14020220

کاهش تلفات ۷ درصدی انرژی در توزیع نیروی برق استان فارس

کاهش تلفات ۷ درصدی انرژی در توزیع نیروی برق استان فارس

هشتمین جلسه کارگروه کاهش تلفات غیر فنی شرکت توانیر با حضور اعضاء کارگروه و به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برگزار شد. مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در این جلسه از کاهش تلفات انرژی برق این شرکت در سنوات گذشته به زیر۱۰ درصد و ثبت عملکرد ۷.۳۴ درصدی در پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

حمیدرضا کریمی فرد، گفت: موضوع کاهش تلفات از سالیان دور به عنوان یکی از شاخص های استراتژیک شرکت مطرح و دنبال شده که نتیجه این تلاش ها منجر به کاهش تلفات شرکت به زیر ۱۰ درصد در سالیان اخیر گردیده است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱هدف تعیین شده از سوی شرکت توانیر ۷.۵درصد بود ولی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس موفق به ثبت عملکرد ۷.۳۴ درصدی گردید.

وی در خصوص اهمیت موضوع کاهش تلفات نیز بیان داشت: با توجه به هزینه های بالای تولید و انتقال برق از طرفی و نرخ ناچیز فروش انرژی از طرف دیگر، صنعت برق کشور با محدودیت های شدید منابع مالی مواجه شده است که در این شرایط، موضوع کاهش تلفات شبکه های برق اهمیت دو چندانی پیدا کرده و می بایست به صورت یک اولویت دنبال گردد.

کریمی فرد، تشکیل کارگروه کاهش تلفات غیر فنی را اقدامی مثبت در جهت استاندارد سازی و ایجاد وحدت رویه در بین تمام شرکت های توزیع نیروی برق کشور عنوان کرد و افزود: استفاده از تجارب و هم اندیشی نمایندگان سایر شرکت های توزیع برق موفق، می تواند در کاهش تلفات اثر مثبتی داشته باشد.

این مقام مسئول، تصریح کرد: در این راستا ارائه روش های نوین کاهش تلفات غیر فنی از جمله داده کاوی و استفاده از نرم افزارها میتواند مفید واقع شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از اقدامات فنی انجام شده در راستای کاهش تلفات اشاره کرد و گفت: تبدیل تمام سیم مسی شبکه­های برق فشار ضعیف به کابل خودنگهدار، کاهش شعاع تغذیه فیدرهای فشار ضعیف با استفاده از نصب ترانسفورماتور،کاهش بار فیدرهای فشار متوسط (با احداث فیدرهای جدید) و فشار ضعیف (با استفاده از نصب ترانسفورماتور و فیدرهای جدید)، استفاده از ترانسفورماتورهای کم تلفات، کنترل بار راکتیو با استفاده از نصب خازن بر روی فیدرهای ۲۰ کیلوولت و پیاده سازی طرح چاوش به منظور شناسائی مناطق دارای ضعف ولتاژ و تلفات بالا از این جمله می باشند.

کریمی فرد، جمع آوری ۷۷۰۲ فقره انشعاب برق غیر مجاز در سال گذشته و انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه مورد نیاز و تعویض تعداد ۱۲۱۶۳ دستگاه کنتور معیوب و خطا دار در سال ۱۴۰۱ را از جمله اقدامات تاثیرگذار برای کاهش تلفات غیر فنی شرکت برشمرد و اظهار داشت: مجموعه فعالیت های دیگری همچون: انجام ۵۸۵۹۷ مورد عملیات تست و بازرسی لوازم اندازه گیری، ارزیابی عملکرد مامورین قرائت به وسیله کمیت و کیفیت شاخص درصد قرائت، بررسی اطلاعات کنتورهای هوشمند و استفاده از الگوریتم-های داده کاوی به منظور شناسائی موارد دارای خطا و یا اشتراک های دارای تخلف، تهیه الگوریتم شناسایی کنتورهای دارای خطا و محاسبه درصد خطا با استفاده از نرم افزار و برون سپاری فعالیتهای کاهش تلفات و نظارت بر فرآیندهای فروش انرژی از جمله نظارت بر عملکرد مامورین قرائت نیز سبب شده است تا میزان تلفات غیرفنی این شرکت کاهش مطلوبی داشته باشد.

در ادامه این مراسم معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز به تشریح نرم افزار تست و بازرسی لوازم اندازه گیری مبتنی بر دستورالعمل کشف لوازم اندازه گیری معیوب با استفاده از روش داده کاوی پرداخت و گفت: کشف کنتورهای معیوب و مشکوک تاکنون بر اساس عملیات تست و بازرسی لوازم اندازه گیری انجام می گرفت که با هزینه و صرف زمان بسیار زیاد قابل انجام بود.

علیرضا اسکندری ادامه داد: با مکانیزه شدن دستورالعمل کشف لوازم اندازه گیری معیوب و مشکوک از طریق روش های داده کاوی و همچنین بهره برداری از اپلیکیشن تست و بازرسی اندرویدی، این امکان ایجاد شد تا کنتورهای معیوب و مشکوک در فاصله زمانی بسیار کمتر و با دقت بیشتر و همچنین صرف هزینه های کمتر کشف و اصلاح گردد. وی یادآورشد: این سیستم در شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در سال جاری به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

 

منبع: پایگاه خبری توانیر

مطالب اخیر