14021011-2

بازار ۳۰ میلیارد دلاری تجهیزات برق در سال ۲۰۲۳

بازار ۳۰ میلیارد دلاری تجهیزات برق در سال ۲۰۲۳

صنعت تولید برق را می‌توان به سه حوزه تقسیم کرد: تولید برق، شبکه‌‌‌های انتقال و توزیع، و اندازه‌‌‌گیری و فروش. شرکت‌های بزرگ انرژی تمایل دارند در هر سه حوزه فعالیت کنند، اما شرکت‌های کوچک‌تر اغلب فقط در یکی از این زمینه‌‌‌ها کار می‌کنند که مقرون به صرفه‌تر است. به طور کلی در هر نیروگاه، اعم از هسته‌‌‌ای یا فسیلی، تجهیزات ضروری وجود دارند: منبع حرارت که گرما را برای تولید بخار فراهم می‌کند. منبع گرما در یک نیروگاه هسته‌‌‌ای رآکتور هسته‌‌‌ای است که اغلب به عنوان هسته رآکتور شناخته می‌شود. توربین/ژنراتور که از انرژی بخار برای چرخاندن یک توربین/ژنراتور که برق تولید می‌کند، استفاده می‌کند. کندانسور که بخار را دوباره به آب متراکم می‌کند تا به منبع گرمایی برگردد تا دوباره گرم شود. پمپ که نیرویی را برای گردش آب در سیستم فراهم می‌کند. فناوری به کار رفته هر نیروگاه برق دارای مزایا و معایبی است. به عنوان مثال، نیروگاه‌‌‌های هسته‌‌‌ای مقادیر زیادی توان قابل اعتماد را با سطوح پایین انتشار گازهای گلخانه‌ای فراهم می‌کنند. نیروگاه‌‌‌های سوخت فسیلی در صورت در دسترس بودن منابع، یک انرژی ثابت و قابل اعتماد را تحویل می‌دهند. همچنین نیروگاه‌‌‌های آبی، خورشیدی و بادی یک برق تجدیدپذیر و برق بدون آلایندگی تولید می‌کنند.

  • تقسیم‌‌‌بندی صنعت تجهیزات برق

تجهیزات نیرو به طیف وسیعی از دستگاه‌‌‌ها، ماشین‌‌‌آلات و اجزایی اطلاق می‌شود که توان الکتریکی را تولید، انتقال و توزیع می‌کنند. این تجهیزات نقش حیاتی در تضمین عملکرد قابل اعتماد و کارآمد سیستم‌های قدرت ایفا می‌کنند. بازار تجهیزات برق بر اساس نوع تجهیزات، منبع تولید برق، کاربر نهایی، کاربرد و جغرافیا که می‌تواند مناطق آمریکای شمالی، آسیا-اقیانوسیه، اروپا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا باشند، تقسیم‌بندی شده است. بازار بر اساس نوع تجهیزات به ژنراتورها، ترانسفورماتورها، تابلو برق، قطع‌‌‌کننده‌‌‌های مدار، کابل‌‌‌های برق و سایر انواع تجهیزات تقسیم می‌شود. همچنین بر اساس منابع تولید برق، بازار به سوخت‌‌‌های فسیلی، خورشیدی، بادی، هسته‌‌‌ای و آبی تقسیم می‌شود. از نظر کاربر نهایی، بازار به بخش‌‌‌های مسکونی، صنعتی، تجاری و ابزار تقسیم می‌شود و بر اساس کاربرد به تولید، انتقال و توزیع تقسیم می‌شود.

