990327

ادامه همکاری موفق با مپنا /سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی برای احداث نیروگاه برق

ادامه همکاری موفق با مپنا /سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی برای احداث نیروگاه برق

همکاری های موفق نیروگاهی با مپنا و دیگر شرکت های ایرانی در بنیاد مستضعفان ادامه خواهد یافت و ۱۴ هزار میلیارد تومان نیروگاه توسط هلدینگ برق و انرژی صبا احداث می‌شود.

محسن امیری مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با اشاره به اینکه بخش بزرگی از این سرمایه گذاری نیروگاهی در نیروگاه خرمشهر هزینه خواهد شد، اظهار داشت: هلدینگ برق و انرژی صبا که زیر مجموعه بنیاد مستضعفان است از همان سال ۸۴، سه نیروگاه را به صورت مستقل اداره کرد و بعد هم سه نیروگاه دیگر را از سازمان خصوصی‌سازی خریداری کرده و تا پایان امسال نیز ۴۰ مگاوات نیروگاه های مقیاس کوچک به ظرفیت استان هرمزگان اضافه می­کند.

لازم به ذکر است که قرارداد EPC فاز سوم نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر(واحد بخار) منعقد شده و در حال ساخت می باشد. این نیروگاه دارای ظرفیت تولید ۱۴۵۲ مگاوات شامل ۶ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و ۳ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی می­باشد. هم اکنون فازهای اول و دوم شامل ۶ واحد گازی به صورت کامل در مدار قرار گرفته است. پیمانکار ساخت این نیروگاه گروه مپنا (روش B.O.O) می­باشد.

امیری در خصوص چگونگی توجیه احداث نیروگاه­های جدید در مجموعه بنیاد علیرغم بدهی­های وزارت نیرو به تولیدکنندگان برق در کنار سایر مشکلات نیروگاه­داری، گفت: بدهی وزارت نیرو به بنیاد مستضعفان چیزی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که تسویه این طلب ها مثل دیگر بخش­های طلبکار از دولت خواهد بود و این در حالی است که قرار نیست همه ۱۴ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و نقد در احداث نیروگاه هزینه شود بلکه با روش­های مختلفی مانند تهاتر وارد کار خواهیم شد و وزارت نیرو نیز تا کنون در این زمینه همکاریهای مطلوبی با بنیاد داشته است.

وی با بیان این‌که برنامه‌ای برای خرید نیروگاه ندارد،‌ گفت: در واقع عملا بنیاد مستضعفان صرفاً در زمینه احداث نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در خرید نیروگاه برنامه‌ای نداریم.

امیری با اعلام این‌که خارج شدن صنایع از رکود یعنی مصرف برق، اظهار کرد: ۲۰ درصد نیروگاه‌های کشور مستهلک هستند و باید بدون قید و شرط در این بخش سرما‌یه‌گذاری داشته باشیم، تصریح کرد: باید به سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجازه دهند با کشورهای همسایه مذاکره کنند تا بتوانند به این کشورها صادرات برق داشته باشند. الان افغانستان به شدت نیازمند برق است، در پاکستان نیز وضعیت همین‌گونه است.

وی همچنین به همکاری های مطلوب با شرکت های ایرانی اشاره کرد و گفت: بعد از اجرای این رویکرد که واردات به حداقل برسد در زمینه نیروگاهی با شرکت گروه مپنا در زمینه پره های نیروگاهی که جایگزین انواع برند میتسوبیشی ژاپن بشود بسیار موفق عمل کردیم و برای تهاتر بیشتر با مپنا، آذر آب و ایران ترانسفو همکاری های بیشتری خواهیم داشت تا بدین ترتیب هم در مپنا و دیگر شرکت ها اشتعال‍زایی ایجاد کنیم و هم جلوی ارزبری در صنعت نیروگاهی را بگیریم.

 

منبع: ایران‌پترونت

مطالب اخیر