980817

اردکانیان: بخش دولتی و خصوصی صنعت برق سنکرون شوند

اردکانیان: بخش دولتی و خصوصی صنعت برق سنکرون شوند

نشست تیم دولتی وزارت نیرو و صنعت برق با بخش خصوصی برگزار شد. وزیر نیرو تاکید کرد: باید در پی تغییر پارادایم های فعلی بخش برق باشیم و شعار صنعت برق را سنکرون کردن بخش خصوصی و دولتی صنعت برق معرفی کرد. در این نشست نمایندگان تشکلهای صنفی صنعت برق مشکلات و چالشهای حوزه های مختلف را بیان کردند.

بخشی رئیس سندیکای صنعت برق در ابتدای نشست وزیر نیرو با بخش خصوصی گفت: نگاهمان را به ساختار صنعت برق باید عوض کنیم چراکه برق صرفا یک خدمت نیست و یک کالاست. اگر برق کالایی است که تعریف خودش را برای عرضه و تقاضا دارد باید بعنوان یک کسب و کار که قوانین بازار بر آن حاکم است توجه جدی به آن شود.

وی بیان داشت: قبلا شعار ما ایجاد انسجام ملی برای صنعت برق بود و جلسات مشترک زیادی برگزار شد، ولی حالا تاکید داریم که به کسب و کار صنعت برق توجه شود. رکود در صنعت برق بخش خصوصی این صنعت را دچار مشکلات زیادی کرده است.

در ادامه نشست محمدعلی وحدتی رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق اظهار داشت: در افرایش ظرفیت سالانه نیروگاه‌های جدید از سال ۹۲ به بعد کاهش قابل توجهی داشته ایم و عدم احداث نیروگاه‌های جدید افتخار نیست چراکه باید به مرور زمان جایگزین نیروگاه‌های فرسوده گردند. نبود نهاد تنظیم گر بازار برق موجب شده تا تفاوت و تبعیض زیادی بین نیروگاه‌های دولتی با نیروگاه‌های خصوصی انجام گیرد.

اسدی معاون پژوهشی سندیکای صنعت برق نیز با بیان داشت: دارای چالش شدید سرمایه گذاری در صنعت برق هستیم. در سال ۹۶ از بودجه پیش بینی شده صنعت برق فقط ۳۳ درصد تامین شد و بقیه از شرکت‌های تابعه و بودجه عمومی و… تامین گردید. نظام مالی وزارت نیرو باید به نظام مشارکتی تغییر کند که حداقل می‌تواند دو برابر نظام فعلی سرمایه گذاری شود. اقتصاد ایران در شرایط موجود امکان اصلاح قیمت‌ها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: باید در مدل‌های مالی نوآوری شود و بیزینس مدل کسب و کار‌های صنعت برق جدید تعریف شود. بعد از گذر از دوران اولیه در دهه ۷۰و ۶۰ که وابستگی کامل به بودجه عمومی داشتیم در دهه ۸۰ تامین مالی مشارکتی عمومی-خصوصی تعریف شد که نتوانست به صورت کامل و درست اجرا شود.

ترکاشوند رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی بیان داشت: صنعت تجدیدپذیر توانست در مدت کمی نزدیک به ۸۰۰ مگاوات نیروگاه اجرا نماید که همان ابتدا به دلیل عدم پرداخت به موقع درآمد‌ها از سوی دولت دچار چالش شدیم. با افزایش نرخ ارز و شرایط حاکم بر کشور سرمایه گذاری‌ها الان متوقف شده و دلیل این توقف‌ها باید بررسی شود و به نظر ما نرخ تعدیل بر اساس فرمولی که خود وزیر ابلاغ کرده باید رعایت شود و خواهان پایبندی دولت به مفاد قرارداد هستیم.

بعد از صحبت‌های بخش خصوصی، حائری معاون وزیر نیرو به عنوان اولین نفر از بخش دولتی گفت: داریم کاری می‌کنیم از محل boo و bot  امکان حضور بخش خصوصی در توسعه شبکه‌های انتقال و توزیع را فراهم کنیم. هیأت جدید تنظیم بازار برق با نگاه افزایش قیمت خرید برق نیروگاه‌های حرارتی تشکیل شده است و با اینکه منابع وزارت نیرو محدود است، ولی داریم تلاش میکنیم به این مهم برسیم.