 

  • تجزیه و تحلیل بازار تجهیزات برق

بازار جهانی نرخ رشد سالانه فوق‌العاده‌‌‌ای را برای تولیدکنندگان تجهیزات مربوط به صنعت برق تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌کند. طبق آخرین بررسی‌‌‌ها، اندازه بازار جهانی تجهیزات تولید برق در سال ۲۰۲۲ به ۱۱۰۷۳.۰۹ میلیون دلار رسید. همچنین اندازه بازار تجهیزات برق در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۰.۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ با یک نرخ رشد مرکب سالانه ۴.۸۷ درصدی در طول دوره پیش‌بینی شده (۲۰۲۸-۲۰۲۳) به ۳۸.۲۴ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که شیوع کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ تاثیر منفی بر بازار داشت. اما در حال حاضر، بازار به سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است.

همچنین انتظار می‌رود در میان‌مدت، افزایش روند رو به رشد جمعیت و توسعه زیرساخت‌‌‌ها باعث افزایش تقاضای انرژی و در نتیجه افزایش تقاضا برای تجهیزات برق در دوره پیش‌بینی‌شده شود. از سوی دیگر، انتظار می‌رود هزینه‌‌‌های عملیاتی و نگهداری بالا مانع رشد بازار شود. با وجود این‌، پیش‌بینی می‌شود که افزایش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها روی فناوری در توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌‌‌های شبکه هوشمند، فرصت‌‌‌های بزرگی را برای بازار تجهیزات برق ایجاد کند.

 

  • روندهای بازار تجهیزات صنعت برق

انتظار می‌رود در آینده نزدیک تولید برق بر بازار تسلط یابد. تقاضای جهانی برق به دلیل رشد جمعیت، شهرنشینی و صنعتی شدن در حال افزایش است. در نتیجه، تجهیزات تولید برق نقش مهمی ‌‌‌در تامین این تقاضای فزاینده و تضمین تامین برق پایدار ایفا می‌کنند. علاوه بر این، تمرکز در حال گسترش روی منابع انرژی تجدیدپذیر، مانند انرژی خورشیدی، باد، آبی و انرژی زمین گرمایی، به تسلط این بخش‌‌‌ها بر بازار تجهیزات تولید برق بیشتر کمک می‌کند.

انتقال به سمت انرژی پاک‌‌‌تر و پایدارتر نیازمند تجهیزات تخصصی تولید برق مانند پنل‌‌‌های خورشیدی، توربین‌‌‌های بادی و ژنراتورهای برق‌آبی است. به عنوان مثال، در ژوئن سال ۲۰۲۲، شرکت وستاس قراردادی را برای تامین ۶۴ توربین بادی ۱۵ مگاواتی مدل V235 برای پروژه بادی دریایی ۹۰۰ مگاواتی He Dreiht EnBW برنده شد. وستاس همچنین برای حمل‌ونقل و نصب توربین‌‌‌ها با شرکت Cadeler قراردادی منعقد کرده است که قرار است در سه ماه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز شود. از طرف دیگر دولت‌‌‌ها در سراسر جهان نیز سیاست‌‌‌ها، مشوق‌‌‌ها و اهداف انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر خود را به سرعت اجرا می‌کنند و این امر تقاضا برای تجهیزات تولید برق، به‌‌‌ویژه در بخش انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد.

این اتفاق همچنین منجر به افزایش ظرفیت نصب شده انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در سطح جهان شده است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، در سال ۲۰۲۲ ظرفیت نصب‌شده انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر جهانی ۳۳۷۱.۸ گیگاوات بود که در مقایسه با ۳۰۷۷.۲۳ گیگاوات در سال ۲۰۲۱، نرخ رشد بیش از ۹.۵ درصدی را بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ ثبت کرد. بنابراین، با افزایش تقاضای انرژی، تمرکز بر انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، ابتکارات دولتی و روند رو به رشد تولید برق، تجهیزات نیروگاه‌‌‌ها به عنوان بخش غالب در بازار تجهیزات برق به فروش می‌‌‌رسند.

