990929

امضای قرارداد احداث نیروگاه اندیمشک با گروه مپنا

قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی اندیمشک به امضاء ‌رسید.

مدیران عامل شرکت نیرو تراز پی‌ریز (زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به عنوان کارفرما و گروه مپنا به عنوان پیمانکار، قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک را با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهایی و امضاء کردند.

بر اساس مفاد قرارداد، یک بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی، به ظرفیت ۵۴۶ مگاوات در شرایط ایزو، شامل دو واحد گازی کلاس E پیشرفته مدل MGT-70(3)، دو دستگاه بویلر بازیاب حرارت با ظرفیت تولید بخار ۲۹۰ تن بر ساعت، یک واحد توربین بخار مدل MST-54C، سیستم خنک کن اصلی از نوع ACC و سیستم کنترل نوع MAPCS در شهرستان اندیمشک استان خوزستان احداث خواهد شد.

واحدهای گاز و بخار این نیروگاه توسط سه دستگاه ترانسفورماتور قدرت و از طریق یک پست بلافصل به شبکه برق سراسری  400 کیلو ولت متصل می‌شود. همه تجهیزات اصلی این نیروگاه شامل توربین، ژنراتور، بویلر، سیستم خنک کن و سامانه کنترل در کارخانجات گروه مپنا ساخته می‌شود.

شرکت‌ احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳) به نمایندگی از گروه مپنا، به عنوان پیمانکار اصلی پروژه نیروگاه اندیمشک، به کارگیری تجهیزاتMGT – ۷۰(۳)   را در دستور کار قرار می‌دهد.

عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، ۱۲ بهمن ماه ۹۹ آغاز می‌شود. اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۴۰۰۰ نفر در دوران احداث و بهره‌برداری پروژه، از اثرات مثبت این طرح در خوزستان خواهد بود.

مدیرعامل گروه مپنا در این مراسم اظهار داشت: گروه مپنا در قله فتوحات صنعت نیروگاهی است و چراغ کشور را به حول و قوه الهی و تلاش‌های فراوان روشن نگه داشته است. دکتر عباس علی‌آبادی گفت: امروز تمامی کلاس‎‌های توربین‌های نیروگاهی در کشور ما قابل ساخت است. وی با اشاره به بهره‌برداری اخیر از ژنراتور ۲۵۰ مگاولت آمپر گروه مپنا خاطرنشان کرد: این ماشین به تنهایی یک دستاورد در مقیاس جهانی است که با راندمان ۹۸.۷ درصد تولید شده و همتا ندارد.

وی برق را زیرساخت و مقدمه توسعه دانست و گفت: تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه احداث نیروگاه‌های برق صورت گرفته و امروز کشور ما در مقیاس جهانی در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد، البته لازم است که صنایع برقی توسعه یابد که تبدیل برق به کالا یا POWER2X  و برقی‌سازی از این جمله است که در دنیای توسعه یافته نیز دنبال می‌شود.

مدیرعامل گروه مپنا افزود: کشور ما نیز می‌تواند این استراتژی صحیح را دنبال نماید و می‌توانیم کالاهایی را تولید کنیم که در حوزه رقابت جهانی حضور موفقی داشته باشیم.

وی گفت: گروه مپنا علاوه بر تولید برق از طریق منابع تجدیدناپذیر، این امکان و توانایی را دارد که با منابع تجدیدپذیر نیز با راندمان بسیار بالا تولید داشته باشد. امروز تولیدات مپنا به بسیاری از کشورهای منطقه و همسایه صادر می‌شود و چه خوب است که نیازهای بیشتری از داخل این گروه دانش بنیان تأمین شود.

دکتر علی‌آبادی با اشاره به قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک تصریح کرد: اتفاق مهم رخ داده آن است که با تلاش‌های صورت گرفته، کیفیت و راندمان ماشین قابل نصب در این نیروگاه افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که می‌توانیم با توربین پیشرفته MGT-70(VER3) تا ۱۹۲ مگاوات برق تولید کنیم، ضمن آنکه از نظر مصرف سوخت نیز توان مصرف تنوعی از سوخت‌ها را خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: این موارد نشانه ظرفیت بزرگ مپنا و کشور است و می‌تواند نوید روزهای بهتری را بدهد.

