1402120511

اوراق سپرده کالای برق راه‌اندازی می‌شود

معاون بازار برق ایران گفت: به منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی، با اخذ مجوز‌های لازم برای نخستین‌بار اوراق سپرده کالای برق راه‌اندازی می‌شود.

حمیدرضا باقری افزود: به‌منظور استفاده از قابلیت‌های بورس انرژی جهت مبادلات برق بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برق، اوراق گواهی سپرده کالایی برق با همکاری شرکت‌های بورس انرژی، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) و مدیریت شبکه برق ایران طراحی و مجوز‌های موردنیاز برای اجرای آن اخذ شد.

وی با اشاره به مصوبه شورای‌عالی بورس گفت: گواهی سپرده کالایی “اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبار‌های مورد تأیید بورس صادر می‌شود.

معاون بازار برق ایران خاطرنشان کرد: در این روش، به تولیدکنندگان برق بر اساس مقدار برق تولید شده که توسط دستگاه‌های سنجش و پایش (کنتور) ثبت شده است، گواهی سپرده کالایی با سررسید معین تخصیص می‌یابد که می‌توانند نسبت به فروش این اوراق در بورس انرژی اقدام کنند.

باقری افزود: خریداران این گواهی با خرید و ارائه آن به شرکت توزیع و یا برق منطقه‌ای مربوطه می‌توانند نسبت به تسویه معادل انرژی گواهی در قبوض خود اقدام کنند.

معاون بازار برق ایران گفت: در حقیقت این گواهی‌ها ابزار تسویه مناسبی به خریداران جهت پرداخت همه یا بخشی از بهای انرژی مصرفی خود را می‌دهد.

باقری ادامه داد: به‌منظور استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور در مرحله اول با تأکید بر گواهی سپرده برق تجدیدپذیر (Renewable energy certificate (REC))، شبکه برق کشور به‌عنوان انبار تعریف شد و مجوز شورای فقهی بورس برای استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور دریافت شد.

وی با اشاره به هماهنگی صورت‌گرفته مابین بورس انرژی و ساتبا گفت: مقرر شده شیوه‌نامه صدور اوراق REC (گواهی سپرده برق تجدیدپذیر) توسط وزارت نیرو تدوین و ابلاغ شود و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال آینده امکان معاملات “اوراق سپرده کالایی برق” در بورس انرژی فراهم شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی برق نیوز

مطالب اخیر