9706052

بازدید وزیر از نیروگاه پرند/صرفه جویی در مصرف سوخت و آب نیروگاه سیکل ترکیبی/ وعده تکمیل احداث نیروگاه ری

بازدید وزیر از نیروگاه پرند/صرفه­جویی در مصرف سوخت و آب نیروگاه سیکل ترکیبی/ وعده تکمیل احداث نیروگاه ری

مدیرعامل گروه مپنا گفت: تبدیل نیروگاه های سیکل باز به سیکل ترکیبی و راه اندازی بخش بخار نیروگاه ها ۵۰۰ میلیون لیتر مصرف گازوئیل یا ۵۰۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز را کاهش می دهد.

عباس علی آبادی در حاشیه بازدید وزیر نیرو از واحدهای اول و دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، افزود: پروژه­های بخار نیروگاه ها از هر جهت ممتازند و مهمترین امتیاز آن صرفه جویی در مصرف سوخت است.

وی افزود: تعداد زیادی از نیروگاه های سیکل باز، فعالیت خود را برای تبدیل به سیکل ترکیبی آغاز کرده اند.

مدیر عامل مپنا، پایین بودن میزان استفاده آب را دیگر مزیت این نیروگاه ها دانست و گفت: مصرف آب به دلیل استفاده از سیستم خنک کننده(ACC) در این نیروگاه ها سه لیتر در هر ثانیه است که نسبت به مصرف آب در سایر نیروگاه ها ناچیز است.

وی به ویژگی دیگری از واحدهای بخار نسبت به واحدهای گازی اشاره کرد و گفت: تأمین مالی این پروژه از محل تسهیلات دولتی و وام نیست، بلکه از طریق درآمدهای فروش برق همین پروژه و صندوق پروژه تأمین بودجه شده و موجب تولید برق و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

علی‌آبادی، سیستم تحریک نیروگاه پرند را صد در صد تولید داخل و بومی دانست و تأکید کرد: تولید سیستم تحریک نیروگاه پرند اقدامی کاملاً عالمانه و حرفه‌ای است و ارزش مطرح شدن در جامعه جهانی را دارد.

وی ویژگی مهم دیگر نیروگاه پرند را بومی‌سازی سیستم کنترل بخار نیروگاه با وجود حجم پیچیدگی دانست و آن را اقدامی ارزشمند خواند و افزود: تاکنون ۳ واحد از نیروگاه پرند MAP2B شده که هر واحد نیز ۲۴ مگاوات به قدرت عملی نیروگاه اضافه نموده است.

وی در حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو وعده داد که در صورت حمایت، همه نیروگاه های سیکل ساده مپنا به سیکل ترکیبی تبدیل شود.

علی آبادی اظهار کرد: اگر منابع مپنا تامین شود و این شرکت بتواند مطالبات خود را دریافت کند معنی و ترجمه دیگرش این است که کشور می تواند صاحب نیروگاه‌ها و پروژه‌های جدید شود، چراکه مپنا تمام منابع  را در داخل کشور سرمایه‌گذاری می کند.

وی در خصوص میزان بدهی وزارت نیرو به این شرکت، تصریح کرد: در حال حاضر مپنا حدود ۷۰۰ میلیون دلار و  ۲۰۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد که البته این عدد روزانه متغیر است.

دومین واحد بخش بخار نیروگاه پرند به ظرفیت ١۶٠ مگاوات، تیرماه امسال به بهره برداری رسیده بود، با حضور وزیر نیرو در مردادماه نیز به بهره برداری تجاری رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مشتمل بر ۲ بخش گازی و بخاری است؛ بخش گازی با ظرفیت اسمی ٩۵۴ مگاوات ١٢ سال پیش وارد مدار شد و بعد که بابت تهاتر بدهی های وزارت نیرو، به مپنا واگذار شد، ساخت بخش بخار این نیروگاه نیز در دستور کار قرار گرفت.

این نیروگاه در نیمه مرداد ماه سنگرون شد یعنی به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

بخش بخار این نیروگاه مشتمل بر سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در مجموع به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات است که پیش از این، واحد نخست وارد مدار شده بود.

