991014111

سنکرون نخستین واحد گازی کلاس F مپنا با شبکه سراسری برق

سنکرون نخستین واحد گازی کلاس F مپنا با شبکه سراسری برق

 نخستین واحد گازی نیروگاه کلاس F پروژه هنگام، با تلاش‌های مهندسان و کارکنان گروه مپنا در دی ماه ۹۹، سنکرون شد و به شبکه سراسری برق پیوست.

پروژه نیروگاه سیکل‌ترکیبی هنگام به‌عنوان نخستین ساختگاه از مجموعه تفاهم‎نامه احداث نیروگاه‎های کلاس F، شامل دو واحد گازی از نوع توربین‌های کلاس F، هر کدام به ظرفیت اسمی ۳۰۷ مگاوات، به همراه یک واحد بخار به ظرفیت اسمی ۲۹۲ مگاوات، در مجموع به میزان ۹۰۶ مگاوات و با میزان بهره‌وری ۵۸ درصد در حالت سیکل‌ ترکیبی به همراه سیستم خنک‌کن یک‌بارگذر (Once Through) به صورت EPCF  است.

کسب دانش و بومی‌سازی و نیز استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در نصب و راه‌اندازی واحدهای کلاس F در گروه مپنا، ارائه و اجرای طرح توسعه پست نیروگاه موجود جهت جلوگیری از تاخیر راه‌اندازی واحد نخست با پست GIS و نیز عدم توقف روند اجرایی پروژه در شرایط همه گیری ویروس کرونا با به‌کارگیری و نظارت بر شیوه‌نامه‌های ایمنی و بهداشتی از جمله دستاوردهای این پروژه محسوب می‌شود.

در راستای بهبود میزان بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی و توسعه صنعت برق کشور، گروه مپنا قرارداد انتقال دانش فنی ساخت توربین و ژنراتورهای کلاس F که نسبت به نوع پیشین خود از بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند را با زیمنس آلمان امضاء کرده است. به کارگیری توربین و ژنراتورهای کلاس F صرف‌نظر از بهره‌وری بالا، از آلایندگی کمتری برخوردار است و در راستای اهداف توسعه پایدار و عهدنامه‌های بین‌المللی، به‌ویژه توافقنامه پاریس بوده و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد. همچنین، این انتقال دانش فنی بر بهبود اشتغالزایی در کارخانه‌ها موثر بوده و توان صنعت برق کشور را افزایش خواهد داد.

قرارداد احداث نیروگاه­های کلاس F در قالب ۸ ساختگاه، در دو مرحله و در مجموع به میزان ۵۰۰۰ مگاوات از سوی شرکت مادرتخصصی نیروی برق حرارتی در آبان ماه ۱۳۹۶ به گروه مپنا سپرده شد. چهار پروژه دارای اولویتِ مرحله نخست قرارداد، شامل هنگام (بندرعباس)، دوکوهه (اندیمشک)، سهند (تبریز) و ویس (اهواز) از طرف گروه مپنا به شرکت احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳) واگذار شد که عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

 

منبع: مپنا نیوز

 

مطالب اخیر