971297

بهره‌برداری از نخستین نیروگاه ۴۲ مگاواتی گروه مپنا

بهره‌برداری از نخستین نیروگاه ۴۲ مگاواتی گروه مپنا

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، گفت: خوشبختانه با کمک متخصصان داخلی به خودکفایی و خوداتکایی کامل در صنعت نیروگاهی رسیده‌ایم، به گونه‌ای که در تمامی سطوح و  مقیاس‌های کوچک تا بزرگ توان طراحی، احداث، نصب و بهره‌برداری نیروگاه را داریم.

عباس علی‌آبادی اظهار داشت: با وجود شرایط بین‌المللی جدید، به موفقیت‌های مختلفی نائل شده‌ایم که نمونه اخیر آن دستیابی به توربین  MGT40 است که با همکاری متخصصان صنعت و دانشگاه به مرحله تولید رسیده است.

علی‌آبادی تصریح کرد: توربین ۴۲ مگاواتی MGT40در مقیاس متوسط و در کلاس C قرار دارد و می‌تواند به عنوان یک محرک مکانیکی نیازهای متناسب برق را تأمین کند و توانایی فعالیت پایدار و مقاوم در شرایط اقلیمی نامساعد، ارتفاع و دمای بالا را دارد.

وی با اشاره به جایگاه کشورمان در میان هفت کشور دارای بیشترین تولید گازهای فلر گفت: ما امیدواریم با برنامه‌های جامع وزارت نفت بتوانیم بر مشکل گازهای فلر غلبه نماییم تا هم از این گازها به عنوان سوخت در نیروگاه استفاده کنیم و هم مشکلات محیط زیستی را کاهش دهیم.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به انتشار برخی خبرها در طول ماه‌های اخیر در زمینه توربین MGT40 تصریح کرد: ما درصدد بودیم تا همه مراحل تست با موفقیت پشت سر ‌گذاشته شود و تأکید می‌کنم امروز یک محصول با قابلیت کامل تأمین نیازهای صنایع کشور آماده است و بر خلاف برخی توربین‌ها، صد در صد از مسیر تحقیق و توسعه و در مراکز داخلی طراحی، ساخت، نصب و بهره‌برداری شده است.

وی از هزینه‌کرد حدود ۴۰ میلیون یورو برای مقدمات و ایجاد زیرساخت تا طراحی و نصب و البته هزینه‌های پرسنلی پروژه MGT40خبر داد و در عین حال گفت: یقینا دستاورد حاصل شده مافوق هزینه‌های صورت گرفته است.

مدیر عامل گروه مپنا اظهار داشت: در دنیا برخی کشورها بخشی از تجهیزات نیروگاهی را تولید می‌کنند، با این حال گروه مپنا در تمام مقیاس‌های نیروگاهی به خودکفایی رسیده است. اکنون در تولید مواد اولیه تا طراحی ماشین نیروگاه و ساخت تجهیزات و از سیستم‌های کنترل تا سیم و کابل و از توربین تا ژنراتور و بویلر و تجهیزات دیگر به مدد استعدادهای درخشان و مهندسان متخصص و اهالی دانشگاه به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری مپنا با زیمنس تأکید کرد: شرکت زیمنس از شرکای قدیمی ما است و همچنان نیز با یکدیگر همکاری داریم، حتی با شرکت جنرال الکتریک نیز همکاری و تفاهم‌نامه‌ای داشتیم و از طرف ما هیچ مشکلی وجود ندارد. دکتر علی‌آبادی در زمینه حضور مپنا در پروژه‌های نیروگاهی کشور سوریه یادآور شد: گروه مپنا تاکنون دو نیروگاه تشرین و جندر را در سوریه با ظرفیت جمعا هزار مگاوات برق احداث کرده است. وی افزود: ما در انتظار هستیم که فرصت ادامه کار مجدد در سوریه فراهم شود در آن کشور، دیگر پروژه‌های‌مان را انجام دهیم.

وی درباره فعالیت شرکت ترکیه‌ای یونیت در ایران برای احداث نیروگاه به خبرنگاران گفت: یونیت به عنوان سرمایه‌گذار وارد ایران شده، اما هنوز پروژه‌ای به نتیجه نرسیده است. البته ما در گروه مپنا از ورود سرمایه‌‌گذاران خارجی استقبال می‌کنیم، با این حال تاکید ما آن است که هر نیروگاهی که احداث می‌شود، اولویت استفاده از تجهیزات آن، استفاده از تجهیزات داخلی و ایجاد اشتغال برای کارگران و متخصصان داخلی باشد، نه اینکه به بهانه سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به واردات تجهیزات شود.

وی تأکید کرد: مشابه خارجی توربین MGT40 مپنا، اکنون در کشور در حال استفاده است و در حالی که محصول جدید مپنا از لحاظ قیمت نیز با مشابه خارجی رقابت می‌کند انتظار می‌رود در آینده واردات این توربین قطع شود.

وی راندمان توربین ۴۲ مگاوات گروه مپنا را بالای ۳۲ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: کار طراحی و ساخت MGT40از سال ۱۳۹۱ با آغاز مطالعات کلید خورد و از هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

دکتر علی‌آبادی درباره هزینه‌های تمام شده قیمت انرژی تصریح کرد: به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم که روزانه حدود ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور عرضه و مصرف می‌شود و متوسط قیمت بنزین و گازوئیل عرضه شده در کشور ۷۰۰ تومان است، در حالی که این رقم به طور متوسط در اروپا ۱٫۵ یورو است، به عبارت دیگر تجارت سالانه عرضه روزانه ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل ۹۰ میلیارد یورو ارزش تجاری دارد.

وی گفت: قیمت حامل‌های انرژی در ایران به مقدار بسیار زیاد غیرواقعی است، به عنوان نمونه حدود ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق در طول سال می‌فروشیم که قیمت هر کیلووات ساعت در اروپا بین ۲۰ تا ۳۰ سنت یورو است، در حالی که در کشور ما به قیمت ۶۵ تومان عرضه می‌شود و حتی افزایش ۱۶ درصدی بهای فروش برق نیز این فاصله را جبران نمی‌کند.

دکتر علی‌آبادی در خصوص تبدیل انرژی اولیه به انرژی ثانویه اظهار داشت: ما امکان تولید محصول از برق را داریم و می‌توانیم از برق محصولات جدیدی از جمله مس، فولاد، آلومینیوم و مواد زنجیره ارزش و محصولات پایین دستی ایجاد کنیم. هم‌اکنون استفاده صنعتی کشور ما از برق حدود ۳۰ درصد است در حالی که باید این رویکرد تغییر نماید. در همین زمینه تلاش ما آن است که با استفاده از توان کارخانه آلومینیوم المهدی، ظرفیت تولید آلومینیوم را افزایش دهیم.

شایان ذکر است، نخستین نیروگاه ۴۲ مگاوات گازی ساخت گروه مپنا، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در حومه شهر زاهدان با توان نامی به بهره برداری رسید.

 

منبع: اخبار گروه مپنا

مطالب اخیر