9812241

بهره‌برداری از نیروگاه‌ها با استفاده از منابع مردم در بورس

بهره‌برداری از نیروگاه‌ها با استفاده از منابع مردم در بورس/سوخت هیدروژن سال آینده به نیروگاه‌های کشور عرضه می‌شود

بهره‌برداری از نیروگاه‌ها بدون استفاده از منابع دولتی و یا وام صندوق توسعه ملی و تنها با استفاده از منابع مردم در بورس و استفاده از ظرفیت‌های گروه مپنا اجرا شده‌اند.

عباس علی آبادی در آیین افتتاح ۲۵ طرح بزرگ بخش برق در پنج استان با اشاره به اینکه پروژه‌هایی که امروز به بهره برداری می‌رسند، نشان می‌دهد که صنعت کشور  به ویژه در بخش برق در وضعیتی است که کاملاً خود اتکاست، گفت: اجرای کامل بخش بخار نیروگاه پرند مپنا در جنوب‌ شهر تهران، اتمام اجرای واحد اول بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا و اتمام فاز نخست یا بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F هنگام در بندرعباس از جمله پروژه هایی است که نشان می‌دهد در صنعت برق خودکفا هستیم.

وی گفت: این سه پروژه عظیم از چند جنبه حائز اهمیت است اول اینکه هر سه پروژه علاوه بر تولید برق که یک ضرورت زیرساختی برای توسعه به حساب می‌آیند، در جهت کاهش مصرف سوخت و طرح‌های زیست محیطی هستند.

*تولید ۵۰۰ مگاوات برق از تلفات

وی ادامه داد: پروژه‌های بخار نیروگاه‌های عسلویه و پرند مپنا در حقیقت واحدهای نیروگاهی هستند که از تلفات حرارت نیروگاه‌های موجود حدود ۵۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند و سوخت مصرف نمی‌کنند؛ به عبارتی هر واحد بخار معادل ۳۴۰ میلیون لیتر گازوئیل یا معادل آن گاز طبیعی صرفه‌جویی می‌کند که خود درآمد عظیمی برای کشور محسوب شده و از جنبه زیست محیطی، اقدام بسیار مهمی به شمار می‌آید که هم اثر جهانی هم اثر محلی دارد.

علی آبادی تاکید کرد: بنابراین این ۴ واحد نیروگاهی که امروز مراحل بهره‌برداری از آنها آغاز می‌شود می‌توانند نزدیک به ۱٫۴ میلیارد لیتر گازوئیل یا معادل آن گاز طبیعی را در سال صرفه‌جویی کنند که اگر گاز طبیعی فرض کنیم به نرخ صادراتی در نظر بگیریم، معادل سالانه ۲۸۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه دارد.

به گفته وی، نیروگاه عسلویه مپنا دو واحد دیگر نیز در حال اجرا دارد که در سال آینده تکمیل می شود.

*نیروگاه هنگام

مدیر عامل مپنا گفت:موضوع راندمان در نیروگاه به طور عام و خاص در نیروگاه‌های حرارتی همواره مورد توجه بوده است. اگر چه اجرای بخش بخار نیروگاه‌های گازی اولویت اول برای افزایش راندمان به شمار می‌آیند که واحدهای بخار عسلویه و پرند که شرح داده شد از آن جمله‌ هستند. اما واحدهای بزرگ که البته به تعداد محدود می‌توان از آنها در شبکه بسته به وسعت آن استفاده کرد، راندمان بهتری دارند.

وی ادامه داد: این توربین ۳۱۰ مگاواتی که راندمان سیکل ساده آن حدود ۴۰ درصد یعنی ۳٫۵ درصد بالاتر از توربین‌های جدید کلاس E می باشد بالاترین راندمان را در بین نیروگاه‌های کشور دارد که در حالت سیکل ترکیبی که آن هم در حال اجرا است راندمان آن به بالاتر از ۵۸٫۵ دارد که در حالت سیکل ترکیبی که آن هم در حال اجراست راندمان آن به بالاتر از ۵۸٫۵  درصد می‌رسد که راندمان بسیار خوبی است.

به گفته وی، گروه مپنا برای سال آینده از محصولی که طراحی و ساخت آن کاملاً بومی است رونمایی خواهد کرد که علاوه بر راندمان بالاتر از توربین‌های کلاس F موجود در توان ۲۲۰ مگاوات، امکان استفاده از هیدروژن را نیز به عنوان سوخت ترکیبی ممکن می‌سازند که این یک پدیده فوق پیشرفته در صنعت توربین‌سازی در جهان به شمار می‌آید. مدیرعامل مپنا افزود: این توربین‌ها متناسب با شبکه برق کشور طراحی و ساخته شده و می‌تواند جایگزین توربین‌های قدیمی شده و قدرت اسمی آن‌ها را تا ۷۰ مگاوات افزایش می‌دهد. وی گفت: اولین نیروگاه با سوخت هیدروژن در تهران نصب خواهد شد تا علاوه برصرفه جویی سوخت بجای گاز  CO۲و دیگر گاز‌های آلاینده آب تولید کنیم.

وی مجدداً تاکید کرد: نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که واحدهای نیروگاهی که امروز مراحل بهره‌برداری از آنها آغاز می‌شود بدون استفاده از منابع دولتی و یا وام صندوق توسعه ملی و تنها با استفاده از منابع مردم در بورس و همچنین استفاده از ظرفیت‌های گروه مپنا اجرا شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در پرند و همین حدود سرمایه‌گذاری در عسلویه (تا پایان هر ۳ واحد) در مجموع حدود ۸۰۰ میلیون یورو آن هم بدون استفاده از هیچ وام دولتی و با استفاده از منابع مردمی و یا صندوق پروژه در بورس نخستین تجربه موفق ملی است که باید آن را برای اجرا و پیشبرد طرح‌های عظیم ملی الگو قرار داد.

 

منبع: خبرگزاری فارس

                                                                                                                                                                                     

 

 

مطالب اخیر