14000212-1

افتتاح فاز سوم و نهایی آب‌شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس

افتتاح فاز سوم و نهایی آب‌شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس

فاز سوم و نهایی آب‌شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس به ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب، با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

پیمانکار این پروژه، مشارکت «شایا»، نماینده چهار شرکت فراب، تانا انرژی، تیو انرژی و ماشین‌سازی ویژه است که به گفته وزیر نیرو اجرای این پروژه، موجب خواهد شد آبرسانی به بندر خمیر، پل، تازیان، بندرعباس، ۹ شهرک و ۲۵ روستا با کیفیت بسیار خوبی انجام شود و جمعیتی حدود یک میلیون نفر از آب شرب برخوردار شوند.

فاز نخست این پروژه به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب، آذرماه ۱۳۹۷ با حضور معاون اول رئیس جمهور و فاز دوم آن به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب، تیرماه ۱۳۹۹ با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شده بود. فاز نهایی این پروژه نیز به ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب، در آیین افتتاح طرح‌های بزرگ وزارت نیرو در سه استان هرمزگان، مازندران و خوزستان که به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، به بهره‌برداری رسید.

وزیر نیرو در خصوص قیمت تمام‌شده یک متر مکعب آب در سامانه‌های نمک‌زدایی، گفت: در مناطق ساحلی، قیمت به مراتب کمتر از آبی است که شیرین و به مناطق مرکزی کشور منتقل می‌شود که در این حالت دو یورو هزینه می‌برد. اما در مناطق ساحلی کمتر از حدود یک دلار است و با یارانه دولت و خرید تضمینی، آب با قیمت متعارف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

دکتر «رضا اردکانیان» این مطلب را در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان‌های هرمزگان، مازندران و خوزستان بیان کرد و گفت: با گذشت سه هفته از پویش در سال جاری، تاکنون ۲۱ طرح در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با اعتبار شش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است و در هفته چهارم نیز در استان‌های هرمزگان، مازندران و خوزستان، چهار طرح عمده با سرمایه‌گذاری حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان افتتاح گردید.

وی با بیان اینکه برنامه پویش تا آخرین هفته اسفند امسال ادامه خواهد داشت، ادامه داد: اهمیت این طرح‌ها در آن است که در یکی از خشک‌ترین سال‌ها به بهره‌برداری می‌رسند، در حالی که با کم‌بارشی قابل ملاحظه‌ای مواجه هستیم و این کم‌آبی اثر خود را به طور مستقیم در بخش آب و نیز در بخش برق به لحاظ کمبود منابع در سدها برای تولید انرژی نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز با بیان اینکه برای تکمیل فاز سوم آب‌شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی، اعتباری بالغ بر هشت هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است، گفت: آبفای هرمزگان با خرید تضمینی آب تولیدی این آب‌شیرین‌کن، آب شرب مورد نیاز ۴ شهر، ۹ شهرک و ۲۵ روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را تامین می‌کند.

امین قصمی این مطلب را در آیین افتتاح فاز سوم آب‌شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس بیان کرد و گفت: مدیرعامل شرکت آبفای هرمزگان در رابطه با این سامانه افزود: با بهره‌برداری از فاز سوم این پروژه، مردم شهر بندرعباس نیز طعم با کیفیت‌ترین آب تولیدی استان را چشیدند که امیدواریم سرآغازی برای تامین آب پایدار در دیگر مناطق هرمزگان باشد.

 

به گفته مدیرعامل آبفای استان هرمزگان، این آب‌شیرین‌کن یک فرصت حیاتی برای تامین آب استان بود که با بهره‌برداری از فاز نخست آن در سال ۹۷، یکی از چالش‌های بزرگ آب و فاضلاب در شهرستان خمیر برطرف شد.

وی افزود: تا پیش از این، بندرخمیر به عنوان یکی از پرتنش‌ترین شهرستان‌ها در تامین نیاز آبی بود که با بهره‌برداری از فاز نخست آن، منابع آب این شهرستان به پایداری لازم رسید.

قصمی ادامه داد: با بهره‌برداری از فاز سوم این پروژه، دامنه تاثیرات آن به شرق هرمزگان نیز رسید و باعث شد تا برداشت آب از میناب کاهش و برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه برای تکمیل فاز سوم آب شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی، اعتباری بالغ بر هشت هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است، افزود: این شرکت با خرید تضمینی آب تولیدی این آب‌شیرین‌کن، آب شرب مورد نیاز ۴ شهر، ۹ شهرک و ۲۵ روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را تامین می‌کند.

قصمی در ادامه اضافه کرد: اجرای ۳۳ کیلومتر خط انتقال آب از آب‌شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی تا مخازن داماهی نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین طرح‌هایی است که با تکمیل آن، سرانجام آب آشامیدنی آب‌شیرین‌کن به کلانشهر بندرعباس رسید.

 

منبع: روابط عمومی شرکت فراب

مطالب اخیر