طرزطلب مدیرعامل مادرتخصصی برق حرارتی نیز در ادامه بیان داشت: از محل صادرات برق تلاش داریم به تعهدات خودمان در بازپرداخت بدهی‌ها بپردازیم. در حوزه تولید نیروی برق حرارتی قیمت‌ها جدید شده و افزایش یافته و تولیدکنندگانی که مشکلات بانکی دارند با همکاری ما و بخش خصوصی مورد به مورد در حال حل شدن است. شرایط تامین مالی در دولت سخت است و ما بعنوان تولیدکنندگان بخش دولتی هیچ تبعیضی با بخش خصوصی نداریم و ما هم تاکید داریم که قیمت خرید فعلی برق تکاپوی هزینه‌ها را نمی‌دهد.

سپس صادق زاده رئیس ساتبا توضیح داد: با اینکه از نظر مقیاس، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بزرگ نیست، ولی از نظر شتاب رشد خیلی بزرگ بوده است و این اتفاق با حضور بخش خصوصی انجام شده است. نتیجه حاصل از نرخ ارز ابلاغی بانک مرکزی در حال تعیین تکلیف شدن و اصلاح شدن به نفع بخش خصوصی است. با حضور وزیر نیرو و معاون برنامه ریزی وزیر، سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر از منابع عوارض قبوض برق به ۷۰ درصد افزایش یافت.

وی بیان داشت: ماده ۲۸ قانون الحاق ما را مجبور به پیروی از دستورات و نرخ‌های رسمی می‌کند. مشکلی که در نرخ تعدیل اتفاق افتاده و باید بر اساس نرخ رسمی ارز تعیین شود با همکاری وزیر در حال برطرف شدن است. برای سال ۹۶ و ماقبل هرکیلووات ساعت ۱۰۰۰ تومان الان پرداخت می‌شود و اگر بخواهیم بر اساس نرخ تسعیر ارز واقعی این نرخ واقعی شود باید به حدودا ۲۰۰۰ تومان برسد که ضمن حمایت ساتبا از این اقدام باید درنظر داشت که بودجه کافی برای تامین این نظر نیست. در حین صحبت‌های صادق زاده یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی اعلام کرد که این هزار تومان درست نیست و گفت که تاکنون چنین پولی را دریافت نکرده است.

امیری خامکانی نائب رئیس کمیسیون انرژی محلس شورای اسلامی گفت: باید مابه التفاوت نرخ تکلیفی و واقعی را دولت دهد و هرجا دولت می‌خواهد که تخفیفی دهد باید بار آن به دوش خود دولت باشد نه صنعت برق. بند ق هم می‌تواند ارتباط خوبی بین نفت و نیرو برقرار کند و در بخش تجدیدپذید‌ها در مجلس خیلی تلاش کردیم که ظرفیت تجدیدپذیر‌ها افزایش یابد.

در مجلس تلاش کردیم در ماده ۴۳ و بحث قوانین مالیاتی تصمیم داریم ۲۵ درصد مالیات قبوض برق به این بخش تخصیص یابد.

در انتها رضا اردکانیان وزیر نیرو به صحبت پرداخت و گفت: ما در تابستان گذشته از حیث مدیریت مصرف و هم از حیث تولید شرایط خوبی داشتیم و امیدواریم همکاری بخش خصوصی و دولتی بیشتر شود و از هم فهمی مشترکی که ایجاد شود بتوانیم شرایط بهتری در صنعت برق داشته باشیم. اقتصاد صنعت برق جز با یک مشارکت و همکاری همه جانبه حل نمی‌شود. از گروه کثیر بخش دولتی و خصوصی می‌خواهیم مشارکت کنند تا پارادیم ذهنی فعلی در خصوص صنعت برق عوض شود و باید کاری کرد تا تلقی جامعه اصلاح شود.

وی در پایان ضمن درخواست از بخش خصوصی برای ارائه پیشنهاد و راهکار اظهار داشت: شعار ما برای صنعت برق سنکرون کردن بخش خصوصی و دولتی است و ژنراتور‌های هر دو بخش باید باهم بتوانند بار فعلی را پاسخ دهند.

 

منبع: برق نیوز

مطالب اخیر