9905072

ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر به ۸۳۱ مگاوات رسید

ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر به ۸۳۱ مگاوات رسید

ظرفیت درحال بهره برداری انرژی‌های تجدید پذیر که تاپایان خردادماه امسال ۸۲۵ مگاوات بود، با افزایش همراه شده و به ۸۳۱ مگاوات رسید.

ظرفیت درحال بهره برداری انرژی‌های تجدید پذیر درحالی به ۸۳۱ مگاوات رسیده که براساس تازه ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران(ساتبا) اکنون ۸۱۵ مگاوات نیز درحال احداث است که به مجموع ۸۳۱ مگاوات خواهد رسید.

مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا پایان تیرماه با ۶۴ نیروگاه به ۴۵ درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با داشتن ۲۰ نیروگاه بالغ بر۳۴درصد است.

سهم سایر انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری برق به این ترتیب ۱۲ درصد این سهم متعلق به نیروگاه‌های برق آبی کوچک، هفت درصد کاهش تلفات درشبکه برق، یک درصد از بازیافت حرارت و توربین‌های انبساطی و یک درصدهم متعلق به زیست توده است.

انرژی های تجدیدپذیر تا پایان تیرماه توانسته ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی را جذب کند.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به تازگی گفته بود، ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در داخل کشور در طول سال‌های ۹۸-۱۳۹۴ رشد چهار برابری داشته است.

وی  افزود: ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در داخل کشور ۲۰۰ مگاوات در سال ۹۴ بود و تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۸۰۰ مگاوات رسید.

بر اساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه (‌۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت باید سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را تا پایان اجرای آن به حداقل پنج درصد برساند.

ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال ۱۴۰۰ ) به‌ حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.

همچنین بر اساس تصویب‌نامه هیأت وزیران درسال ۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، وظیفه دارند در دو سال حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

 

 

مطالب اخیر