140007263

ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی/تشویق صنایع انرژی‌بر کشور به احداث نیروگاه‌های اختصاصی

ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی/تشویق صنایع انرژی‌بر کشور به احداث نیروگاه‌های اختصاصی

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو طبق برنامه، قصد ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حوزه‌های مختلف دارد.

علی اکبر محرابیاندر آئین امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و صمت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن، با اشاره به ظرفیت‌های عظیم بخش صنعت و معدن در کشور طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: با تلاش گسترده مردم این مرز و بوم ظرفیت‌های صنعتی و معدنی اعم از مس، آلومینیم، فولاد و صنایع انرژی‌بر، رشد بسیار بالایی در کشور داشته است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی کشور کاهش یافته و نتوانستیم آن‌طور که باید سرمایه‌گذاری لازم را در بخش احداث نیروگاه‌ها انجام دهیم و این موضوع باعث ۱۴ هزار مگاوات تراز منفی شد.

محرابیان با بیان اینکه نتوانستیم متناسب با رشد تقاضا ظرفیت‌سازی کنیم، تصریح کرد: ۱۴ هزار مگاوات تقریباً ۲۲ درصد تقاضای برقی است که ما امکان تولید آن را نداریم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نیرو در این زمینه افزود: برنامه‌ریزی که در وزارت نیرو انجام شده، ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حوزه‌های مختلف است. ۱۵ هزار مگاوات آن توسط شرکت برق حرارتی و شرکت‌های تابعه به شکل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و بخش بخاری نیروگاه‌ها و ایجاد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش و توسعه ظرفیت است.

وزیر نیرو با اشاره به پتانسیل‌ نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور خاطرنشان کرد: کشور ما پتانسیل بالایی در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد، به طوری که تقریبا ۳۰۰ روز آفتابی در اقصی نقاط کشور داریم که نشان از ظرفیت و پتانسیل بالا است.

محرابیان با بیان اینکه تفاهم‌نامه امروز تشویق صنایع کشور در راستای احداث و ایجاد نیروگاه‌های اختصاصی برای مصارف خودشان است، تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود تفاهم‌نامه‌ اجرای ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع با حمایت وزارت نیرو و صمت است که البته رقم قرارداد‌هایی که تاکنون منعقد شده بیش از ۱۰ هزار مگاوات است؛ در این تفاهم‌نامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی تا قبل از تابستان ۱۴۰۳ پس از زمان صدور تمامی مجوزها و قراردادهای مورد نیاز اقدام خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد نیروگاه جدید اختصاصی است و سرمایه‌گذاران مجاز به انتخاب مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری هستند.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

 

 

                                                                                                                         

مطالب اخیر