981004

ارسال نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک

ارسال نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه دوکوهه خوزستان ارسال شد.

با بهره‌برداری از این نوع توربین، راندمان ۴۰ درصد در سیکل ساده گازی و ۵۹ درصد در سیکل ترکیبی حاصل می‌شود. استفاده از توربین کلاس F مپنا، سبب مصرف سوخت کمتر و سازگاری زیست محیطی بیشتر در تولید برق حرارتی خواهد بود.

نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک، در کیلومتر ۱۵ جاده سد کرخه در استان خوزستان واقع شده است. این نیروگاه در قالب مجموعه قرارداد ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه‎های کلاسF ، بین گروه مپنا و شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی احداث می‌شود و شامل یک واحد توربین گازی ۳۰۷ مگاواتی، یک بویلر بازیافت حرارتی سه فشاره، یک واحد بخار به ظرفیت ۱۴۱ مگاوات و سیستم خنک‌کن هوایی است.

کارفرمای پروژه، شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی و مشاور کارفرما شرکت مهندسی قدس نیرو است. شرکت‌ احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳) به نمایندگی از گروه مپنا، پیمانکار اصلی پروژه، به عنوان دومین سیکل ترکیبی کلاس F پس از نیروگاه هنگام بندرعباس است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا در این خصوص اظهار داشت: با توجه به درخواست وزارت نیرو برای توربین‌های با بازدهی بالا، قرارداد انتقال دانش فنی با شرکت زیمنس آلمان محقق شد. یقینا مراحل ساخت داخل نیز توسط همکاران ایرانی گروه مپنا تا صد در صد ساخت داخل پیش خواهد رفت.

مجید بهمنی گفت: تعدادی از نیروگاه‌ها در صف خرید این توربین هستند که با توجه به اولویت‌های تعیین شده، این توربین‌ها آماده، حمل و نصب خواهد شد. به عبارت دیگر، توربین کلاس F با توجه به درخواست مشتریان تولید می‌شود و تاکنون نیز ۱۲ قرارداد خرید این محصول نهایی شده است.

وی از زمان بندی سه تا چهار ساله برای انتقال کامل دانش فنی توربین‌های کلاس F خبر داد و تصریح کرد: همکاران مپنا در این بازه زمانی به تدریج قطعات داغ و تمام قسمت‌های اصلی توربین کلاس F را طراحی خواهند کرد. یک ویژگی مهم این موضوع نیز آن است که تقریبا هیچ کشوری در دنیا به این شکل وارد انتقال دانش فنی نشده است و کشورهایی بوده‌اند که وارد این حوزه شده‌اند اما موفق نبوده‌اند. 

همچنین قائم‌مقام شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) خاطرنشان کرد: به موازات امور مختلف انتقال تکنولوژی توربین کلاس F، گروه مپنا وارد عرصه طراحی و توسعه یک محصول کاملا بومی با عنوان MGT–۷۵ شد و آزمون‌های اولیه نیز به نتیجه مثبت رسید و تا سال آینده ساخت این محصول در همین کارخانه اجرایی می‌شود و تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز به نیروگاه‌ها ارسال خواهد شد.

محمد اولیاء به ویژگی‌های شاخص توربین MGT–۷۵ پرداخت و گفت: این محصول در کلاس ۲۲۰ مگاواتی است و راندمانی نزدیک به توربین کلاس F برابر ۵۹ درصد دارد که یک سیکل ترکیبی و نیروگاه پیشرفته خواهد بود.

وی افزود: دانش دستیابی به MGT–۷۵ کاملا داخلی است و با همکاری برخی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی با نام و برند گروه مپنا به دست آمده است. ویژگی خاص این محصول نیز آن است که در یک محدوده توانی کوچکتر خواهد بود که به معنی لزوم حجم سرمایه‌گذاری کمتر است و بازارهای مناسبی نیز فراهم می‌آورد.

 

منبع: اخبار گروه مپنا

 

 

مطالب اخیر