت مایع (گازوییل) و کاهش قابل توجه مصرف سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تولید ۲٫۴ میلیون تن CO2 و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای، از عمده مزایای اجرای طرح‌های ملی تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی محسوب می‌شود و گامی بزرگ در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی گروه مپنا و وزارت نیرو در قبال حفظ محیط زیست ایران زمین خواهد بود.

تمامی تجهیزات اصلی بخش بخار نیروگاه عسلویه شامل توربین، ژنراتور، بویلر بازیاب و…، در کارخانجات گروه مپنا طراحی و ساخته شده است.

دوره احداث پروژه نیروگاه عسلویه، موجب اشتغال‌زایی برای بیش از ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در قالب بیش از ۱۵۰ شرکت پیمانکار، تأمین کننده و سازنده شده است.

واحد اول بخار نیروگاه عسلویه، نخستین واحد بخار راه‌اندازی شده با سیستم کنترل (DCS) بومی گروه مپنا است. رشد فزاینده فناوری، لزوم تأمین قطعات و تجهیزات از منابع مطمئن داخلی، افزایش خطر تهدیدهای سایبری و انتظارات جهت هوشمندسازی فرآیندها، گروه مپنا را در مسیر طراحی سامانه‌های پیشرفته MAPCS قرار داد تا این سامانه بومی بتواند بر اساس ساختارهای استاندارد تکنولوژی مرتبط انواع فرآیندهای صنعتی مانند فرآیندهای نیروگاهی، نفت و گاز، حمل و نقل و … را با هر سطح از پیچیدگی کنترل نماید.

در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا، برخی فناوری‌های روز در راستای مهندسی ارزش پروژه انجام شده است که بهینه‌سازی سیستم تغذیه آب بویلرهای بازیاب حرارتی و کاهش تعداد پمپ‌ها و مخازن مربوطه، استفاده از مشعل‌های اضافی جهت افزایش ظرفیت و جبران کمبود توان واحدها در فصول اوج مصرف و … از جمله این موارد است. همچنین در راستای حفظ و حراست از منابع آبی کشور، با به‌کارگیری آخرین تکنولوژی‌های تولید آب خام در این پروژه (CEDI)، آب مصرفی نیروگاه بیش از ۷۳ درصد نسبت به نیروگاه‌های مشابه پیشین کاهش یافته است.

 

 

منبع: اخبار گروه مپنا

مطالب اخیر