9804223

افتتاح واحد یک و دو بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان/ افزایش ۴۱۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور

افتتاح واحد یک و دو بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان/ افزایش ۴۱۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور

مدیرعامل شرکت برق حرارتی از افتتاح واحد یک و دو بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان خبر داد.

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت نیروی برق حرارتی از وارد مدار شدن واحدهای یک و دو واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان طی روزهای آتی خبر داد و گفت: ظرفیت واحد اول و دوم بخار این نیروگاه مجموعا ۳۲۰ مگاوات است و ۹۰ مگاوات دیگر نیز از طریق افزایش واحدهای گازی به روش مدیا به ظرفیت این نیروگاه افزوده می شود که مجموعاً ظرفیت ۴۱۰ مگاوات افتتاح خواهد شد .

وی هزینه دو واحد بخار را ۲۶۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: با وارد مدار شدن این دو واحد بخار ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

طرزطلب همچنین افزود: واحد سوم بخار نیروگاه شیروان نیز تا پایان سال به افتتاح خواهد رسید.

وی یادآور شد: نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان یکی از بزرگترین پروژه‌ها در شمال شرق کشور است که دارای شش واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی است که  جمعا ۹۵۴ مگاوات تولید برق می کنند. بخش بخار نیز جمعا ظرفیت ۴۸۰ مگاوات را دارد و به طور کلی بخش بخار و گاز نیروگاه ۱۴۳۴ مگاوات تولید برق دارد و با سیستم خنک ‌کاری هوای ورودی که ۹۰ مگاوات است مجموعا ۱۵۱۴ مگاوات تولید نهایی برق از این نیروگاه خواهیم داشت.

طرزطلب با اشاره به درصد پیشرفت پروژه تصریح کرد: واحد اول بخار ۹۹/۸ درصد، واحد دوم بخار ۹۶/۱۶ درصد، واحد سوم بخار ۸۹/۵۶ درصد، مشترکات بخش بخار ۹۶/۳۴ درصد و در مجموع کل نیروگاه در بخش بخار ۹۶ درصد پیشرفت داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: واحد اول بخش بخار سنکرون و تحویل موقت انجام شده و آماده افتتاح است. واحد دوم بخار نیز پس از سنکرون در مرحله افتتاح قرار گرفته و واحد سوم پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری وارد مدار شود.

طرزطلب درباره دلایل تاخیر در تکمیل پروژه توضیح داد: در سال ۹۰ تا ۹۲ این پروژه به سهام عدالت واگذار شد و در نتیجه پیمانکاران از نیروگاه خارج شده و ۷۶۰ روز تاخیر داشتیم. دلیل دیگر طولانی شدن تکمیل پروژه عدم تامین نقدینگی بوده است.

وی درباره تامین مالی پروژه اظهار داشت: سرمایه‌گذاری توسط منابع داخلی دولت و فاینانس خارجی و بخشی نیز از منابع عمومی صورت گرفته است.

وی درباره برنامه تبدیل واحدهای گاز نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی اظهار داشت: تاکنون پنج واحد بخار که در اختیار بخش خصوصی بوده وارد مدار شده‌اند و تا اواخر امسال پنج واحد جدید مربوط به بخش خصوصی به این ظرفیت اضافه خواهد شد که از جمله آنها واحد اول نیروگاه بخار گل‌گهر، واحد دوم نیروگاه پرند، نیروگاه عسلویه و فردوسی در فصل پاییز و نیروگاه سبلان تا پایان زمستان به مدار خواهند آمد.

وی یادآور شد: این ۱۰ واحد نیروگاهی یک درصد راندمان نیروگاه‌های کشور را افزایش می‌دهند.

وی همچنین گفت: در بخش دولتی نیز دو فاز نیروگاه شیروان وارد مدار خواهند شد.

وی با بیان اینکه قرار است ۷۵۰۰ مگاوات در قالب بیع متقابل طرح تبدیل نیروگاه‌ها به بخش بخار اجرایی شود، اظهار داشت: پنج واحد بخار مجموعا ۱۶۰۰ مگاوات تا پایان سال سنکرون می‌شوند و تا پیک ۱۴۰۰، ۳۵۰۰ مگاوات دیگر نیز اضافه خواهد شد.

وی درباره بازنشستگی و فرسودگی نیروگاه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور وجود دارد که کم کم باید بازنشسته شوند. هفته آینده یک واحد ۲۵ مگاواتی نیروگاه طرشت با شبکه برق سنکرون می‌شود و سال آینده این نیروگاه ۶۰ ساله ۴۰ مگاواتی که مصرف آب بالایی دارد با یک نیروگاه ۴۰ مگاواتی دیگر جایگزین خواهد شد. همچنین نیروگاه مهم و قدیمی ری قرار بود با استفاده از منابع ژاپن بازسازی شود که فعلا به علت تحریم‌ها این امکان وجود ندارد و قرار شده که قراردادی با پیمانکار پروژه امضا شود. مراحل اخذ قانونی در حال پیگیری است و مقرر شده که در مقابل تبادل نفت، پروژه اجرا شود. میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این پروژه ۵۰۰ میلیون یورو است.

وی درباره طرح‌های در دست احداث اظهار داشت: ۱۹ هزار مگاوات طرح در حال احداث داریم که پیشرفت‌های متفاوتی دارند و به تدریج به شبکه سراسری تزریق می‌شوند. از این میزان نزدیک به ۲۰۰۰ مگاوات تبدیل به سیکل ترکیبی خواهد شد.

وی درباره میزان صادرات برق نیز گفت: در حال حاضر روزانه ۱۴۰۰ مگاوات صادرات داریم که نسبت به سال گذشته رقم آن افزایش داشته و میزان واردات کم شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

مطالب اخیر