970516

افتتاح فناوری MAP2B در نیروگاه علی‌آباد

افتتاح فناوری MAP2B در نیروگاه علی‌آباد

طرح ارتقاء واحدهای V94.2 به MAP2B در نیروگاه علی‌آباد با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

این مراسم با همراهی استاندار گلستان، مدیرعامل توانیر و معاونان وزیر نیرو، جمعی از مسئولان استان گلستان و برخی مدیران ارشد گروه مپنا برگزار و بر ضرورت تبدیل هرچه سریع‌تر نیروگاه گازی علی‌آباد به سیکل ترکیبی تأکید شد.

در اثنای این رویداد، درخواست رضا اردکانیان وزیر نیرو، از نمایندگان مجلس در خصوص حمایت از واقعی شدن قیمت برق مطرح شد. اردکانیان با بیان اینکه باید بر دانش بومی تاکید کنیم، تصریح کرد: استفاده از توان فناوری داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی از دیگر مزایای افتتاح و بهره‌برداری این پروژه به‌شمار می‌رود.

با ارتقاء واحدهای V94.2 به MAP2، حدود ۲۱ مگاوات به ظرفیت هر واحد توربین گاز اضافه شده، راندمان واحد از ۳۴٫۴ درصد به ۳۶٫۴ درصد افزایش می‌یابد. افزایش توان تولیدی هر واحد هر واحد از ۱۶۲ به ۱۸۳ مگاوات، افزایش راندمان تولید به ۳۶ درصد و افزایش توان و فناوری داخلی نیز  از مزایای این طرح است.

هم‌اکنون ۱۶۰ واحد گازی V94.2 در کشور موجود است که با ارتقاء به MAP2B بیش  ۳۲۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد و تاکنون نیز تعداد ۸ واحد از این توربین‌ها به MAP2B ارتقاء یافته است.

امید است با تمهیدات لازم، از شهریور ماه امسال، عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه علی‌آباد استان گلستان آغاز شود.

از سال ۱۳۹۱ یک طرح بزرگ تغییرات اساسی طراحی و توسعه فناوری روی این توربین ها توسط گروه مپنا ذیل عنوان MAP2B تعریف شد. این طرح ملی پس از فراز و نشیب های زیاد در پنج سال با حدود ۷۵ میلیارد تومان بودجه تحقیق و توسعه (فقط در بخش هزینه های مستقیم) با موفقیت به پایان رسیده است. طراحی مدرن توربین جدید باعث افزایش توان اسمی این واحدها تا ۲۸ مگاوات و راندمان بیش از ۲ درصد در سیکل ساده شده است. همچنین این توربین در سیکل های ترکیبی سه فشاره، راندمان سیکل های کلاس E بومی را تا ۵۵% ارتقا می­دهد.

 

منبع: گروه مپنا

مطالب اخیر