منبع: مپنا نیوز

ساخت توربین‌های گازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسل جدید

نیروگاه بعثت جزو نیروگاه‌های قدیمی کشور است و قرار است سه واحد فرسوده این نیروگاه بازنشسته شود و با نیروگاهی با راندمان بالا برای جلوگیری از بروز خاموشی‌های تابستان جایگزین شود.

علیرضا نصراللهی، مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ضمن اعلام مطالب فوق به دستیابی متخصصان کشور به طراحی و ساخت توربین‌های گازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسل کلاس F اشاره کرد و افزود: این طرح جدید در نیروگاه بعثت انجام می‌شود و قرار است اولین توربین توسط متخصصان داخلی که طراحی ‌شده، ساخته شود.

وی افزود: ما درگذشته توان انجام مهندسی در زمینه طراحی توربین‌های گازی نداشتیم؛ اما امروز در قالب دانش فنی فناوری این فرآیند را به دست آوردیم که صفر تا صد این توربین توسط مجموعه شرکت‌های گروه مپنا طراحی و ساخته شود.

نصراللهی به این موضوع که درگذشته این توربین‌ها  توسط شرکت‌هایی ازجمله زیمنس طراحی می‌شد اشاره کرد و گفت: با توجه به توان داخلی و شعار سال با عنوان جهش تولید اولین توربین ملی قرار است در نیروگاه بعثت طراحی و ساخته شود.

وی ادامه داد: راندمان توربین‌های گازی ساخت داخل کلاس E درگذشته ٣۴ درصد بود که در مدل ارتقا یافته به حدود ۵/۳۵ درصد می‌رسید که در نسل جدید توربین‌های کلاس F راندمان توربین نزدیک ۴٠ درصد شده است و این اتفاق بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه این مدل توربین از لحاظ استانداردهای زیست‌محیطی مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست است، گفت: گزارش نیروگاه جدید با استفاده از این توربین‌ها به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه‌شده که امیدواریم مراحل تصویب گزارش‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی نیروگاه بعثت با نگاه عمیق و کارشناسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست اخذ شود؛ چراکه نیروگاه بعثت با توجه به تعداد واحدهای قدیمی و فرسوده باید هرچه سریع‌تر از مدار خارج می‌شد و واحدهای جدید به چرخه  تولید وارد می‌شدند.

وی تصریح کرد: با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی جدید مصرف آب در نیروگاه به حدود ٨ درصد مصرف فعلی کاهش می‌یابد و بالغ‌بر ٩٠ درصد صرفه‌جویی آب در منطقه جنوبی تهران خواهیم داشت. به‌طورکلی راندمان نیروگاه بعثت بیش از ۵/۲ برابر می‌شود.

نصراللهی اضافه کرد: در حال حاضر قرار است با راه‌اندازی این واحد نیروگاهی راندمان نیروگاه بعثت از محدوده ۲۷ درصد به ۵۷درصد ارتقا پیدا کند.

 مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: فناوری ساخت توربین‌های کلاس E و F پیش‌تر از شرکت زیمنس آلمان در قالب دو قرارداد انتقال فناوری وارد شده است، البته توربین‌ها در نهایت در داخل ساخته می‌شدند. نصراللهی در خصوص اینکه آیا این توربین‌ها به کشورهای دیگر صادر می‌شوند یا خیر، گفت: این امکان وجود دارد که بعد از انجام مراحل تست و آزمایش‌های فنی این توربین‌ها را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

او ادامه داد: نیروگاه ٢٠٠ مگاواتی بعثت با راندمان ٢٧ درصد اگر تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شود، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، حدود ١١۵ مگاوات افزایش ظرفیت اصلی خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب اخیر