9810113

افزایش تعرفه برق از ابتدای سال ۹۹ / تشریح دستاوردهای برنامه‌های مدیریت مصرف برق

افزایش تعرفه برق از ابتدای سال ۹۹ / تشریح دستاوردهای برنامه‌های مدیریت مصرف برق

سخنگوی صنعت برق گفت: برای سال آینده از اول فروردین ماه ۹۹ به میزان ۷ درصد تعرفه برق برای همه مشترکان افزوده می شود و مشترکان پرمصرف نیز که بیش از الگوی مصرف، به مصرف برق می پردازند، علاوه بر ۷ درصد، ۱۶ درصد دیگر نیز افزایش تعرفه خواهند داشت.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور اظهار داشت: تنها در حدود ۳۰۰ ساعت محدودیت تأمین برق در ماه های گرم سال وجود دارد که با مدیریت مصرف، این محدودیت ها کاهش خواهد یافت؛ تأمین برق در سایر اوقات هیچ محدودیتی ندارد، علاوه بر آن صنعت برق می‌تواند نیازهای جدید برق را تأمین کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با بیان اینکه “سه هزار و ۲۵۰ مگاوات نیروگاه جدید از پیک مصرف سال گذشته تا پیک امسال اضافه شد”، گفت: از پیک امسال تا پیک مصرف تابستان سال ۹۹ نیز حدود ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به مدار بهره برداری وارد می شود.

وی، از ثبت رکورد سه هزار و ۸۷۴ مگاواتی با اعمال مدیریت مصرف خبر داد و گفت: امسال و در پیک مصرف ۲۰۰ هزار تفاهنامه با مشترکان صنعتی، کشاورزی و سایرین برای اعمال مدیریت مصرف امضا شد؛ اعمال مدیریت مصرف در صنایع و بخش کشاورزی در زمان اوج مصرف در تابستان امسال نبود خاموشی برنامه ریزی شده برق را به همراه داشت.

وی افزود: مدیریت مصرف در تابستان امسال صادرات برق کشور براساس تعهدات را ممکن کرد، ضمن آنکه رشد ۱۲۰ درصدی در صادرات را به همراه داشت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر گفت: توجه نکردن به مدیریت مصرف در تابستان امسال می توانست نیاز پنج هزارمگاواتی به نیروگاه های جدید را که هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هم نیاز داشت، برای کشور به دنبال داشته باشد که اعمال مدیریت مصرف این نیاز را برطرف کرد.

رجبی مشهدی از پرداخت ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به صنایع و کشاورزی در پیک امسال خبرداد و گفت: امسال از ۲۹ میلیون مشترک صنعت برق ۲۴ میلیون مشترک زیر الگوی مصرف، برق مصرف کردند و بر همین اساس تعرفه برق آنان تنها هفت درصد اضافه شد.

وی ادامه داد: پنج میلیون مشترک نیز بالاتر از الگو، مصرف داشتند که تعرفه برای آنها ۱۶درصد اعمال شد که با هفت درصد مابقی مشترکان تعرفه آنها ۲۳درصد افزایش داشت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر تصریح کرد: برای سال آینده نیز از اول فروردین ماه ۹۹ به میزان ۷ درصد تعرفه برق برای همه مشترکان افزوده می شود و برای مشترکان پرمصرف نیز که بیش از الگوی مصرف، به مصرف برق می پردازند، علاوه بر افزایش ۷ درصدی همگانی، ۱۶ درصد دیگر نیز افزایش تعرفه برق خواهند داشت.

وی افزود: در تابستان امسال هشت میلیون مشترک از ۲۴ میلیون مشترک نسبت به پارسال مصرف کمتری از حد الگو داشتند و بر همین اساس و طبق مصوبه وزارت نیرو ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش به آنان پرداخت شد.

سخنگوی صنعت برق به تلاش برای ورود استارتاپ ها به موضوع مدیریت مصرف به صورت جدی در تابستان ۹۹ اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود بتوان با ورود استارتاپ ها بتوان هزارمگاوات صرفه جویی اعمال کرد که در مجموع پنج هزارمگاوات از محل مدیریت مصرف خواهیم داشت.

وی فاصله مصرف در تابستان و زمستان را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: هم اکنون نزدیک به ۲۲ هزار مگاوات ظرفیت خالی وجود دارد که دقیقاً به میزان مصرف سیستم‌های سرمایشی است که هنگام فصل گرما وارد مدار می‌شود.

وی در خصوص سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث نیروگاه نیز گفت: به ازای احداث هر کیلووات ظرفیت نیروگاهی باید ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو سرمایه گذاری شود. وی خاطرنشان کرد: صنعت برق از هر پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت خالی نیروگاهی در زمستان استقبال می‌کند و در این خصوص برقی کردن سیستم حمل و نقل را یکی از راهکارهای مناسب می‌داند.

سخنگوی صنعت برق همچنین در خصوص نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها نیر گفت: براساس پیشنهاد سندیکای تولیدکنندگان، تسهیلات ارائه شده به سرمایه گذاران که از محل صندوق توسعه ملی بوده است، در صورت تصویب مجلس می‌تواند به نرخ زمان دریافت تسهیلات محاسبه شود که دراین صورت افزایش ناشی از نوسان اخیر نرخ ارز را پوشش خواهد داد.

رجبی مشهدی همچنین در خصوص عرضه برق در بورس انرژی گفت: ما مشتاق به عرضه برق در بورس انرژی هستیم اما قراردادهایی را از سال‌های گذشته داریم که موظف به تامین برق آنها هستیم. وی با بیان این که از این پس قراردادهای خرید تضمینی برق با نیروگاه‌ها به شیوه فعلی منعقد نخواهد شد، خاطرنشان کرد: از این پس با برگزاری مناقصه، نسبت به انتخاب سرمایه گذار اقدام خواهد شد که این شیوه براساس ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه انجام می‌گیرد.

وی در پایان افزود: پیش بینی می کنیم طرح حذف قبض کاغذی برق بتواند ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در یکسال به همراه داشته باشد.

 

منابع: خبرگزاری تسنیم/ پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

 

 

 

مطالب اخیر