9911124

آمادگی ایران برای تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک میان تهران و بغداد

آمادگی ایران برای تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک میان تهران و بغداد

در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق آمادگی داریم که امکان تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را بین دو کشور فراهم کنیم تا از این طریق بخش‌های خصوصی دو کشور بتوانند با امکان بیشتری طرح‌های خود را به اجرا دربیاورند.

رضا اردکانیان در آئین آغاز به‌کار چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق که با حضور مدیران عالی رتبه دو کشور و تنی چند از فعالان اقتصادی در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، افزود: در زمینه انرژی، برق و گاز و همچنین منابع آبی، آمادگی داریم توافق‌های انجام شده را عملیاتی و همچنین توافقنامه‌های جدیدی را در چارچوب موافقت‌نامه‌های قانونی موجود تدوین کنیم و همکاری‌های دو کشور در این دو عرصه نیز توسعه پیدا کند.

وی گفت: برای توسعه مناسبات تجاری نیازمند موافقت‌نامه‌های متعددی از جمله اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل، تعرفه ترجیحی، همکاری‌های گمرکی و توافق‌هایی از این دست هستیم که امیدواریم مراحل تدوین، امضا و پیگیری آن‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر نیرو گفت: بحث توسعه خطوط مواصلاتی بین دو کشور و تسهیل امر حمل و نقل از جمله حمل یک سره کالا نقش مهمی در توسعه روابط تجاری خواهد داشت، امیدواریم با مذاکرات پیش رو و جلساتی که وزیر تجارت عراق با وزرای ایرانی و مقام‌های مسئول و همچنین با معاون اول رئیس جمهوری در خلال سفر خواهند داشت، قدم‌های خوبی نیز در این عرصه برداشته شود.

 

  • امکان رفع موانع مبادلات تجاری با بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال

علاء احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق و رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق اظهار کرد: برای رفع موانع و مشکلات موجود در صدر هیئتی به تهران آمدیم تا در کمیسیون مشترک اقتصادی همکاری‌های دو کشور شرکت و موضوعات مهم اقتصادی دو کشور را با هم بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: شرایط و مسائل اقتصادی در دنیا بعد از همه‌گیری کرونا فضای متفاوتی را نسبت به دوره قبل از این بیماری ایجاد کرده که بر این اساس لازم است توافقنامه‌های اقتصادی با توجه به داده‌های موجود و نسبت به شرایط حاضر بازنگری شود.

به گفته رئیس عراقی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و عراق، حضور هیئت بلندپایه عراقی در این اجلاس نشان‌دهنده جدیت این کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران است تا موانع موجود و نیاز‌های فنی کشور عراق را شناسایی و برطرف کرده و اقدامات لازم را به صورت عملیاتی انجام دهد.

وی افزود: امیدواریم با توافقات انجام شده بتوانیم نقش همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را مشخص کنیم تا شرایط و محیطی مناسب برای اجرای اقدامات داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال گفت: امروز در دنیا اقتصاد دیجیتال از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و می‌توانیم در استفاده از اقتصاد دیجیتال و مبادلات تجاری موانع را بررسی و به این مسئله توجه کنیم.

الجبوری در پایان سخنان خود گفت: جغرافیا و جایگاه سیاسی کشور‌هایی که در کنار دریا ساکن هستند می‌تواند فرصت خوب و موثری برای همکاری‌های مهم و سودمند باشد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

مطالب اخیر