 

  • شاهد رشد قابل‌توجه در آسیا-اقیانوسیه

آسیا و اقیانوسیه بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان را در خود جای داده و دارای شهرهای بزرگ متعددی است. انتظار می‌رود در سال‌های آتی، این منطقه شاهد افزایش تقاضای برق به دلیل افزایش دسترسی میلیون‌‌‌ها مشتری جدید به برق باشد. این تقاضای فزاینده را می‌توان به رشد سریع جمعیت و روند مداوم صنعتی شدن نسبت داد. منطقه آسیا و اقیانوسیه در آینده نزدیک به عنوان یک بازار برجسته برای تجهیزات برق ظاهر می‌شود.

از عوامل محرک‌‌‌های اصلی می‌توان به افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، افزایش مصرف برق، افزایش دسترسی به برق و بهبود مستمر زیرساخت‌‌‌های شبکه برق اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود کشورهای کلیدی مانند چین، هند، ژاپن و استرالیا نقش‌‌‌های اساسی در شکل‌‌‌دهی بازار تجهیزات برق در منطقه ایفا کنند. بر اساس بررسی آماری که BP از میزان مصرف انرژی جهان منتشر کرد، تولید برق در این منطقه ۱۳۹۹۴.۴ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۱ بود که افزایشی ۸.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ و ۴.۷ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ داشته است. علاوه بر این، دولت‌‌‌های منطقه با اجرای سیاست‌‌‌ها، ابتکارات و سرمایه‌گذاری‌‌‌های مطلوب در زیرساخت‌‌‌های تولید و توزیع برق، نقشی حیاتی ایفا می‌کنند.

این تعهد به امنیت انرژی، ارتقای انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و دسترسی بهبود یافته به برق، باعث افزایش بیشتر تقاضا برای تجهیزات نیرو در آسیا و اقیانوسیه می‌شود. به عنوان مثال، دولت چین در سال ۲۰۲۲ از طرح بلندپروازانه خود برای ساخت نیروگاه‌‌‌های انرژی خورشیدی و بادی با ظرفیت کل ۴۵۰ گیگاوات در مناطق بیابانی گوبی رونمایی کرد. این ابتکار با هدف سوق دادن این کشور به سمت دستیابی به هدف انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ است. این پیشرفت‌‌‌ها مدیریت کارآمد و پایدار انرژی را ممکن می‌‌‌سازد و برجستگی منطقه را در بازار تجهیزات برق افزایش می‌دهد. بنابراین آسیا پاسیفیک به دلیل رشد سریع اقتصادی، شهرنشینی، ابتکارات دولتی، استقرار منابع انرژی تجدیدپذیر، توسعه زیرساخت‌‌‌ها، تقاضای صنعتی و پیشرفت‌‌‌های تکنولوژیکی، آماده تسلط بر بازار تجهیزات برق است.

 

  • رهبران بازار تجهیزات برق

بازار جهانی تجهیزات برق تا حدی تثبیت یافته است. برخی از بازیگران کلیدی در این بازار (بدون ترتیب خاصی) عبارتند از شرکت جنرال الکتریک، اشنایدر SE، شرکت ABB، ایتون کورپوریشن، و زیمنس AG، و سایر شرکت‌های بزرگ که در ادامه به آمار و ارقام برخی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

 

  • شرکت جنرال الکتریک

جنرال الکتریک شرکت خوشه‌‌‌ای آمریکایی چندملیتی است، که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات پزشکی، تاسیسات توزیع برق، تجهیزات الکتریکی، توربین‌‌‌های گازی، توربین‌‌‌های بخار، توربین‌‌‌های بادی، ژنراتورها، موتورهای الکتریکی، پمپ‌‌‌ها، جنگ‌‌‌افزارها، تجهیزات هوافضا، موتورهای جت و تجهیزات نورپردازی فعالیت می‌کند. بخشی از جنرال الکتریک  Vernova، مجموعه کسب‌و‌کارهای بخش انرژی جنرال الکتریک را دربرمی‌گیرد. جنرال الکتریک پاور با تولید برق، به مشتریان صنعتی، دولتی و سایر مشتریان در سراسر جهان با ارائه تجهیزات و خدمات مرتبط با تولید انرژی خدمت‌رسانی می‌کند. تجهیزات و فناوری‌‌‌های GE از منابعی مانند نفت، گاز، گازوئیل و انرژی هسته‌‌‌ای برای تولید برق استفاده می‌کنند. از ژوئیه ۲۰۱۹، جنرال الکتریک پاور به بخش‌‌‌های زیر تقسیم شده است:

