9709071

نصب ۱۵۰۰ کیلو وات انرژی خورشیدی در تهران/ کاهش تلفات برق تهران به ۶٫۴ درصد

نصب ۱۵۰۰ کیلو وات انرژی خورشیدی در تهران/ کاهش تلفات برق تهران به ۶٫۴ درصد

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: مقدار تلفات برق در پایان سال ۹۶، ۶.۸ درصد بود که طبق برنامه قرار است تا پایان سال ۹۷ به ۶.۴ درصد کاهش پیدا کند.

حسین صبوری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ضمن تشریح اقدامات این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان تهران به عنوان یکی از بزرگترین شرکت­های توزیع برق خاورمیانه شناخته شده است. این شرکت که وظیفه‌ تامین برق ۱۳ درصد از مشترکان برق کشور را برعهده دارد شامل زیر مجموعه هایی از جمله ۳۲۰۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۱۸۰۰۰ دستگاه پست برق در سطح شهر تهران است.

وی افزود: این شرکت با ۶۰۰۰ هزار نفر عضو به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات به مشترکان است. علاوه بر آن از اهم کارهای این شرکت، توسعه پذیری به صورت مستمر است که با توجه به نیاز های مشترکان در راستای ارتقاء شاخص های توسعه انجام می شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ بیان کرد: یکی دیگر از اولویت های شرکت در کنار تأمین برق، تسهیل و تعدیل در خدمات است که در فاز اول ۹۰ درصد خدمات فروش و پس از فروش مشترکان به صورت غیر حضوری انجام می شود. همچنین دو سامانه غیر حضوری در مناطق جنوب وجنوب شرقی استان راه اندازی شده است. شرکت توزیع نیروی برق درصدد آن است این مقدار خدمات غیر حضوری را تا ۱۰۰ درصد افزایش دهند.

* افزایش قیمت تعرفه مشترکان پر مصرف در انتظار ابلاغ برای اجرا

وی در خصوص مشترکان پر مصرف گفت: در سطح کشور حدود ۷۶ درصد از مشترکان  خانگی هستند، خوشبختانه در شهر تهران نیز ۸۰ درصد از مشترکان خانگی الگوی مصرف را که ماهیانه ۳۰۰ کیلووات است، رعایت می‌کنند، ۲۰ درصد از این مقدار جزو مشترکان پر مصرف در سطح تهران به شمار می‌آیند.

صبوری با اشاره به تصویب هیأت دولت برای افزایش قیمت تعرفه مشترکان پر مصرف گفت: این مصوبه تا به حال به شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام نشده است و امکان دارد دست‌خوش تغییراتی تا زمان ابلاغ شود، این موضوع به طور کامل پس از ابلاغ نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول قیمت تمام شده برق با قیمت تکلیفی فروش فاصله زیادی دارد، به طور مثال هزینه‌ای که شرکت توزیع از متقاضیان برای ایجاد انشعاب دریافت می‌کند، خیلی کمتر از مقدار واقعی آن است، منابعی که وزارت نیرو برای تأمین این هزینه‌ها در دسترس دارد، شامل توسعه و نگه‌داری از محل انرژی و دریافت هزینه انشعابات از مشترکان است.

* تلفات برق تهران به ۶٫۴ درصد کاهش می یابد

رئیس شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به آمار تلفات برق در استان تهران گفت: خوشبختانه شرکت‌ توزیع برق تهران به عنوان یکی از بخش‌های موفق در جلوگیری از تلفات است، مقدار این تلفات در پایان سال ۹۶، ۶٫۸ درصد بود که طبق برنامه قرار است تا پایان سال ۹۷ به ۶٫۴ درصد کاهش پیدا کند، این کاهش تلفات در سالهای اخیر توجیه اقتصادی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم می‌کند.

وی با اشاره به خشکسالی‌های سال اخیر و محدودیت‌ در تولید نیروهای برق آبی گفت: در کشور سالیانه دو درصد به مشترکان، ۵ درصد به پیک فشار مصرف و ۳ درصد به انرژی مصرفی اضافه می‌شود. وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌هایی را در خصوص توسعه و توجیه اقتصدی نیروگاه‌های جدید و مدیریت مصرف انجام داده است که این مشکلات را مرتفع سازد.

* نصب ۱۵۰۰ کیلو وات انرژی خورشیدی در تهران

صبوری گفت: در شهر تهران توسط وزارت نیرو و بخش خصوصی مقدار ۱۵۰۰ کیلووات انرژی خورشیدی نصب شده و در حال بهره‌برداری است، در این باره سیاست‌های تشویقی در دو بخش تعریف می شود؛ بخش اول شامل انعقاد قرارداد‌های افراد سرمایه‌گذار با وزارت نیرو است. قسمت دوم نیز بخش خانگی را در بر می­گیرد؛ بطوریکه افراد با خرید پنل‌های خورشیدی علاوه بر تأمین نیازهای خودشان از مزیت فروش مقدار مازاد انرژی به ۱۰ برابر قیمتی بهره مند خواهند شد.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر ورود تکنولوژی‌های مورد نیاز وزارت نیرو گفت: خوشبختانه در صنعت برق به ویژه در بخش توزیع آن ۱۰۰ درصد تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود، وزارت نیرو هیچگونه محدودیتی در بخش‌های خدمات مهندسی، تأمین کالا و تجهیزات ندارد.

رئیس شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ افزود: در این مدت چندین شرکت دانش بنیان با معرفی محصولات خود که ویژگی‌های منحصر به فردی را در تولید دارد به شرکت  نیرو پیشنهاد همکاری داده‌اند، این محصولات مشابه خارجی نداشته و هرکدام در جهت تولید فناوری قدم تازه‌ای برداشته اند.

وی از راه اندازی سامانه­ای در سال جدید خبر داد و گفت: ساز و کار این سامانه در خصوص بررسی مشترکان پر مصرف به صورت آنلاین است. این رصد در زمان پیک مصرف به ویژه در تابستان سبب بهبود وضعیت خاموشی ها می شود. همچنین سامانه مانیتورینگ مصرف برق استان تهران که در سال اخیر راه اندازی شد توانایی دسترسی به مقدار مصرف مناطق مختلف استان تهران را به وزارت نیرو می دهد.

 

منابع: خبرگزاری دانشجو/خبرگزاری ایسنا

مطالب اخیر