9708052

احداث رینگ دو سویه برق بین ایران و ترکیه

احداث رینگ دو سویه برق بین ایران و ترکیه

مدیر کل دفتر تجارت خارجی برق با اشاره به مزایای ایجاد ارتباط الکتریکی میان کشورها و استفاده دو سویه طرفین در زمان نیاز، از تاسیس بازار برق منطقه ای بین کشورهای سازمان همکاری اقتصادی اکو خبر داد.

“وحید گوهری صدر” مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر در نشست تخصصی “نقش ایران در تشکیل شبکه منطقه‌ای برق و توسعه تجارت آن”، طی سخنانی درخصوص راه‌های ارتباطی برق ایران با کشورهای همسایه گفت: اهمیت راه‌های ارتباط الکتریکی در دنیا روز به روز بیشتر می‌شود و توجه بیشتری را به خودش معطوف کرده و از ارتباط کشورها فراتر رفته و ایده هایی جهت ارتباط مناطق قاره‌ها به هم برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در جهان در فصول متفاوت مطرح شده است.

وی با  اشاره به مزایای ایجاد ارتباط الکتریکی میان کشورها و استفاده دو سویه طرفین در زمان نیاز گفت: ماهیت اصلی این شبکه ها، تامین نیاز طرفین در هنگام نیاز است و به همین دلیل ایران نیز در زمان نیاز که بیشتر در فصول گرم سال است،  برق را وارد و در زمان عدم نیاز که بیشتر در ماه‌های خنک و سرد سال است، آن را صادر می کند.

گوهری صدر تصریح کرد: با همین دیدگاه نیز اکنون ایران با تمام کشورهای همسایه ارتباط الکتریکی دارد به طوری که عمر این ارتباط گاه از دو دهه بیشتر است و به سال های آغازین دهه ۸۰ باز می گردد که این موضوع نشانگر یک تفاهم و تعامل مثبتی بین مسوولان شبکه برق ما و همسایگان است که به‌رغم مشکلات اقتصادی و سیاسی پایدار نگه داشته است.

گوهری صدر با بیان اینکه شبکه برق کشور در حال حاضر به کشور عراق با یک ظرفیت حدود ۱۵۰۰ مگاولت متصل است، اظهار داشت: این ارتباط با ۳ مدار ۴۰۰ کیلوولت و یک مدار ۱۳۰ کیلوولت و دو مدار ۶۳ کیلوولت برقرار شده و یکی از قویترین ارتباطات الکتریکی را با کشور عراق داریم.

وی افزود: سهم بزرگ تجارت الکتریکی ما را کشور عراق به خود اختصاص داده است و با رکوردهای بالای ۸ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق به عراق را داشتیم و امروز حدود ۶ میلیارد کیلووات ساعت صادرات وجود دارد که همین موضوع درآمد ارزی قابل توجهی را برای کشور رقم زده است.

وی ظرفیت ارتباطی الکتریکی کشور با کشور ترکیه به عنوان دروازه ورود ایران به بازارهای برق اروپا را حدود ۵۰۰ مگاوات اعلام و اظهار امیدواری کرد تا اوایل سال ۲۰۱۹ ارتباط شبکه الکتریکی ایران در نزدیکی شهر وان ترکیه به بهره برداری برسد و ظرفیت ارتباطی به ۶۵۰ مگاوات افزایش یابد.

مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق به خاطر DC بودن رینگی که در حال احداث است می تواند به سرعت در مواقعی که ایران نیاز به برق دارد دریافت کند و در مواقعی که طرف مقابل نیاز به به برق دارد برق دریافت کند و ارتباط الکتریکی دوسویه را رقم بزند.

گوهری صدر با اشاره به اینکه ارتباط با ارمنستان یکی از بهترین و امن ترین ارتباطات برقی میان کشورهای منطقه است، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت ما ۳۰۰ مگاوات است که با به بهره‌برداری رسیدن دو مدار ۴۰۰ کیلوولتی که در آن احداث می شود این ظرفیت به ۷۰۰ مگاوات افزایش پیدا می کند.

گوهری صدر با بیان اینکه در حال حاضر کشور ارمنستان با گرجستان در حال احداث یک ارتباط الکتریکی DC است، اظهار داشت: ارتباط الکتریکی روسیه و گرجستان این امکان را به وجود می آورد که در آینده نزدیک یک ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی در جهت این چهار کشور ایجاد شود.

وی درخصوص ارتباط الکتریکی کشور با ترکمنستان نیز گفت: ما با این کشور یک ظرفیت الکتریکی حدود ۳۵۰ مگاواتی داریم که درصورت به پایان رسیدن خط ارتباطی مرتبط به آن در سرخس، ظرفیت ما با آن کشور حدود ۷۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر درخصوص ارتباط الکتریکی با کشور افغانستان نیز اظهار داشت: با رایزنی‌های انجام شده به زودی وارد اجرای طرح هرات- تربت جام با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات خواهیم شد.

گوهری صدر همچنین در سخنانش از تاسیس یک بازار برق منطقه‌ای در سازمان همکاری اقتصادی اکو خبر داد و گفت: ایده تشکیل بازار برق از سوی کشور ایران در این سازمان مطرح شده و تاکنون ۳ جلسه در این خصوص تشکیل و قرار بر این است که به عنوان طرح پایلوت یک همسان‌سازی بین بازارهای برق ایران و ترکیه انجام شود و در مرحله بعد کشورهای دیگر به این طرح اضافه شوند.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

مطالب اخیر