توربین‌‌‌های گازی، ژنراتورهای بخار بازیابی حرار (HRSG)، جنرال الکتریک استیم پاور (سیستم‌های برق سابق آلستوم)، مستقر در بادن، سوئیس.

توربین‌‌‌های بخار، ژنراتورهای الکتریکی، دیگ بخار، سیستم‌های کنترل کیفیت هوا (AQCS)، بخش تبدیل (سابق Converteam) مستقر در پاریس، بخش مشاوره جنرال الکتریک انرژی

بر اساس گزارش جنرال الکتریک این شرکت در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰۱ دستگاه توربین گازی GE، ۵۱ دستگاه توربین گازی HD (عملیات سنگین)، حدود ۱۱ دستگاه توربین‌‌‌های HA و ۴۸ دستگاه توربین‌‌‌های آیرودینامیکی برای مشتریان خود در سراسر دنیا ارسال و نصب کرده‌‌‌اند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ این شرکت ۳۱.۹۷۶ میلیارد دلار در‌آمد از فروش تجهیزات صنعت برق و ۴۱.۶۲۶ میلیارد دلار از فروش خدمات خود درآمد کسب کرد. در سال ۲۰۲۲، کل درآمدهای جنرال الکتریک ۲.۴ میلیارد دلار (۳درصد) افزایش یافت. درآمد فروش تجهیزات، عمدتا در انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، به دلیل تحویل کمتر توربین بادی در خشکی و درآمد کمتر در بخش شبکه، کاهش یافت.

  • اشنایدر اس ای

اشنایدر الکتریک شرکت تجهیزات الکتریکی فرانسوی چندملیتی است، که در زمینه مهندسی برق و تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، همچنین تولید تجهیزات تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت می‌کند. محصولاتی را که توسط نمایندگی اشنایدر توزیع می‌‌‌شوند، با توجه به کاربردی که دارند می‌توان به دسته‌‌‌هایی از قبیل انرژی خورشیدی و ذخیره انرژی، کسب‌و‌کار‌‌‌های کوچک و مسکونی (شامل روشنایی اضطراری، کلید برق، زیرساخت شبکه، محافظ برق، شارژ خودروی برقی، تهویه مطبوع، قطعات مربوط به هوشمندسازی خانه، تجهیزات امنیت خانه و…‌)، محصولات ولتاژ پایین (از جمله قطع‌‌‌کننده‌‌‌های MasterPact MTZ وcompact NSX، قطع‌‌‌کننده‌‌‌های powerpact و…‌)،  قدرت بحرانی، خنک‌‌‌‍‌کننده‌‌‌ها و رک‌‌‌ها (روتر‌‌‌ها، کابل‌‌‌ها، سوئیچ و…‌)، اتوماسیون ساختمان و سیستم‌های کنترل (شامل نرم‌‌‌افزارهای‌‌‌ مانیتورینگ، ضدحریق و افزایش امنیت و…‌)، اتوماسیون صنعتی و کنترل (شامل رابط‌‌‌ها، رله‌‌‌ها، دکمه‌‌‌های هماهنگ فشار و سیگنالینگ و…) تقسیم کرد.

