14030229

آغاز عملیات احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی نهبندان

 

همزمان با دهه کرامت و در آستانه میلاد با سعادت امام رضا (ع) آیین کلنگ­‌زنی عملیات ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در روستای سیّد مراد نهبندان برگزار شد. در این مراسم که در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری، سرپرست فرمانداری شهرستان، مدیرعامل شرکت سرمایه­­‌گذاری صبا، مدیرعامل شرکت گروه مهام شرق و جمعی دیگر از مسئولین استانی و محلی برگزار شد، به آثار و مزایای اجرای این پروژه در افزایش ظرفیت تولید برق، ایجاد اشتغال و تبدیل استان خراسان جنوبی به یکی از قطب‌­های اصلی تولید انرژی­‌های تجدید پذیر در کشور تأکید گردید.

مصطفی نخعی نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن اشاره به قـانـون مـانع زدایی از توسعه صنعت برق، احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی نهبندان را سنگ بنای تولید انرژی‌های تجدید پذیر در استان خراسان جنوبی عنوان نمود.

مهدی جعفری سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری نیز از در دست اجرا بودن تولید ۲۰۵ مگاوات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه هفتم در خراسان جنوبی خبر داد و اشاره کرد که در شهرستان نهبندان ۱۱۰ مگاوات برق خورشیدی تولید خواهد شد. در ادامه مهدی مرادی سرپرست فرمانداری نهبندان نیز از تولید ۵/۲۲ میلیون کیلووات ساعتی این نیروگاه که معادل مصرف ۱۱۲ هزار خانوار در ماه و ایجاد اشتغال برای ۵۰ نفر می‌­باشد، خبر داد.

در ادامه این مراسم جعفر جولا مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا آغاز عملیات اجرای پروژه ۱۰ مگاواتی روستای نهبندان را در راستای ۳۵ مگاوات پرو‎‌ژه های تجدیدپذیر استان خراسان جنوبی عنوان نمود که با مشارکت و همکاری شرکت سرمایه‌گذاری صبا و گروه مهام شرق حاصل گردیده است. وی ابراز امیدواری کرد که با توجّه به ثبت سفارش و خرید تجهیزات نیروگاه مذکور در انتهای سال ۱۴۰۲، به محض دریافت تجهیزات لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیات نصب و راه‌اندازی نیروگاه اجرایی خواهد شد. مدیرعامل شرکت سرمایه­‌گذاری صبا همچنین از در دست اجرا بودن پروژه‌های تجدیدپذیر دیگر در سایر شهرستان‌های استان خراسان جنوبی خبر داد.

لازم به ذکر است در چارچوب سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر ارتقای ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تا ۱۰‌ هزار مگاوات و با تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، سازمان انرژی­‌های تجدیدپذیر و بهره‌­وری انرژی برق (ساتبا) اقدام به برگزاری چندین مرحله مناقصه جهت احداث و بهره‌­برداری از نیروگاه‌­های تجدیدپذیر نموده است که شرکت صبا تابان شرق (سهامی خاص) به­‌عنوان یکی از شرکت­‌های سرمایه­‌پذیر شرکت سرمایه‌­گذاری صنایع برق و آب صبا (سهامی عام) ضمن حضور پررنگ و برنده شدن در مناقصات مذکور، تفاهم­‌نامه­‌ای با وزارت نیرو برای احداث و بهره‌­برداری از چندین نیروگاه تجدیدپذیر در ساختگاه‌های مختلف کشور منعقد کرده است.

مطالب اخیر