در ساخت دومین واحد از بخش بخار نیروگاه پرند، ۶ واحد بویلر بازیاب حرارتی، سیستم خنک کننده، پست ۴۰۰ کیلوولت و ۳٫۵ کیلومتر خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت بکار گرفته شد که کل تجهیزات اصلی نیروگاه توسط گروه مپنا و بیش از ۹۰ درصد سایر تجهیزات نیز توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است.

بر اساس گزارش مپنا، واحد اول بخار نیروگاه پرند، آبان ماه به شبکه سراسری متصل شد و واحد سوم نیز تا پایان امسال وارد مدار می شود.

هزینه ساخت این سه واحد ۴٢٠ میلیون یورو و مدت زمان اجرای پروژه ۴٩ ماه (٣٧ ماه ساخت و ١٢ ماه دوره تضمین) اعلام شده است.

با بهره برداری از واحد سوم نیروگاه، حجمی معادل یک میلیارد و ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز یا معادل یک میلیارد و ١٠٠ میلیون لیتر گازوئیل در سال صرفه جویی می شود و بدون مصرف این مقدار سوخت، ۴٨٠ مگاوات برق به شبکه سراسری کشور اضافه می شود.

با تکمیل پروژه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، برق تولیدی این بخش در پیک سال ۹۸ به شبکه سراسری وارد می شود و کمک قابل توجهی به حفظ و پایداری شبکه سراسری کشور می کند.

اکنون حدود ۱۶۰ واحد گازی بزرگ (با ظرفیت تولید حدود ۱۶۰ مگاوات) در سیکل باز و با بازدهی حدود ۳۰ درصد در مدار تولید قرار دارد که با تبدیل این واحدها به سیکل ترکیبی، بازدهی به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی اثرات گازهای گلخانه ای به شدت کاهش می یابد.

به گفته مدیرعامل مپنا در حال حاضر بسیاری از طرح های مپنا به دلیل نبود منابع مالی راکد و یا از سرعت آن کاسته شده است به گونه ای که اکنون این شرکت  ۱۰ هزار مگاوات در دست احداث دارد و علاوه بر این پروژه های دیگری نیزدر بخش های ریلی، نفت و گاز، پزشکی با کاهش سرعت مواجه شده اند.

وزیر نیرو اقدامات و فعالیت‌های گروه مپنا را قابل تقدیر و قابل ملاحظه دانست و با اشاره به گزارش ارائه شده توسط مدیرعامل گروه مپنا گفت: ما می‌توانیم با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی، رقم قابل توجهی صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم و با تحقق این مهم نه تنها تولید برق خواهیم داشت، بلکه محیط زیست پاک‌تر و درآمد پایدار ارزی برای کشور ایجاد خواهد شد.

در ادامه این رویداد، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی، به تبیین وضعیت برق و آمارهای موجود در آن پرداخت و اظهار داشت: هم‌اکنون حدود هزار و ۴۰۰ مگاوات کمبود برق داریم و این میزان کسری تا برنامه ششم به سه هزار و ۴۰۰ مگاوات و تا برنامه هفتم به ۵ هزار مگاوات خواهد رسید با این حال ما برنامه‌های متنوعی جهت احداث نیروگاه‌های جدید داریم تا کمبودها جبران شود، ضمن آنکه مدیریت مصرف نیز امر بسیار مهمی خواهد بود.

“محسن طرزطلب” گفت: ما در مجموعه وزارت نیرو ضمن بهره‌برداری از واحدهای اول و دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند درصدد تکمیل احداث نیروگاه ری هستیم و واحد بخار نیروگاه رودشور نیز در برنامه قرار دارد و در مجموع برنامه‌ریزی شده تا ۱۰ واحد نیروگاهی شامل هزار و ۶۰۰ مگاوات در بخش‌های دولتی و خصوصی تکمیل و وارد مدار شود، در این صورت سه دهم میلیارد متر مکعب سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

وی از تهیه و ارسال دو صورت وضعیت پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پرند خبر داد و افزود: این پیشنهاد نیز ‌اکنون مطرح است که اگر دولت امکان پرداخت مطالبات سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های برق را ندارد، همان میزان سوخت صرفه‌جویی شده را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا مطالبات جبران شود.

 

منابع: خبرگزاری ایسنا/خبرگزاری ایرنا/گروه مپنا

 

 

مطالب اخیر