بر اساس گزارش این شرکت درآمد سالانه اشنایدر الکتریک SE برای سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۳۶.۰۰۸ میلیارد دلار بود که ۵.۲۹‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. این فروش عمدتا ناشی از فروش قابل‌توجه تجهیزات صنعت برق به مشتریانی از سراسر دنیا بود. این در حالی است که درآمد سالانه اشنایدر الکتریک SE برای سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۳۴.۱۹۸ میلیارد دلار بود که ۱۸.۹۹‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

  • شرکت ABB

گروه آب‌‌‌ب یک شرکت چندملیتی سوئیسی-سوئدی است، که دفتر مرکزی آن در شهر زوریخ سوئیس قرار دارد و بیشتر در زمینه‌‌‌های برق قدرت و فناوری اتوماسیون فعالیت می‌کند. شرکت ABB یک شرکت فناوری پیشرو است. محصولات و خدمات آن را می‌توان در تولید تجهیزات خودکار، ارائه راه‌حل‌‌‌های دیجیتال، برق‌‌‌رسانی صنعت و حمل‌ونقل و افزایش بهره‌‌‌وری استفاده کرد. کسب و کار این غول صنعتی را در چهار بخش می‌توان دسته‌بندی کرد که شامل تجهیزات صنعت برق، روباتیک و اتوماسیون گسسته، اتوماسیون فرآیند و حرکت هستند. بخش نیروی این شرکت تولید و فروش قطعات، تجهیزات و خدمات، از جمله تابلو برق فشار ضعیف و متوسط، محصولات کنترل، اجزای ریل DIN، لوازم جانبی سیم‌‌‌کشی و تجهیزات نصب‌شونده برای کاربردهای مختلف را بر عهده دارد.

در سال مالی ۲۰۲۲، این شرکت الکترونیکی مستقر در زوریخ، مجموعا حدود ۲۹.۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که بخش برق‌رسانی و فروش تجهیزات و خدمات صنعت برق مسوول ۴۴‌درصد از کل درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۲ بود و اروپا سودآورترین بازار برای این شرکت بود و حدود ۱۰.۳ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت به همراه داشت.

  • زیمنس AG

زیمنس AG (زیمنس) یک شرکت فناوری است که عمده فعالیت‌‌‌های آن در زمینه‌‌‌های برقی‌‌‌سازی، اتوماسیون و دیجیتالی‌‌‌سازی است. این شرکت محصولات گسترده‌‌‌ای در صنعت نیرو را طراحی، توسعه و تولید می‌کند و سیستم‌ها و پروژه‌‌‌های پیچیده را نصب می‌کند. همچنین طیف گسترده‌‌‌ای از راه‌‌‌حل‌‌‌های سفارشی را برای نیازهای فردی ارائه می‌دهد. زیمنس انرژی AG در سال مالی ۲۰۲۲ مجموعا ۲۹ میلیارد یورو درآمد داشته است. تقریبا ۶۵‌درصد از این درآمد توسط بخش گاز و برق این شرکت ایجاد شده است.

شرکت زیمنس بر تولید و توزیع برق و زیرساخت‌‌‌های هوشمند برای ساختمان‌‌‌ها و سیستم‌های انرژی توزیع‌شده تمرکز دارد. این راه‌‌‌حل‌‌‌های تحرک هوشمند برای حمل‌ونقل ریلی و جاده‌‌‌ای، فناوری پزشکی و خدمات مراقبت‌‌‌های بهداشتی دیجیتال ارائه می‌دهد. زیمنس دارای امکانات تحقیق و توسعه، کارخانه‌‌‌های تولید، انبارها و دفاتر فروش در سراسر جهان است. این غول صنعتی به مشتریان خود در صنایع مختلف مانند انرژی، زیرساخت، فرآیند و تولید و… خدمات ارائه می‌دهد. اما کدام منطقه سریع‌‌‌ترین رشد را در بازار تجهیزات برق دارد؟ تخمین زده می‌شود که آسیا و اقیانوسیه در دوره پیش‌بینی (۲۰۲۸-۲۰۲۳) با بالاترین نرخ رشد مرکب سالانه رشد کند. همچنین در سال ۲۰۲۳، آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار را در بازار تجهیزات برق به خود اختصاص داده است.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب اخیر